God morgon forumvänner!

Mitt första inlägg samt mitt första riktigt stora problem i renoveringsvärlden!

Vi har ett litet problem med vårt nyrenoverade badrum, eller rättare sagt ett STORT problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.. Jag är ingen hantverkare överhuvudtaget så ha överseende med "facktermerna" samt min egen dumhet i att inte upptäckt felet förens nu när allt börjar bli klart...

Vi har renoverat ett badrum från -74 från grunden med allt vad det innebär, rördragning i väggen mm.
Kakelkillen har gjort ett underbart jobb med att klä väggarna samt bygga in badkaret men så i morse blev jag ståendes i badrummet och tittade lite, såg då med förskräckelse att VVS-killen lyckats med bedriften att placera "utgångshålen/anslutningarna" till badkarsblandaren ca 15cm fel i sidled.

Detta gör ju att blandaren inte kommer sitta i närheten av mitten på karet utan långt ut på vänstersidan, det i sin tur medför att vattenstrålen från blandaren inte kommer nå karet utan kommer spruta på badkarssargen...

Finns det någon som har en vettig lösning på problemet utan att jag behöva riva ner allt "#€"#€ igen?

Har funderat på om man kan bygga en låda och sätta längs badkaret ca (L)90x(H)10x(D)10cm och på så sätt bygga in felet, flytta anslutningarna och montera blandaren på denna låda. Vad skulle man i så fall använda sig av för material till denna låda, LUX-skivor?

Mvh Xekich
 
Aj aj aj... känns komplicerat.

Skulle du inte kunna skaffa en blandare med lite längre "kran" som når in över karet ?
 
Måste i så fall vara en med kran som går att vrida på "läs kökskran" då nuvarande placering kommer medföra att strålen bara kommer längre men fortfarande inte i karet..

Dock så känns det tråkigt med tanke på att det "förstör" helhetsbilden i och med att blandaren inte sitter i mitten eller ungefär i mitten av karet!

Men man kanske inte har något val!?
 
Kan ju tycka det är ganska dåligt av hantverkaren att göra en sådan miss, men där finns tyvärr inga direkta genvägar...

Kan ju dock personligen tycka att du skulle kunna få han och stå för en specialblandare om det är han som tavlat sig...
 
Kan man begära att jag som lekman skulle ha upptäckt detta fel i ett tidigare stadie för att ha undvikit detta?

Jag pratade med vvs:aren igår och han skulle dyka upp i eftermiddag för att se vad vi kunde hitta på för lösning.. Givetvis betalar vi inte för allt x-tra arbete detta medför!

Var kan man hitta dessa specialblandare förresten?
 
Är det ingen annan som har något förslag på tillvägagångssätt?
 
C
Tyvärr inget bättre förslag, men "gammalt tillbaks", både i Sverige och England var det inte speciellt ovanligt med låååånga kranar för att få vattnet på rätt ställe. Finns säkert sådana kranar nu också. Förstår att du störs av hur det ser ut men det är ju inget publikt utrymme ditt badrum och med tanke på att det är snyggt o fint i övrigt så är mitt råd: Lev med det som det är.

Häls
 
Har funderat på en sak och det är att ifall tanken var att blandaren skulle sitta som normalt mitt för badkarets kortsida, så borde ju inte vattenutkastet hamna på kanten...
Ett kar är minst 600mm brett och flyttas utkastet 150mm i sidled så borde ju ändå vattnet hamna i karet eftersom man minst 200-250mm åt vardera hållet från centrum innan man når långsidans kant så att säga...
Eller... ?

Lång kran var väldigt vanligt förr då man ofta använde samma blandare till både badkar och vask, men jag tror ändå det ska vara möjligt att få tag i än idag genom en välsorterad vvs-firma, och känns fortfarande som enda lösningen.
Hade det bara varit lite fel den sitter så finns det ju excenterkopplingar som flyttar anslutningarna något lite i sidled.
Frågan är om det räcker i ert fall...?

http://www.vvsonnet.se/excenterkoppling-m26x15g20-p-1898.html
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Har funderat på en sak och det är att ifall tanken var att blandaren skulle sitta som normalt mitt för badkarets kortsida, så borde ju inte vattenutkastet hamna på kanten...
Ett kar är minst 600mm brett och flyttas utkastet 150mm i sidled så borde ju ändå vattnet hamna i karet eftersom man minst 200-250mm åt vardera hållet från centrum innan man når långsidans kant så att säga...
Eller... ?

