Vi har precis köpt en ny lägenhet som vi håller på och renoverar. Som ett steg i detta så ska ett stort sovrum delas till två med hjälp av en ny gipsvägg. Mitt i taket i det rummet finns en takdosa som även är kopplingsdosa. I den nya väggen vill vi ha ett antal eluttag, samt lamputtag för ett eller båda rummen (beroende på var väggen hamnar). Takdosan sitter precis där bästa placeringen av väggen skulle vara, och jag undrar om det på något sätt går att "flytta ner" takdosans funktion till en kopplingsdosa i väggen, samt ett lamputtag på den sida väggen som har motsvarande strömbrytare. Då skulle man även kunna använda denna kopplingsdosa som källa till elen i den nya väggen, inklusive strömbrytare och lamputtag på "andra sidan" väggen. Takdosan är en gammal plåtdosa med skruv i mitten, taket är betong.
Jag förstår att det är en dålig idé att ha kvar kopplingar i takdosan efter att den blockerats av väggen, men det kanske går att dra ner flexslang från respektive "hål" i dosan, och dra nya FK som räcker ner till en kopplingsdosa på väggen?

Om det inte går, så får väggen placeras "bortanför" dosan, och så får man ta el till uttag i nya väggen från någon annan plats.
 
  • rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter genomförbart tycker jag men det måste nog bilas bort en del betong runt dosan för att komma åt att skarva på slang på alla rör som mynnar i dosan idag.
 
Ett annat alternativ är låta dosan sitta kvar och göra en liten inspektionslucka i väggen uppe vid taket.
 
hempularen skrev:
Låter genomförbart tycker jag men det måste nog bilas bort en del betong runt dosan för att komma åt att skarva på slang på alla rör som mynnar i dosan idag.

Hmm, ja det låter ju som en idé. Jag är osäker på vad det är för rör i taket. Lägenheten är från '65, hade man VP-rör då? Går det lika bra att skarva på även om det är någon sorts plåtrör?

Undra om man klarar sig med en huggmejsel för det eller om man behöver gå loss med mejselhammare.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Ett annat alternativ är låta dosan sitta kvar och göra en liten inspektionslucka i väggen uppe vid taket.
Ja, det kanske man kunde göra. Får nog göra väggen lite bredare än bara 2"plus gips i så fall :)
Hur tänker du då att trådarna ska dras från takdosan? Behöver ju i så fall koppla på slang/rör till den öppna dosan på något sätt.
 
Man kan göra ett hål i sidan av dosan och sticka in röret där.
 
Hmm, ja, men då måste jag också bila bort betong.
 
Det går även att gå upp med en kabel (exvis EKLK) genom locket till dosan istället för att använda rör och FK.

Kablar i väggar får inte klamras, och skall dragavlastas i dosorna.
 
Ja, det låter ju som en smart grej. En liten bit 4-ledad EKLK (för att få med tändtråden till lamputtaget) in i en kopplingsdosa i väggen. Och sedan dra rör från kopplingsdosan till uttag och strömbrytare. Finns det dragavlastare för montage i infällda kopplingsdosor? I takdosan antar jag att man får borra ett hål i locket (eller om lamputtaget går att ta bort) och bygga någon egen avlastning.
Och så en inspektionslucka så att man kan komma åt takdosan även efter att väggen byggts under den.
 
Jag brukar dragavlasta med ett buntband i nylon som jag spänner hårt runt kabeln så att den inte kan passera ut genom hålet. Elektrikerna här har dock säkert bättre metoder!
 
Det kommer ju vara en väldigt kort kabel, sätter väl kopplingsdosan en liten bit i sidled så att den inte är ivägen om man behöver in i takdosan och rota.
 
Jag vet inte om det duger som tumregel, men titta i en befintlig dosa och se om den är av plast eller metall. Om den är av metall så är det antagligen gamla metallrör medan om dosan är av plast så är det antagligen plaströr. Jag vet inte säkert men gissar att 65 är ett övergångsår här.

Om det är plaströr så finns det skarvmuffar för rören och då är det bara att skarva på med en snutt rör. Det finns också skarvmuffar med en mjuk 90-gradersböj som skulle passa perfekt här, ihop med en pytteliten snutt rör för att det ska passa mot en dosa i nya väggen.

Jag har inte en aning om det funkar vettigt att använda moderna skarvmuffar mot gamla metallrör och vet inte heller om man i så fall faktiskt får göra så. Nån annan här har säkert ett bättre svar.


Om väggen placeras strax invid dosan så går det att dra en bit utanpåliggande kabel mellan gammal och ny dosa och använda sånahär lock, om man inte vill hugga i betongen. Det blir väl inte jättesnyggt men det är en godkänd och fungerande lösning: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161986555
 
Ja, det borde ju också funka. Blir ju inte så snyggt, men man slipper inspektionsluckan och kan ha tunnare vägg (eftersom takdosan inte behöver få plats "inne i väggen".

Har kollat lite på hur man kan dra rör till det som ska kopplas in, och kommit fram till något sånt här. Ser det hyfsat vettigt ut?
 
  • Rör_dosor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med att skarva gamla metallrör (och vissa äldre plaströr) är att de inte är 16mm utan den mer isoteriska storleken 15.2mm vilket gör att man måste vara väldigt noggrann när man skarvar dem.

Helst ska man ha en gammal 15.2-skarvmuff som man borrar upp till 16mm i ena ändan. Har man inte det (finns inte hos grossisten ju) så får man försöka få ihop det med 16-muff men då fästa den rejält. Krympslang eller lim i kombination med tejp rekommenderas starkt.
 
Värmepistol på muffen så att den smälter fast runt det gamla röret, och sitta brandvakt en vecka efteråt? ;) ;) (funkar bara om det är betong, idiotiskt om det är trä...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.