D Derbyboy skrev:
njae så enkelt är det inte alltid. Skulle det alltid vara så enkelt skulle inga skatteavtal behövas. Du måste ta hänsyn till olika länders lagstiftning och när det krockar så används skatteavtalen.

Flyttar du ut från Sverige skatterättsligt så kommer Sverige trots detta vilja att du beskattas i Sverige för tex aktieförsäljningar i 10 år. Det landet du bosätter sig i kanske också vill ha skatt för försäljningen. Då kikar du i avtalet för att avgöra i vilket and du ska beskattas.
Nu pratar vi Sverige/Norge och i Norden har man avtal om att ingen dubbelbeskattning skall förekomma.
Verifiera gärna ditt påstående att du måste skatta för aktievinster uppt ill 10år efter du lämnat Sverige.V
Har handlat aktier i alla år via svenska banker men sen det året jag flyttade till Norge beskattas jag BARA i Norge.
 
T
Z Zodde skrev:
"Om du inte jobbat 20 år i Norge, då kan du inte ta med dig pensionen i sin helhet till ett annat land."
Direkt fel, kom gärna med bevis för ditt sensationella påstående. Nu pratar vi pension som du tjänat ihop, inte något annat.

Sen blandar du friskt med om du utvandrar så har du inte rätt till norsk sjukvård. Men så är det ju överallt, du åtnjuter det trygdesystem i det land du betalar skatt till!!
Har öht INGET med vilket medborgaskap du har och det är återigen MEDBORGARSKAP jag startade tråden med.
Avgörande är SKATTEMÄSSIG hemvist, sen spelar det ingen roll vilket pass du har...
Hmm

Hvis du på forhånd har hatt 20 års botid i Norge når du flytter ut av landet, får du med deg norsk pensjon. Det kalles eksport av trygd.

Ska söka bättre bevis åt dig, men måste skriva på full norska för att få alla norska träffar på hur det fungerar, inte det lättaste när man bor i sverige
 
T Takläggare skrev:
Hmm

Hvis du på forhånd har hatt 20 års botid i Norge når du flytter ut av landet, får du med deg norsk pensjon. Det kalles eksport av trygd.

Ska söka bättre bevis åt dig, men måste skriva på full norska för att få alla norska träffar på hur det fungerar, inte det lättaste när man bor i sverige
Från NAVs hemsida "If you are moving to an EEA country or another country with which Norway has a social security agreement, you may continue to receive your Norwegian retirement pension."

Undantagen dom ger är om du är flykting eller har med dig handikappade barn (för vilka du fått extra stönad i Norge)

https://www.nav.no/en/home/benefits...etirement-pension-and-living-abroad#chapter-3

Ser iofs var du får 20årsregeln från. Är du född 1954 lr tidigare och flyttar till Thailand och har bott i Norge under 20år så blir det begränsningar... Men ÅTERIGEN, det har ingen betydelse om du har Norskt lr Svensk pass och DET är kärnfrågan!!
 
Redigerat:
T
Z Zodde skrev:
Från NAVs hemsida "If you are moving to an EEA country or another country with which Norway has a social security agreement, you may continue to receive your Norwegian retirement pension."

Undantagen dom ger är om du är flykting eller har med dig handikappade barn (för vilka du fått extra stönad i Norge)

[länk]

Ser iofs var du får 20årsregeln från. Är du född 1954 lr tidigare och flyttar till Thailand och har bott i Norge under 20år så blir det begränsningar... Men ÅTERIGEN, det har ingen betydelse om du har Norskt lr Svensk pass och DET är kärnfrågan!!
Här har du, ok du kan flytta till ess land men inte Thailand , hitta på en som beskriver en Svensk så då lättare och förstå.

Problemet oppstår dersom du har under 20 års botid i Norge og skal flytte til et land Norge ikke har trygdeavtale med. La oss illustrere dette med et eksempel til. Gøran er nettopp blitt pensjonist og drømmer om å tilbringe sine eldre dager i et mer behagelig klima enn det norske. Han ønsker seg sol og late dager i et land med god mat og et prisnivå som gjør at pensjonen hans strekker litt lenger. Hans valg faller på Thailand.