Lång kran var väldigt vanligt förr då man ofta använde samma blandare till både badkar och vask, men jag tror ändå det ska vara möjligt att få tag i än idag genom en välsorterad vvs-firma, och känns fortfarande som enda lösningen.
Hade det bara varit lite fel den sitter så finns det ju excenterkopplingar som flyttar anslutningarna något lite i sidled.
Frågan är om det räcker i ert fall...?

[länk]
Du har rätt i det du säger, tyvärr är omständigheterna i vårt fall inte så normala :(

Vårt kar är 700mm brett (varav ca 150-200mm är sargkant) och vattenutkastet sitter på 580mm från långsida. Lägg där till att vi byggt in karet och således byggt på 100mm runt om så ser det helt knasigt ut..

Efter råd från forumvän kommer vi göra som så att vi river väggen i rummet mitt emot med kortsidan mot badrummet, drar nya kopplingar i väggen samt borrar två nya hål för blandaren!
Vi får återigen ringa in plattsättaren och byta ut tre kakelplattor samt sätta nytt tätskikt i det drabbade området så det innebär lite jobb men det har vvs-killen lovat att stå för då han insett sitt misstag!

Tack för tips och råd!
 
Tänk på att ifall han sätter vanliga kopplingar i väggen så måste ni ha en lucka så dessa är åtkomliga.
Hoppas han kan sätta klämda kopplingar så ni slipper detta.
 
Inga kopplingar får förläggas dolt, vad jag vet?
 
Nu vet jag inte hur noga ni skall följa branschreglerna och sånt men hur skall ni få ett godkänt tätskikt om ni skall bända bort plattor och sedan "plugga" igen de gamla rörhålen utan att skada det nuvarande tätskiktet?

Jag vet ju inte hur mycket som kan hända i verkligheten men godkänt tror jag knappast att det blir.
 
Zemerlin skrev:
Nu vet jag inte hur noga ni skall följa branschreglerna och sånt men hur skall ni få ett godkänt tätskikt om ni skall bända bort plattor och sedan "plugga" igen de gamla rörhålen utan att skada det nuvarande tätskiktet?

Jag vet ju inte hur mycket som kan hända i verkligheten men godkänt tror jag knappast att det blir.
Givetvis kommer vi förstöra tätskiktet i och med denna "lilla" operation men kan man inte "lappa" över tätskiktet med nytt innan vi sätter dit de nya kakelplattorna, på så vis "har ju inget hänt egentligen" som jag ser det!? :confused:

Menar du att det inte är möjligt att få det godkänt enligt branschreglerna om vi gör på detta sätt?
 
Thomas59
ALLA former av lagningar, lappningar och skarvningar av tätskikt är ytterst tveksamma, för att inte säga "ej tillåtna", enligt reglerna för våtrum. Så är det bara.

Visst, det kan gå bra men blir det vattenskador kan bara det faktum att tätskiktet är brutet och sedan lappat/skarvat göra att HELA våtrummet ej anses fackmannamässigt utfört och ett försäkringsbolag kan då nedsätta eller vägra ersättning.

Det betyder i sig inte att det är omöjligt men man bör vara medveten om vilka följder det kan få om skada uppstår. Kolla med försäkringsbolaget och dokumentera vad som görs är väl ett råd.
 
Thomas59 skrev:
ALLA former av lagningar, lappningar och skarvningar av tätskikt är ytterst tveksamma, för att inte säga "ej tillåtna", enligt reglerna för våtrum. Så är det bara.

Visst, det kan gå bra men blir det vattenskador kan bara det faktum att tätskiktet är brutet och sedan lappat/skarvat göra att HELA våtrummet ej anses fackmannamässigt utfört och ett försäkringsbolag kan då nedsätta eller vägra ersättning.

Det betyder i sig inte att det är omöjligt men man bör vara medveten om vilka följder det kan få om skada uppstår. Kolla med försäkringsbolaget och dokumentera vad som görs är väl ett råd.
Om du ser till mitt problem, hur hade du löst det? Hur kan jag ordna till detta på ett "fackmannamässigt" sätt? Själv har jag tummen mitt i handen ungefär så jag kommer inte själv utföra något av dessa moment utan det gör rörkillen samt plattsättaren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.