Alfredo Alfredo skrev:
Behöver du en ny takdosa då? En medelväg skulle kunna vara att bara fälla in ett VP-rör och avsluta med ett rörutlopp där du ska ha nya lampan. Då får du ett synligt täcklock över gamla dosan men det blir ändå väldigt diskret.
Nej, asså egentligen inte... tänkte bara att det skulle vara smidigare att hänga upp lampan men det är ju minst lika lätt med en krok och en lös kontakt som kommer ner i mitten av takrosetten. Din idé om ett infällt rörutlopp och ett täcklock över den gamla dosan är den bästa hittills :) Tackar!
 
E El-Löken66 skrev:
Det ska vara rörutlopp som slutar 2 centimeter under taket. Vitt.

Förstår inte hur dosan kom dit till att börja med
Du har rätt. Dosan behövs inte!
 
Mikael_L
gratängmannen gratängmannen skrev:
Är det verkligen det lättaste? Rummet är över 30 kvm stort med 3,4 m i takhöjd... Det är klart vi kan regla ner det men helst inte :)
Om det är betongbjälklag, tja, då jag tycker det. Man spårar inte gärna >20mm djupt spår i ett betongbjälklag om man inte fått en riktig byggnadsingenjör att räkna på hållfastheten och ta konstruktionsansvaret.

Nu har du kanske inte det, utan är det något annat slags bjälklag och ett tjockt skikt med puts så är det väl inte helt otänkbart att spåra in i putsen (samt i putsbäraren ifall det är vass eller något liknande) och lägga in rör och dosa ifall den ryms.
Putsen och putsbäraren hör inte till den bärande konstruktionen.

Men det kan bli ett rätt tråkigt och besvärligt jobb att putsa igen spåret efteråt, och det finns också en ej negligerbar risk att det sen kommer spricka upp längs det överputsade spåret.

Men samtidigt är ju puts på vass ett oerhört trist underlag att fästa vad som helst i, vare sig man funderar på att klamra en kabel eller regla ner taket litet, så det är ingen barnlek det heller.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är betongbjälklag, tja, då jag tycker det. Man spårar inte gärna >20mm djupt spår i ett betongbjälklag om man inte fått en riktig byggnadsingenjör att räkna på hållfastheten och ta konstruktionsansvaret.

Nu har du kanske inte det, utan är det något annat slags bjälklag och ett tjockt skikt med puts så är det väl inte helt otänkbart att spåra in i putsen (samt i putsbäraren ifall det är vass eller något liknande) och lägga in rör och dosa ifall den ryms.
Putsen och putsbäraren hör inte till den bärande konstruktionen.

Men det kan bli ett rätt tråkigt och besvärligt jobb att putsa igen spåret efteråt, och det finns också en ej negligerbar risk att det sen kommer spricka upp längs det överputsade spåret.

Men samtidigt är ju puts på vass ett oerhört trist underlag att fästa vad som helst i, vare sig man funderar på att klamra en kabel eller regla ner taket litet, så det är ingen barnlek det heller.
Ärligt talat så är det ganska mycket besvär du kommer få med detta.

Är detaljerna superviktiga så kör men annars byter du bara det befintliga takuttaget mot ett doslock med takutlopp. Lägger sedan en list rakt och snyggt. Alternativt lite smältlim på några punkter följt av latexfog för att dölja tomutrymmena, detta kan man nu måla över, likadant dos locket, lite látex ifall där är mellanrum, slipa locket och måla i samma kulör om det är petigt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är betongbjälklag, tja, då jag tycker det. Man spårar inte gärna >20mm djupt spår i ett betongbjälklag om man inte fått en riktig byggnadsingenjör att räkna på hållfastheten och ta konstruktionsansvaret.

Nu har du kanske inte det, utan är det något annat slags bjälklag och ett tjockt skikt med puts så är det väl inte helt otänkbart att spåra in i putsen (samt i putsbäraren ifall det är vass eller något liknande) och lägga in rör och dosa ifall den ryms.
Putsen och putsbäraren hör inte till den bärande konstruktionen.

Men det kan bli ett rätt tråkigt och besvärligt jobb att putsa igen spåret efteråt, och det finns också en ej negligerbar risk att det sen kommer spricka upp längs det överputsade spåret.

Men samtidigt är ju puts på vass ett oerhört trist underlag att fästa vad som helst i, vare sig man funderar på att klamra en kabel eller regla ner taket litet, så det är ingen barnlek det heller.
Tack snälla för ditt utförliga svar! Jag tror att det är puts med någon typ av putsbärare i taket.

Jag förstår problematiken kring det du lyfter med risk för sprickor i putsen... den typen av bekymmer kan vara nog så jobbiga... det kanske blir att vi lejer någon firma att göra det här jobbet trots allt (eller så får vi helt enkelt leva med utanpåliggande)
 
E El-Löken66 skrev:
Ärligt talat så är det ganska mycket besvär du kommer få med detta.

Är detaljerna superviktiga så kör men annars byter du bara det befintliga takuttaget mot ett doslock med takutlopp. Lägger sedan en list rakt och snyggt. Alternativt lite smältlim på några punkter följt av latexfog för att dölja tomutrymmena, detta kan man nu måla över, likadant dos locket, lite látex ifall där är mellanrum, slipa locket och måla i samma kulör om det är petigt.
Tack för inputen... det lutar åt att vi gör som du säger med en utanpåliggande list istället
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Ärligt talat så är det ganska mycket besvär du kommer få med detta.

Är detaljerna superviktiga så kör men annars byter du bara det befintliga takuttaget mot ett doslock med takutlopp. Lägger sedan en list rakt och snyggt. Alternativt lite smältlim på några punkter följt av latexfog för att dölja tomutrymmena, detta kan man nu måla över, likadant dos locket, lite látex ifall där är mellanrum, slipa locket och måla i samma kulör om det är petigt.
Jag håller helt med.
Fastän jag är elektriker själv så orkar jag inte alltid ta den besvärliga vägen, utan tar smällen med bekvämt men lite synligt, såhär ser det ut i kökstaket här:
 
  • Elektrisk kabel som löper längs ett kökstak med synliga kabelklämmor och en kedja.
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte att det är något som skämmer
Jag gör likadant ;)
Kvittar om det skulle vara till en kund eller mig själv :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår er och tycker att ni har rätt men problemet är att det ska sitta takrosetter i taket och då är det mindre vackert med en kabel som hänger framför och ”förstör”...
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
E
gratängmannen gratängmannen skrev:
Jag förstår er och tycker att ni har rätt men problemet är att det ska sitta takrosetter i taket och då är det mindre vackert med en kabel som hänger framför och ”förstör”...
Absolut full förståelse för detta.
Men arbetet kan vara större än man kan drömma om och bör i så fall noggrant planeras, eljobbet kan vara det lilla i sammanhanget och målarjobbet desto större.
 
  • Gilla
gratängmannen och 1 till
  • Laddar…
Det fixar målaren med latexfog :cool:
 
  • Gilla
gratängmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.