Hej,

Jag undrar vad det smidigaste sättet är att flytta på takdosan - hyra betongspårfräs och spåra hela vägen från dosa till brytare på vägg? Hur löser jag montaget av den nya dosan i taket? Den ska orka med en lampa som väger strax under 10 kg,

Takdosan som syns på bilden ska inte behållas. Vi vill enbart ha en takdosa där den vita lampan hänger på bilden. (Har tyvärr ingen bättre bild att tillgå nu). Huset är byggt i slutet av 1800-talet.

Tak med en vit lampa hängandes på sladd och en oanvänd takdosa, i ett rum med mönstrad draperi och gitarr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggde man med betongbjälklag i slutet av 1800?

Jag hade nog bara dragit en snygg kabellist utanpå istället. Rätt var det är har man möblerat om igen
 
C CarlC89 skrev:
Byggde man med betongbjälklag i slutet av 1800?

Jag hade nog bara dragit en snygg kabellist utanpå istället. Rätt var det är har man möblerat om igen
Oj, betong är väl fel ord men någon form av puts/tegel då? Inte är det gips iaf :)

Tyvärr, det är inte ett alternativ med utanpåliggande. Av flera anledningar men framförallt av skälet att det ska monteras takrosetter i lägenheten...
 
Mikael_L
gratängmannen gratängmannen skrev:
Jag undrar vad det smidigaste sättet är att flytta på takdosan -
Regla ner taket 25mm och gipsa efter att du dragit den el du önskar.

Man spårar inte i betongbjälklag, man vill inte gärna bli skyldig till att huset rasar.
Nu hade du kanske inte betongbjälklag där, men det är ändå bra att påpeka.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Regla ner taket 25mm och gipsa efter att du dragit den el du önskar.

Man spårar inte i betongbjälklag, man vill inte gärna bli skyldig till att huset rasar.
Nu hade du kanske inte betongbjälklag där, men det är ändå bra att påpeka.
Är det verkligen det lättaste? Rummet är över 30 kvm stort med 3,4 m i takhöjd... Det är klart vi kan regla ner det men helst inte :)
 
gratängmannen gratängmannen skrev:
Är det verkligen det lättaste? Rummet är över 30 kvm stort med 3,4 m i takhöjd... Det är klart vi kan regla ner det men helst inte :)
Ja. Det är lättast. Troligtvis.

Ditt bjälklag är gissningsvis i trä. I taket är det nog puts, på vass.
 
Vad har du ovanför taket?
Är det en vind/kryputrymme så borde man kunna bredvid en takbjälke eller mitt i gå ner med ett VP-rör. Bjälken behövs för att hänga lampan i.
Är det ett kallt utrymme måste elröret tätas, annars får man kondens i röret.
 
C CarlC89 skrev:
Ja. Det är lättast. Troligtvis.

Ditt bjälklag är gissningsvis i trä. I taket är det nog puts, på vass.
Jaha, okej, ja det låter helt klart rimligt med puts på vass... vilken typ av infästning är bäst för reglarna med ett sådant underlag? Hade det bara varit en rislampa som ska hänga där hade det inte varit så noga men nu kommer armaturen att väga nästan 10 kg...
 
L Leif i Skåne skrev:
Vad har du ovanför taket?
Är det en vind/kryputrymme så borde man kunna bredvid en takbjälke eller mitt i gå ner med ett VP-rör. Bjälken behövs för att hänga lampan i.
Är det ett kallt utrymme måste elröret tätas, annars får man kondens i röret.
Ovanför är grannens lägenhet så det är tyvärr inget alternativ att göra något där
 
E
Ta lite längre skruvar som når upp till träbjälkarna. Du kan borra genom putsen först med ett litet borr.
 
gratängmannen gratängmannen skrev:
Är det verkligen det lättaste? Rummet är över 30 kvm stort med 3,4 m i takhöjd... Det är klart vi kan regla ner det men helst inte :)
Nej det är absolut inte det lättaste men måste du prompt få bort "originaldosan" är det nog bästa metoden.

Jag hade dock aldrig reglat ner ett tak bara för att dölja en kabel utan satt en diskret kabellist från originaldosan till lampan. Visst, det syns men inget man normalt tänker på. Speciellt inte med din takhöjd.

Vit kabellist i plast avsedd för att dölja kablar på ett diskret sätt längs väggar eller tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E El-Löken66 skrev:
Ta lite längre skruvar som når upp till träbjälkarna. Du kan borra genom putsen först med ett litet borr.
Okej, då gäller det bara att hitta bjälkarna helt enkelt :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är absolut inte det lättaste men måste du prompt få bort "originaldosan" är det nog bästa metoden.

Jag hade dock aldrig reglat ner ett tak bara för att dölja en kabel utan satt en diskret kabellist från originaldosan till lampan. Visst, det syns men inget man normalt tänker på. Speciellt inte med din takhöjd.

[bild]
Ja, jag hade ju önskat att jag bara kunde spåra i tak/vägg, dragit in ett nytt VP-rör och sen spacklat igen spåret och målat över men förstår att det inte kommer att gå, särskilt inte med tanke på att den nya takdosan även ska in i taket.

Får se hur vi gör då... det kanske kostar mer än det smakar med nytt tak...
 
gratängmannen gratängmannen skrev:
särskilt inte med tanke på att den nya takdosan även ska in i taket.
Behöver du en ny takdosa då? En medelväg skulle kunna vara att bara fälla in ett VP-rör och avsluta med ett rörutlopp där du ska ha nya lampan. Då får du ett synligt täcklock över gamla dosan men det blir ändå väldigt diskret.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Behöver du en ny takdosa då? En medelväg skulle kunna vara att bara fälla in ett VP-rör och avsluta med ett rörutlopp där du ska ha nya lampan. Då får du ett synligt täcklock över gamla dosan men det blir ändå väldigt diskret.
Det ska vara rörutlopp som slutar 2 centimeter under taket. Vitt.

Förstår inte hur dosan kom dit till att börja med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.