Har planer på att riva lite väggar nere i källaren, men på en av väggarna sitter det ett proppskåp med 3 proppar i där inkommande elkabel går igenom.

Fråga nummer 1. Har ni några länkar till ett nytt skåp i vettig prisklass man kan använda? Jag är inte ute efter det billigaste på marknade, typ jula/biltema etc. Men behöver heller inte vara det absolut dyraste med massa konstiga finesser :)

Grönt proppskåp märkt "ASEA" med tre säkringar och kablar anslutna, monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Proppskåp med tre proppar på en vägg i en källare omgiven av rör och kablar, föreslagen för flytt i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där går kabel vidare upp i taket och till elcentralen inne i kåken ca 2.3-2.5m bort.

Proppskåp med tre proppar monterat på en vitmålad källarvägg med synliga elkablar och rörledningar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill flytta proppskåpet ca 1.5m bort i samma utrymme det sitter i nu, bredvid fjärrvärmecentralen.

Vit elcentral märkt "ORION" på en källarvägg med rör och mätare nära en vattenkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg med rörinstallationer och ett proppskåp som planeras att flyttas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Proppskåpet ska alltså flyttas från bilden till vänster och till strax under rören ut från fjärrvärmecentralen på bilden till höger.

Fråga 2.
Någon som har lite koll på vad man kan tänkas hamna på i för prisnivå för detta? Vet att det kan vara svårt att ge exakt, men typ 1-3.000 / 3-5.000 / 5-8000 / 8.10.000 typ något sådant?
Det är ju inga större konstigheter förutom att elbolaget måste kontaktas och bryta strömmen, ev att dom måste ut och skarva kabeln om elfirman inte får det?
Men annars finns ju rör uppe i taket där befintlig kabel går, så det är bara ett nytt skåp som behövs och lite ny kabel.
 
  • Källarutrymme med proppskåp på vägg, elkabel, fjärrvärmecentral och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är väl att flytta ut både säkringar och mätarplats till ett nytt mätarskåp som monteras utan på väggen och en ny stigare till centralen
 
  • Gilla
MrTobbe
  • Laddar…
Osäker om vi får göra det då det är Q-märkt hus, får typ inte göra något på fasaden.
Borde väl bli billigare att sätta ett nytt skåp på insidan kan jag tycka, men då är ju inte jag elektriker heller :D Skåpet kommer hamna precis där inkommande kabel passerar, så den behöver man inte skarva vidare till något ställe.
 
Har du övervägt att flytta ut servisledning och mätare till ett fasadskåp?
 
Vilket år är huset från? Eller vet du vad det är för serviskabel?
 
Slugge har tyvärr ingen aning om vad det är för kabel. Och ett fasadskåp är det inte säkert att jag får slänga upp pga Q-märkt villa. Just fasaden får jag knappt röra alls då.

Men har ni möjligtvis några länkar till något skåp jag kan använda, dels fasadskåp samt ett invändigt skåp om jag inte får använda fasadskåp.
 
Byt ut allt till ett ny mätartavla.
Mätartavlan kostar några tusenlappar.
https://www.elbutik.se/category.html/matartavlor Om du köper den av elektrikern så kan det vara minst dubbla priset, inte alla elektriker som monterar egenköpt material.
Administration plombering mm av nätägaren någon tusenlapp.
Elektrikern 1/2-1 dags jobb, säg ca 5000kr
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Finns ingen anledning att ha fula utanpåliggande fasadmätarskåp om man inte blir tvingad med tumskruvar till det.

Låt elektrikern i samaråd med nätägaren byta till en ny tavla inne, och se över arean på huvudledning (och servis?). 4x6 är inte ok med dagens regler.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
MagHam 4x6 är det den som går från lilla proppskåpet till elcentralen inne, eller den som går från skåpet vid vägen? Och vilken dimension bör det vara minst numera?

Jag förstår att det är enklare för nätägaren (Gävle energi) att åtgärda fel och kontrollera om skåpet sitter på utsidan. Men jag har inga problem att låta dom gå in i huset och kolla/åtgärda saker då jag tycker det är bättre att ha det på insidan av just estetiska skäl.
 
Anledningen jag frågar är att i äldre anläggningar utgör servislådan en tätning för oljekabeln och låter sig inte flyttas, då är det skarvning i backen som gäller och då brukar nätägaren helst vilja se ett fasadskåp.

Nu tycker jag att det ser ut som en plastkabel på bilden och då är är möjligheterna större att klippa ner den och flytta.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
10 mm2 på PEN ska det va idag.
Försök slippa utanpåliggande fasadskåp och är du K-märkt så är ju det ett vägande skäl.
Finns absolut ingen anledning alls att nätägare har detta önskemål med dagens elektroniska fjärravläsning blir det väl 20 år mellan varje fysiskt besök - minst.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Visst har detta varit uppe en gång förut? Eller har jag världens deja vu? :D
 
Som tex Slugge skriver ser du ut att ha bra förutsättningar för att göra detta på ett enkelt och bra sätt om man ser till dina bilder. Kabeln räcker ju till och avsäkringen i plastlådan på omätt sida som jag antar går till FJV-centralen kan ju följa med och hamnar då ännu bättre till där den hör hemma.

Att du har Q-märkt kan ju också göra det lättare att undvika resonemang kring det nya utförandet som kan komma upp när man rör i servisen. Mätartavlan tillför inte så mycket att byta till ny enda skulle kunna vara att säkringarna då flyttar in i den och kabeln går direkt dit. Kontakta en elfirma som kan anmäla jobbet och få elverkets del gjord samt dra ny kabel mellan lådan och mätarplatsen. Det kan med dina sträckningar inte röra sig om mer än några timmars jobb så kostnaden bör inte avskräcka.
 
I Intresserad22 skrev:
Visst har detta varit uppe en gång förut? Eller har jag världens deja vu? :D
Skulle tro det annars är vi två som är "entangled". :)
 
GK100 GK100 skrev:
Skulle tro det annars är vi två som är "entangled". :)
Två "entanglade" personer som svävar i lite ovisshet om frågan varit uppe...
Om en av er kan ge ett exakt svar ja, så kommer den andres vågfunktion (oavsett avstånd er emellan) direkt att kollapsa till ett nej. Så säger kvantmekaniken.

Om vi ska vara ON topic så är ju det här ett arbete man inte ens kan göra själv oavsett lag. Plombering måste göras och betrodda elfirmor gör det ibland åt nätägaren.
När jag gjorde flytt för 3 år sen kostade det i runda slängar 5000:- så det är ett bra riktmärke.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.