Gøran, som opprinnelig er svensk, har bodd og arbeidet i Sverige i mange år før han flyttet til Norge og har som følge av det kun 19 års botid. Han fyller derfor ikke vilkåret om 20 års botid for å ta med hele pensjonen sin til Thailand. Gøran har imidlertid opptjent 11 år med pensjonspoeng, så han får anledning til å eksportere all tilleggspensjonen sin og en grunnpensjon beregnet etter 11 års trygdetid.

Dersom Gøran heller flytter til den spanske solkysten for eksempel, et sted innenfor EØS-området, vil han derimot kunne ta med seg hele pensjonen sin, uavkortet. Gørans vurdering av hvor han ønsker å tilbringe pensjonisttilværelsen vil derfor være påvirket av flere forhold enn Tove sin.

Det er verdt å merke seg at alderspensjon beregnet etter særrettighetene for flyktninger ikke kan tas med ut av Norge. Det samme gjelder tilleggspensjon gitt etter reglene for unge uføre.

Lars Nicklas Martinsson

Avdelingsdirektør NAV Pensjon Oslo
 
Fine. I ditt fall hade det INTE hjälpt om Göran blivit Norsk medborgare, han hade varit i precis samma sits.
Avkortningen gäller dessutom om man är 66år lr äldre (TS är sannolikt mycket yngre)

Så kontentan som jag upprepat så många gånger: Vilket pass du har spelar NOLL ROLL!!!!
 
T
Z Zodde skrev:
Fine. I ditt fall hade det INTE hjälpt om Göran blivit Norsk medborgare, han hade varit i precis samma sits.
Avkortningen gäller dessutom om man är 66år lr äldre (TS är sannolikt mycket yngre)

Så kontentan som jag upprepat så många gånger: Vilket pass du har spelar NOLL ROLL!!!!
Men då måste du gå in på norsk regler för uppehållsrätt , när du inte är norsk medborgare .

Men du som bor i Norge , då har du lite uppfattning om vad NAV skandalen handlar om, där dom dömt personer till fängelse för att dom varit sjukskrivna när dom befunnit sig i utlandet , där Norsklag säger att dom måste vara på och inom Norges gränser för att ha rätt till sjukersättning , men ESS säger annat, varav hela skandalen, folk dömda och sitter i fängelse för dom var inte i Norge när dom var sjuk och fick ersättning.

Du måste då ta i beräkning att dessa lagar skrevs när Norge var ett mycket fattigt land fram till 50-60 talet, invandring och utanförskap är inte Norges starkaste sida, lagarna är skrivna för medborgarna inte för utomstående , snarare att hindra att någon utifrån kommer åt systemet. som att Sverige gav tillbaka Norge 1905.

Ta bara hur länge du får a-kassa när du åker till ett anat land, 3 månader, som Norsk medborgare, då måste du fylla i blankett för att ens få dessa pengar. sedan är du utskriven .
 
T
Z Zodde skrev:
Fine. I ditt fall hade det INTE hjälpt om Göran blivit Norsk medborgare, han hade varit i precis samma sits.
Avkortningen gäller dessutom om man är 66år lr äldre (TS är sannolikt mycket yngre)

Så kontentan som jag upprepat så många gånger: Vilket pass du har spelar NOLL ROLL!!!!
Om du läser igen vad direktören för NAV skriver på två sista meningarna där särskilda rättigheter inte kan tas med ut ur Norge, samt för tilläggs pension för unga funktionshindrade, detta poängterar han som slut ord. så tro mig det är vikt bakom dessa ord.
 
T Takläggare skrev:
Men då måste du gå in på norsk regler för uppehållsrätt , när du inte är norsk medborgare .

Men du som bor i Norge , då har du lite uppfattning om vad NAV skandalen handlar om, där dom dömt personer till fängelse för att dom varit sjukskrivna när dom befunnit sig i utlandet , där Norsklag säger att dom måste vara på och inom Norges gränser för att ha rätt till sjukersättning , men ESS säger annat, varav hela skandalen, folk dömda och sitter i fängelse för dom var inte i Norge när dom var sjuk och fick ersättning.

Du måste då ta i beräkning att dessa lagar skrevs när Norge var ett mycket fattigt land fram till 50-60 talet, invandring och utanförskap är inte Norges starkaste sida, lagarna är skrivna för medborgarna inte för utomstående , snarare att hindra att någon utifrån kommer åt systemet. som att Sverige gav tillbaka Norge 1905.

