Hejsan! Vårat elskåp med inkommande el in till huset är av äldre modell. (Se bild)
Vi ska byta fasad på huset och önskar i samband med det flytta platsen på elskåpet 3m åt höger samt byta till nyare modell på själva elskåpet.

Jag undrar om detta är möjligt att göra?
För elkablarna går ju rätt in i huset och till proppskåpet inne i huset.

Någon som har gjort detta?
 
  • Äldre grått elskåp monterat på vit vägg inomhus, synliga ledningar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elskåp med elmätare, säkringar och ledningar inuti ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
Ja det går absolut.
Det första du då ska göra är att ta kontakt med en elinstallatör som kommer och tittar på jobbet.
Den installatören får sedan göra en anmälan till nätägaren om flytten samt boka med nätägaren. Nätägaren behöver sannolikt förlänga/skarva inkommande elservis så att den räcker till den nya platsen. Din elinstallatör får sedan lösa kabeln till huset samt om det går fler kablar ut från mätarskåpet.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ja det går absolut.
Det första du då ska göra är att ta kontakt med en elinstallatör som kommer och tittar på jobbet.
Den installatören får sedan göra en anmälan till nätägaren om flytten samt boka med nätägaren. Nätägaren behöver sannolikt förlänga/skarva inkommande elservis så att den räcker till den nya platsen. Din elinstallatör får sedan lösa kabeln till huset samt om det går fler kablar ut från mätarskåpet.
Förre
J Johan456 skrev:
Ja det går absolut.
Det första du då ska göra är att ta kontakt med en elinstallatör som kommer och tittar på jobbet.
Den installatören får sedan göra en anmälan till nätägaren om flytten samt boka med nätägaren. Nätägaren behöver sannolikt förlänga/skarva inkommande elservis så att den räcker till den nya platsen. Din elinstallatör får sedan lösa kabeln till huset samt om det går fler kablar ut från mätarskåpet.
Förresten! Om vi ändå ska byta fasad och den nya fasaden kommer ca 10-12 cm längre ut än den befintliga fasaden. Betyder inte det att vi kanske kan bygga in elskåpet i den nya fasaden (så att den ligger i liv med den) därav behöver vi inte flytta skåpet då det inte är i vägen längre.

Jag tänker att jag vill ha det som på den här bilden ungefär.

Det borde väll gå att lösa?
Om man kollar på hur vi har elskåpet idag (tidigare bild) så är ju elskåpet utanpåliggande, det tycker vi inte är så snyggt
 
  • Elskåp inbyggt i gul fasad med öppen dörr som avslöjar säkringar och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Undersök möjlighet att flytta mätarskåpet in i huset (källare eller teknikrummet). Att köpa en dyr fasad och sedan misspryda det med ett mätarskåp känns bittert.
De flesta tar för givet att mätarskåp ska sitta utsides för att underlätta elbolagets åtkomst. Men det finns tusentals hus där mätarskåpet sitter inne och det fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Tror inte att nätbolagen accepterar att man sätter det inomhus numera.
 
  • Gilla
tommib och 7 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Förresten! Om vi ändå ska byta fasad och den nya fasaden kommer ca 10-12 cm längre ut än den befintliga fasaden. Betyder inte det att vi kanske kan bygga in elskåpet i den nya fasaden (så att den ligger i liv med den) därav behöver vi inte flytta skåpet då det inte är i vägen längre.

Jag tänker att jag vill ha det som på den här bilden ungefär.

Det borde väll gå att lösa?
Om man kollar på hur vi har elskåpet idag (tidigare bild) så är ju elskåpet utanpåliggande, det tycker vi inte är så snyggt
Det går utmärkt. Be elektrikern använda ett infällt mätarskåp så blir det som på bilden.
De elbolagen jag arbetar för tillåter inga mätare inomhus (om de inte redan sitter där förstås).
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Vi gjorde exakt detta. Flyttade mätarskåpet till andra sidan huset. Minns totalkostnad som ca 15,000:-. Fördelat på typ 1/3 material, 1/3 elektriker och 1/3 nätägaren (för ny matning och mätare.)
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
KristinaRT
Det är inte självklart att det går att flytta inomhus, undersök först saken noga!
Några grannar hade mycket långdragna diskussioner m kommun och elbolag då de ville bygga igen en passage och skåpet då hamnade inne i garaget. Det gick till slut på något sätt men det var som sagt inte självklart….
 
Vi fick absolut inte flytta inomhus. På fasad, med ståhöjd osv. Som tur va hade vi en liten nisch där den inte syns så mycket eftersom vi inte kunde sänka in den i fasad.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vattenfall skriver så här:
Flytt ute till inne
Att flytta en mätare från en utomhusmiljö till en inomhusmiljö är inte tillåtet enligt svensk elsäkerhetsstandard .

Är det någon kunnig här som kan bekräfta detta?

Hur korkat som helst enligt min mening.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hos oss flyttade de ut skåpen från insidan till utsidan på hela gatan i samband med att de grävde ner el ledningar förra året. Jag fick på nåder behålla mitt inne, då jag hade kaklat badrum, och tvättstuga utefter hela den sida de skulle behöva gå in via källaren. Så vi drog den nya matningen utefter fasaden till den gamla inkommande på övervåningen. Men det var uppenbart att de vill ha mätarskåpen på utsidan. Så misstänker att flytta från utsida till insida är nog inget som man kan övertala dom om.
 
Det finns väl en regel om att serviskabeln inte får gå in i huset (in genom grunden). Det gäller förmodligen inte retroaktivt då det finns gamla installationer kvar.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Att tänka på om man ska ha infällt elmätarskåp i fasaden är att skåpet blir en köldbrygga in i huset om det är bostadsutrymme innanför (och man inta får plats med isolering innanför).
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Att tänka på om man ska ha infällt elmätarskåp i fasaden är att skåpet blir en köldbrygga in i huset om det är bostadsutrymme innanför (och man inta får plats med isolering innanför).
Japp, jag har snickare som i princip vägrar infällda mätarskåp pga det du skriver.
 
Müssli Müssli skrev:
Japp, jag har snickare som i princip vägrar infällda mätarskåp pga det du skriver.
Är det ett så stort problem då? Varför vägrar de menar jag? Om kunden själv önskar det …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.