KnockOnWood skrev:
Bergenudd, jag tror att du missat min invändning (på engelska You are missing my point):
Jag har ju redan läst, och följt detaljplanen och övriga regler.


Varför skall en kommunal "handläggare" häcka på min bygglovsansökan i 10+ veckor?
Alla regler är ju redan uppfyllda.
Varför skall han/hon sitta och sätta sin OK-stämpel på det som redan är utformat efter lagar och förordningar?

Ifall jag bygger fel, och det kan jag göra med eller utan bygglovet som grund, får jag riva och göra om.
Vad gör "bygglovet" till eller ifrån i den processen?
men enligt pbl så är det ditt ansvar som byggherre att följa lagar, förordningar osv. och kommunens ansvar att säkerställa att så sker...

Gör inte kommunen detta så uppfyller man inte sina åtaganden.

Det vi behöver göra då är att ändra lagen...

men vi slutar här, jag inser att denna diskussion inte kommer att leda till något konstruktivt. Du tycker inte att någon ska lägga sig i hur du bygger så länge du följer detaljplanen osv. och jag tycker att det är ganska bra att en fackman (arkitekter och ingenjörer) är med i processen när det väldigt allmänt hållna detaljplanen ska omsättas i en faktisk byggnad... Vi är då ganska långt från varandra och kommer nog inte att övertyga den andre...
 
Ett sista inlägg;

Det finns ett ganska bra citat om arkitekter och det kan delvis passa in på bygglovsarkitekter

jag parafraserar: En arkitekt som skapar ett hus har två uppdragsgivare. Dels byggherren men även personen som råkar gå förbi huset på gatan. Denna person glöms ofta bort i processen.

Du som byggherre tar bara ansvar för hur just ditt hus ser ut. Kommunens uppgift är att ta ansvar för hur helheten ser ut... Detta sker inte alltid men det är så systemet är uppbyggt...

Och om man råkar bygga sitt 3-4 miljoner hus en halvmeter för högt och/eller 10 kvm för stort, hur ofta tror du att man kommer att få igenom en rivning (med 3-5 års tid för överklagande, det finns ju inget att förlora och allt att vinna på att överklaga så långt det går)

Jag tror helt ärligt inte att det är en hållbar modell...
 
Bergenudd, har du sett det här monstret?
Se'n kan man snacka om "Kommunens uppgift är att ta ansvar för hur helheten ser ut" tills solen ramlar ner.
Jo tjena :p
OBS, detta är bara en teoretisk diskussion, vi tycker säkert lika om byggnationen i sig, men vad jag ifrågasätter är de kommunala bygglovsmyndigheternas existensberättigande.

townhouse01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.