Ta bara hur länge du får a-kassa när du åker till ett anat land, 3 månader, som Norsk medborgare, då måste du fylla i blankett för att ens få dessa pengar. sedan är du utskriven .
"Men då måste du gå in på norsk regler för uppehållsrätt , när du inte är norsk medborgare ."
I Norden (och numera i EES) gör vi ingen skillnad på nationalitet då det gäller "uppehållsrätt"

Försök förstå min huvudsakliga invänding mot vad du skrivit och råden du gav till TS INNAN jag skrev mitt första inlägg. Det spelar ingen som helst roll om du har svenskt eller norskt pass!!!!
Så att råda nån att byta nationalitet från Svensk till Norsk är totalt meningslöst.
Det andra du kommit med sen jag gav mig in i tråden kan säkert diskuteras men du skall vara försiktig med att ge råd som inte håller vatten.
 
Z Zodde skrev:
Nu pratar vi Sverige/Norge och i Norden har man avtal om att ingen dubbelbeskattning skall förekomma.
Verifiera gärna ditt påstående att du måste skatta för aktievinster uppt ill 10år efter du lämnat Sverige.V
Har handlat aktier i alla år via svenska banker men sen det året jag flyttade till Norge beskattas jag BARA i Norge.
3:19 IL tioårsregeln, sen får du kika i respektive skatteavtal vad som gäller för just det landet. Finns det inget avtal är det 10 år som gäller.
 
Z Zodde skrev:
"Men då måste du gå in på norsk regler för uppehållsrätt , när du inte är norsk medborgare ."
I Norden (och numera i EES) gör vi ingen skillnad på nationalitet då det gäller "uppehållsrätt"

Försök förstå min huvudsakliga invänding mot vad du skrivit och råden du gav till TS INNAN jag skrev mitt första inlägg. Det spelar ingen som helst roll om du har svenskt eller norskt pass!!!!
Så att råda nån att byta nationalitet från Svensk till Norsk är totalt meningslöst.
Det andra du kommit med sen jag gav mig in i tråden kan säkert diskuteras men du skall vara försiktig med att ge råd som inte håller vatten.

NU FÅR DU FANIMEJ SLUTA SKRIVA DIREKTA FELAKTIGHETER!

Medborgarskap spelar roll när det kommer till att bestämma skatterättslig hemvist.

Vänligen se artikel 4 i det nordiska skatteavtalet
 
@Zodde

Vad driver dig till att sitta och skriva saker som du uppenbarligen inte behärskar?

Sluta med den stilen. Ska du skriva något fortsättningsvis i den här tråden får du bistå med laghänvisningar. Det duger inte med att ”jag har gjort så”.
 
Staffans2000
Tackar för hjälpen mannar. Den är till stor hjälp!

Här är förutsättningarna:

Jag har varit dygnsvis i Norge åtskilliga gånger under femton års tid, via jobbet. Mestadels i Olsloområdet, samt turistat ett tiotal gånger, så jag har en ytlig kunskap om landet.
Nyligen fyllde jag 60år, och tack vare min statliga förmånspension, blev jag plötsligt pensionär:D:D. Så vad göra av resten av livet? Varför inte jobba vidare några år till, fast i världens vackraste land! Så nu letar jag lite lätt, både jobb och hus nära både fjord och fjell. Det gäller att båda löser sig ungefär samtidigt. Jag bor redan aldeles utmärkt, där jag bor, så kraven på ny boli är högt ställda.
Jag har inga som helst planer på att senare flytta söderut, utan ser mig sittandes i en eka vid mitt eget naust i någon fjord smuttandes på lite smuggelWiskey och dito:beer:.
Jag flyttar inte ensam, men mitt resesällskap är vid skral hälsa, så vi få mestadels förlita oss på min inkomst, därför blev det extra intressant att höra att Norge har kvar sambeskattningen. Mer klöver över, är aldrig fel.
Lite svårt att förstå, är förmögenhetsskatten. Framförallt i ett land med gott om folk med gott om pengar. Det blir isåfall ett angenämt dilemma, vad jag skall göra av alla pengarna utan att betala mer skatt än nödvändigt, när jag sålt det obelånade huset.

