Mikael_L
Nån gång är det ju dags att dö ... ;)

Dessutom kanske lite svårt att ringa taxi med både hjärtinfarkt och brutet ben... :surprised:
Men jag förstår att du skämtar ... :)


Jag lider inte av trygghetsnarkomani heller, tvärtom.
 
RoTe
Skier12345 skrev:
Mikae_L. Du vill inte ha fungerande telefon under strömavbrott?
Den funkar ju bara så länge telestationen har laddning kvar i batterierna? Dessa batteriers kvalitet är inte alltid den bästa...
 
RoTe skrev:
Den funkar ju bara så länge telestationen har laddning kvar i batterierna? Dessa batteriers kvalitet är inte alltid den bästa...

Ja om telia ska ladda batterierna då kommer det säkert en extra räkning...

Ska man kan nog tänka sig att batterierna har ett 10 talet år på nacken....
 
Beställde precis bredbandstelefoni hit via ADSL, och funderade precis lite på det ni skriver om huruvida saker fungerar när det är strömavbrott. Ska ändå köpa UPSer hit snart, om jag kopplar telias gateway till ena UPSen så borde väl alla telefoner fungera även då va? (bortsett från eventuella dect etc som kräver elnät)
 
Men RoTe IP-telefonin försvinner direkt vid strömavbrott eftersom där inte finns någon batteribackup.
 
RoTe IP-telefonin vet jag inte vad det innebär men medan vi hade ADSL så slocknade det när det var elavbrott runt telestationen, vanliga telefonerna fungerade men inget internet (och annat IP).

Protte
 
Bjurran: Inget som går via ADSL har UPS på telestn utan det enda som fungera vid strömavbrott är analog telefoni via Cu-trådar. Mobiltelefoni fungerar ett kortare tag lite beroende på vilken operatör det är.
 
Det beror lite på det.

Finns stationer där DSL plus stödutrustning är ups kopplad men det varierar på station och vem det är som har utrustning där
 
Litar mer på mobiltelefoni, hemma har nedtiden från telia hiitls i år varit ca 8 dagar.
Och sedan har man som lök på laxen endast trådlösa telefoner som kräver ström :(
 
GSM nätet är idag det nät som är prioriterat för att fungera i krislägen. Detta bland annat pga att abonentledningarna brukar vara en av de första sakerna som slås ut. En mast med reservkraft klarar sig rätt länge på egen hand
 
RoTe
Verkar som majoriteten av skribenterna i den här tråden tror att fasta telefonen är någon sorts evighetsmaskin? Den kräver också el för att fungera...
Kommer ihåg när Uppsala fick ett gigantiskt strömavbrott för en 10(?) år sedan. Vilka skriverier det blev när telefonen slogs ut direkt! Batteriskötsel var väl inte jätteprioriterat...
 
Mikael_L
RoTe skrev:
Verkar som majoriteten av skribenterna i den här tråden tror att fasta telefonen är någon sorts evighetsmaskin? Den kräver också el för att fungera...
Kommer ihåg när Uppsala fick ett gigantiskt strömavbrott för en 10(?) år sedan. Vilka skriverier det blev när telefonen slogs ut direkt! Batteriskötsel var väl inte jätteprioriterat...
Nä, det var nog mycket som sköttes bättre när det hette Televerket.
Fast med 4ggr mer anställda (eller hur många fler det nu var), så hade dom väl tid att göra vissa saker bra istället för snabbt eller inte alls.
 
Oavsett mobil eller fast så finns det en luftledning över tomten som skall bort och frågan var om TeliaSonera eller markägaren skall betala. Någon som vet praxis kring detta. Själv förundras jag över hur mycket luftledning det finns, så det låter konstigt om TeliaSonera löser det för en enskilld tomt utan att se till helheten inom området.
 
Nu är det många år sedan jag jobbade på Televerket men har fortfarande bekanta som jobbar kvar på Telias underleverantörer (då Teila själva inte har den typ av tekniker). Men att i ett område där det redan är nergrävt sätta upp en stolpe gör man inte. I ett område som det är luftledning drar man till närmaste stolp och ibland hände nog att den genade öven annans tomt och va det mycke så brukade någon tillfrågas men sevitut skrevs nog sällan.
Ang flytt så ring Telia och fråga om de nkan bli flyttad. Kolla kanske även själv runt om det finns teletråd i någon stolpe runtomkring som den kan gå till istället. Risken är att du då får 2 trådar att reta dig på istället för att den går längs tomtgräns först och sedan en stolpe och in till grannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.