Hej! Vi har precis köpt ett hus från 70-talet som vi tänkt renovera en hel del. Huset är ett enplanshus med källare. I källaren finns en kamin och på bottenplan går röret från kaminen i en vägg och upp på vinden. Nu när vi ska renovera köket vill vi ta bort denna vägg för att kunna sätta in det kök vi vill ha. Vi vill dessutom helst ha en kamin (ny) på bottenvåningen istället för i källaren då vi kommer ha vårt vardagsrum / sällskapsrum på bottenvåningen. Tidigare ägare har också dragit något slags rör som går upp mitt i vardagsrumsgolvet som gör att värmen från kaminen i källaren kommer upp där.
Tanken är att ta bort allt detta och sätta in en ny kamin på annat ställe på bottenplan, men vill kolla så att vi inte är helt fel ute. Om man tar bort kaminen från källaren finns det större risk för fukt i så fall? (En luftvärmepump är också installerad i källaren.)
Är det någon som vet på ett ungefär vad detta kan kosta om man inte gör något själv? Kommer vi få sätta in en ny skorsten eller kan man använda den som finns? Har läst i vissa trådar att det står att murstocken är väldigt dyr att byta. Vilken del är det, var sitter den? Är det den delen som sitter i väggen på bottenplan hos oss?
 
Förstår inte varför ni inte behåller den och sätter in en till? Ni har säkert kanaler så det räcker i er skorsten.
Sitter murstocken så fel i huset så att man måste riva hela den?
 
Tack för svar! Jag är helt ny på detta så jag vet fortfarande inte var murstocken sitter. Är det hela den delen som går från kaminen upp till skorstenen? I så fall är det den vi gärna vill ta bort. Huset har har ett väldigt litet instängt kök och nu när vi tänkt göra en öppen planlösning försvinner två av kökets väggar dessutom och då måste vi ha lite större yta till köket om vi ska kunna få tillräckligt med förvaringsmöjligheter.
Men om vi skulle välja att ha kvar den delen av väggen. Kan man bara koppla in en till kamin på bottenplan då och även behålla den där nere i så fall?
Om man skulle göra det skulle den ha ett bra läge då den skulle vara placerad i mitten av huset.
Vår tanke med en ny kamin var annars att ha den mot en av ytterväggarna och få in luft genom en ventil utifrån, vilket vi förstått skulle vara bra. Frågan är vilket som är bäst?

Alternativ 1: att sätta in det kök vi vill med ok med förvaringsutrymme, ta bort hela väggen inkl den del som går mellan kaminen och skorstenen. Sätta in ny kamin vid ytterväggen (mot husets mitt) med ventil.

Alternativ 2: sätta in ett nytt kök med mindre förvaringsmöjligheter och sätta in en ny kamin som ansluts till samma rör som den andra kaminen är kopplad till. Ta bort resten av väggen. Denna del som finns kvar kommer i så fall också delvis vara i vägen för den tänkta öppna planlösningen och kommer vara en pelare mitt i rummet.

Vad tror ni prisskillnaden blir? 30-40 000?
 
Murstocken är en skorsten murad av tegel. Finns även andra skorstenar i stålrör. I en murstock finns oftast flera kanaler. Du behöver en kanal för varje kamin. Ibland används även kanaler för spisfläkten.

Att byta murstocken är mycket dyrt ja och inget man gör om an inte absolut måste.

Om du tar bort kaminen i källaren försämmrar du ventilationen. En llvp ventilerar inget.
 
Murstocken är ofta bärande så att flytta den är inget man gör så enkelt... Ni måste kontrollera först vad som är bärande delar.

Vill nu flytta kaminen krävs det dessutom bygglov så börja med att kolla det med kommunen!
 
Eftersom du skriver att kaminens rör går i en vägg utgår jag ifrån att den inte är kopplad till någon murstock, kanske har ni ingen murstock i huset om det byggdes för att värmas med direktverkande el t.ex.

En murstock är som nämnts en skorsten murad i tegel eller dylikt material. Om inte huset haft en panna för olja/ved, öppen spis, kakelugn eller liknande, så har ni nog ingen skorsten. Men det är ändå rätt vanligt eftersom många hus har/haft just en olje/ved-panna.

Jag såg en reklamskylt på Hornbach häromdagen, där stod att installationskostnaden om man köper en kamin + skorsten hos dem var 4500:- efter ROT. Då tillkommer kostnaden för kamin och skorsten.

Att ta bort den gamla kaminen och röret bör inte bli så dyrt, det mesta av just den delen kanske ni kan göra själva.

Förstår inte riktigt hur de menar med att ha kvar skorstenen från den gamla kaminen till den nya, eftersom du också skrev att ni vill ta bort röret för att få in ert nya kök.
 
Såhär kan det se ut. Inte helt trivialt att flytta.... Allt är möjligt :)
 
Mitt hus med direktel har murstock så det förekommer. Tror det behövs lite bilder och en planlösning.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jag är som sagt helt ny på detta och inte koll på de rätta orden. Jag vet att där sitter en skorsten på taket för den är synlig. Trodde att den översta biten kallades för skorsten och att det därunder var något rör eller en mur som gick upp dit men har nu förstått att hela delen från kamin till ovanför taket som kallas för skorsten. :) Det var helt nytt för mig! Haha!

Sen tror jag utifrån att ha läst era svar att det inte är en murad del som går genom hela huset utan i så fall ett stålrör. Mäklaren sa något om att det var ett rör som man "bara kunde kapa av och ta bort". Låter lite för enkelt i mina öron. Men det är därför jag beskriver det som ett rör som sitter i väggen.

Enligt besiktningsmannen ska det inte finnas något som är bärande där.
 
anders07 skrev:
Vill nu flytta kaminen krävs det dessutom bygglov så börja med att kolla det med kommunen!
Eldstäder/skorstenar är inte bygglovspliktiga, däremot så måste man göra en bygganmälan och få ett startbesked innan man börjar riva/bygga/ändra, efter nybygge/ändring av eldstad/skorsten så måste sotaren godkänna installationen OCH papper måste fyllas i och skickas in till kommunen. När man sedan får tillbaka slutbeskedet från kommunen så får man ta eldstaden/skorstenen i bruk. Om man börjar elda i eldstaden innan man får slutbeskedet så kan det bli böter.
 
Tack för bilden!
 
har du ingen planlösning? Skicka gärna upp det för det underlättar mycket.
 
Nej, tyvärr. Finns det något bra ritprogram där man snabbt kan rita en och bifoga?
 
Capri skrev:
Nej, tyvärr. Finns det något bra ritprogram där man snabbt kan rita en och bifoga?
http://floorplanner.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.