Staffan
 
T
Z Zodde skrev:
"Men då måste du gå in på norsk regler för uppehållsrätt , när du inte är norsk medborgare ."
I Norden (och numera i EES) gör vi ingen skillnad på nationalitet då det gäller "uppehållsrätt"

Försök förstå min huvudsakliga invänding mot vad du skrivit och råden du gav till TS INNAN jag skrev mitt första inlägg. Det spelar ingen som helst roll om du har svenskt eller norskt pass!!!!
Så att råda nån att byta nationalitet från Svensk till Norsk är totalt meningslöst.
Det andra du kommit med sen jag gav mig in i tråden kan säkert diskuteras men du skall vara försiktig med att ge råd som inte håller vatten.
Tar en kopia om EES från Norge, Den handlar om Britterna som har permanent uppehålls rätt som du har, nu med Brexit måste dom lämna in en ny ansökan, men söker dom dubbelt medborgarskap behöver dom inte ansöka.

2) Jag har en permanent uppehållsrätt i Norge. Vilken status får jag efter övergångsperiodens slut. Måste jag skicka en ny ansökan om vistelse i Norge?

Om du som brittisk medborgare har permanent uppehållsrätt i Norge från och med dagen för övergångsperiodens slut, har du fortfarande rätt till permanent uppehållstillstånd i Norge, men du kommer att behöva lämna in en ansökan om permanent uppehållstillstånd och uppehållskort. Norge arbetar med att skapa en ny typ av uppehållstillstånd för brittiska medborgare som bor eller flyttar till Norge före övergångsperiodens slut.

Arbetet pågår med utformningen av de nya ansökningsförfarandena, som enligt planen kommer att införas från och med den 1 januari 2021. Information om de nya ansökningsförfarandena kommer att finnas tillgänglig på www.udi.no senare i år. När du så småningom måste ansöka om en ny typ av uppehållstillstånd, görs detta genom tillämpning portal på www.udi.no . Under tiden har du rätt att fortsätta att bo i Norge som tidigare. Det är inte möjligt att ansöka om den nya typen av uppehållstillstånd än.
 
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tackar för hjälpen mannar. Den är till stor hjälp!

Här är förutsättningarna:

Jag har varit dygnsvis i Norge åtskilliga gånger under femton års tid, via jobbet. Mestadels i Olsloområdet, samt turistat ett tiotal gånger, så jag har en ytlig kunskap om landet.
Nyligen fyllde jag 60år, och tack vare min statliga förmånspension, blev jag plötsligt pensionär:D:D. Så vad göra av resten av livet? Varför inte jobba vidare några år till, fast i världens vackraste land! Så nu letar jag lite lätt, både jobb och hus nära både fjord och fjell. Det gäller att båda löser sig ungefär samtidigt. Jag bor redan aldeles utmärkt, där jag bor, så kraven på ny boli är högt ställda.
Jag har inga som helst planer på att senare flytta söderut, utan ser mig sittandes i en eka vid mitt eget naust i någon fjord smuttandes på lite smuggelWiskey och dito:beer:.
Jag flyttar inte ensam, men mitt resesällskap är vid skral hälsa, så vi få mestadels förlita oss på min inkomst, därför blev det extra intressant att höra att Norge har kvar sambeskattningen. Mer klöver över, är aldrig fel.
Lite svårt att förstå, är förmögenhetsskatten. Framförallt i ett land med gott om folk med gott om pengar. Det blir isåfall ett angenämt dilemma, vad jag skall göra av alla pengarna utan att betala mer skatt än nödvändigt, när jag sålt det obelånade huset.

Staffan
Men självklart ska du testa flytta om det känns rätt, nu är inte förmögenhetsskatten så hög , många Norrmän flyttar hit och provar, Svenskar provar Norge , skillnaderna är inte så stora.
Själv tyckte jag Norge var fint, men tycker även Sverige är fint, min livsstil fungerar bättre i Sv och efter svensk mått.
Men glad jag testat Norge, det fick mig att uppskatta Sverige mer, kommer hälsa på vänner i Norge, men aldrig flytta dit igen .
Så ut och pröva på dina drömmar, Norge kan vara perfekt för dig. om inte annat är det bara flytta hem igen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.