Vi kom fram till att det endast ska skarvas kabel samt flytta säkringen till fjärrvärmecentralen som sitter ovanför det gröna skåpet och sätta det till vänster om fjärrvärmecentralen. Dit ska en ny kabel samt dosa sättas och tas från en dosa som sitter ca 1.5 meter bort.

Pris efter ROT blir 4538 kr inkl moms(i detta pris ingår arbete,resa o material)

Kan det vara en rimlig summa, tycker det känns lite väl högt med tanke på att det inte behövs någon ny mätartavla utan det enda som tillkommer i material är ca 2m standardkabel, en dosa, samt ny grövre? kabel från där han skarvar befintlig inkommande el. Antalet timmar för detta kan väl knappast vara alltför många?
 
Är inte riktigt med hur du menar Grillen, ska säkringen matas från en dosa eller servislådan(inkommande el)? Vill du förklara lite närmre hur du menar med "skarva kabeln"?
 
Den gröna lådan med 3 säkringar i trodde jag behövdes, men den gick att ta bort och då skarvar dom bara den grova vita kabeln som syns till vänster om fjärrvärmeskåpet med en ny kabel som går vidare till min elcentral lite längre in i källaren. Det är alltså inkommande el som går därigenom det gröna skåpet. Men väggen där detta sitter nu ska rivas och därför måste det skåpet bort därifrån.

Men det lilla skåpet med en propp i är matningen för fjärrvärmeskåpet på 6A och den flyttar han så den sitter till vänster om skåpet. El till den kommer han ta från en dosa som jag redan har i taket ca 1.5m bort i taket, och han sätter sen en kabel därifrån till lilla proppskåpet.
 
Grillen Grillen skrev:
Den gröna lådan med 3 säkringar i trodde jag behövdes, men den gick att ta bort och då skarvar dom bara den grova vita kabeln som syns till vänster om fjärrvärmeskåpet med en ny kabel som går vidare till min elcentral lite längre in i källaren. Det är alltså inkommande el som går därigenom det gröna skåpet. Men väggen där detta sitter nu ska rivas och därför måste det skåpet bort därifrån.

Men det lilla skåpet med en propp i är matningen för fjärrvärmeskåpet på 6A och den flyttar han så den sitter till vänster om skåpet. El till den kommer han ta från en dosa som jag redan har i taket ca 1.5m bort i taket, och han sätter sen en kabel därifrån till lilla proppskåpet.
Okej, tror jag är med nu. Utförs det korrekt behövs ditt nätbolag komma ut och bryta samt plombera, så där blir lite administrativt arbete, möjligt det kan kosta något också.
Det du behöver kontrollera är så det verkligen är en plastkabel men då höljet är plast är det till 99,9% så.
Sen antar jag att din befintliga kabel räcker till mätaren så den inte behövs skarvas. Rigga belysning, ta bort de gamla delarna, borra i lite halvtaskiga väggar och tak. Borde inte gå särskilt mycket material.
Tror nog det hade kunnat göras lite billigare, men kan du inte be om en spec, vad som ingår?
Känns som en förmiddags jobb för en gubbe ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.