Oavsett var det inte aggresivt menat och jag tjänar absolut inget på att få folk emot mig här inne.
Jag vill bara försöka bidraga med det jag vet och kan.
Jag är inte heller sen att stå för mina misstag och erkänner ifall jag inte har kunskap om en sak eller jag har kommit med ett inlägg som är tokigt...
Än om jag oftast hellre låter bli att skriva något om jag inte är säker.
Dock slinter fingrar och hjärna ibland... ;)
 
Har det någonsin hänt att någon har fått ersättning från ett försäkringsbolag
för vattenskada i ett våtrum?

En vattenskada är väl bevis nog för försäkringsbolaget att arbetet
inte är fackmannamässigt utfört, så jag förstår inte varför fb skulle
behöva betala något.
Fb vill väl veta vem det är som har gjort ett badrum för att kunna kräva
pengarna därifrån?
 
Trevligt med lite diskussioner men..åter till ämnet!

Har det någon betydelse för tätskiktets skull om det är rollat på eller duk jag använt om vi nu ska "lappa"?
 
Det är lättare att riva plattor som sitter på duk utan att skada tätskiktet. Tar man det vackert så är det fullt möjligt att lyckas även på ett rollat tätskikt, men det är lite mer gambling.. Man får knacka sönder kaklet och pilla bort bitarna försiktigt, och därefter slipa bort fixet utan att förstöra tätskiktet.
Risken är att tätskiktet sticker ända fram till kanten på intilliggande platta när man knackar bort kaklet, och då blir det svårt att överlappa med det nya gummit. Då är det bara att riva vidare och hoppas att det håller bättre lite längre bort.

Om ni öppnar väggen i intilliggande utrymme så kanske ni kan flytta rören i sidled utan att behöva skarva dom. Blandaren kanske hamnar några cm lägre än standard, men hellre det än en skarv.
Om rören måste skarvas så ska utrymmet våtisoleras, förses med en sluttande botten och ett skvallerrör. Det ska även vara inspektionsbart genom en HILA-lucka eller liknande. Detta gäller oavsett vilken typ av metod man använder när man skarvar rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.