Ok, då vet vi att vi inte behöver ha kaminen vid ytterväggen för den sakens skull.
 
thomasx skrev:
Jag hade defintivt försökt lägga köksbänken mot norrytterväggen och matplatsen vid fönstren åt väster, hur det löses med VA beror lite på hur det ser ut i huset i övrigt. Mycket trevligare att se in i ett vardagsrum/läshörna när man kommer in genom ytterdörren, smidigare att ha köket direkt innanför dörren utan att först behöva passera vardagsrummet för att komma dit och framförallt få vardagsrummet i direkt anslutning till söderväggen med altanen utanför, ny tycker nog du att det har ni redan, och visst, men köket tar halva det utrymmet och den stora vardagsrumsytan ligger mot norr. Med den nya planlösningen kan man enkelt också bygga vidare på matplatsen ut i vardagsrummet och man vill ha långbord vid fest t.ex. Jag tycker också att man få får ett större och öppnare kök utan att för den skull stjäla någon yta från vardagsrummet, det blir lite öppnare planlösning och kök och vardagsrum flyter ihop lite mer.

Planlösningsmässigt ser jag bara fördelar med att göra så, och kan fundera lite på hur arkitekten egentligen tänkte när han ritade köket inklämt på det viset från början (om det nu var orginallösningen).
Nu har jag lärt mig att man ska välja "svara med citat" för att det ska bli rätt. Ursäkta att det varit lite röriga svar innan. ;-)

Ja, detta är ett intressant förslag. Ska fundera vidare på det.

Hur arkitekten tänkte, vet jag inte. Det är ett Myresjöhus.

I och för sig tycker jag att det är positivt med den nuvarande planlösningen att det finns dörr ut till uterum både från kök och vardagsrum. Eftersom vi tänkt ha lite odlingar i uterummet kan det vara fint att ha det i samband med köket. Sen gillar att om man flyttar vasken en liten bit och har den i samband med diskmaskinen så har man fönstret precis framför. Det har jag sett i andra kök och det kan vara rätt trevligt.

Köket funkar väl enligt nuvarande planlösning men då vi tänker ta bort väggar blir det knappt någonstans att sätta ett skafferi och kyl och frys får pressas in. Väggen vid köket består ju till största del av dörrar och fönster så där blir inte mycket plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.