G
Tjenare! Har flyttat till hus där dom dragit in fibern i ett sovrum som är tänkt att bli tvååringens sovrum. Så jag vill flytta fibern till centrum i huset där centralen är.
På bilden ser man fibern som är borrad rakt in. Bredvid finns ett uttag som matas från dosan längst till höger så där är ju en öppning till central.
Där man ser nätverkssladden komma ut är dom som dragit den till vardagsrummet via rör upp på vinden förmodar jag. Där borde man väl kunna göra dosa? Samt då dosa där fibern komma in och slang emellan? Och så drar man fibern upp på vinden och ner i centralen? Hade det funkat? Ska ha hit målare nästa vecka som ska måla o spackla mm så att ta upp lite av gipsen o lägga ny är ju möjligt nu!
Vad har ni för förslag?
 
  • Hörn av ett rum med synlig fiberinstallation, nätverkssladd och elektriska dosor på väggen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Både elinstallationen och nätverksinstallationen ser sisådär ut i mina amatörögon.
Vill du verkligen dra nätverket till din elcentral? Har du gott om plats där för nätverksutrustning? Hursomhelst ska du inte dra cat6 kabel i samma rör som 230V.
Lika väl som att dra fiber vidare skulle du kunna behålla mediaomvandlaren det den sitter (om den inte är väldigt mycket ivägen) och dra nätverkskabel vidare. Men istället för en lång nätverkskabel som går in under golvlisten och upp på vinden och ut någonstans är det bättre att sätta ett nätverksuttag i väggen. Sedan fast installation ivägen och nätverksuttag i andra änden och därifrån en kort patchpanel till routern. Som det är nu lite som att dra en lång förlängningskabel 230 V genom väggen, som liknelse Det finns en bra tråd om hur man bör göra här på byggahus. Det verkar först kanske onödigt omständligt, men du får en flexibel lösning som blir lätt att bygga ut eller underhålla.

Beskriv gärna planlösning eller ännu hellre med ritning så får du säkert många bra tips!
 
G
P Pin skrev:
Hej
Både elinstallationen och nätverksinstallationen ser sisådär ut i mina amatörögon.
Vill du verkligen dra nätverket till din elcentral? Har du gott om plats där för nätverksutrustning? Hursomhelst ska du inte dra cat6 kabel i samma rör som 230V.
Lika väl som att dra fiber vidare skulle du kunna behålla mediaomvandlaren det den sitter (om den inte är väldigt mycket ivägen) och dra nätverkskabel vidare. Men istället för en lång nätverkskabel som går in under golvlisten och upp på vinden och ut någonstans är det bättre att sätta ett nätverksuttag i väggen. Sedan fast installation ivägen och nätverksuttag i andra änden och därifrån en kort patchpanel till routern. Som det är nu lite som att dra en lång förlängningskabel 230 V genom väggen, som liknelse Det finns en bra tråd om hur man bör göra här på byggahus. Det verkar först kanske onödigt omständligt, men du får en flexibel lösning som blir lätt att bygga ut eller underhålla.

Beskriv gärna planlösning eller ännu hellre med ritning så får du säkert många bra tips!

Tack!

Jadu,, den elinstallationen kan man ju fundera över. Dosan till höger är matningen som går vidare till 2 uttag i rummet. Och varför dom lagt slangen på utsidan regeln vet jag inte. Förmodligen har installationen tillkommit i efterhand. Funderar på att göra om och dra slangen i väggen istället vidare till första uttaget där.

Nej 230 och cat6 kommer inte går i samma rör här!

Tanken var att ta bort cat-kabeln i de där röret och ersätta med fiberkabel som då går till elcentralen.

Finns gott om plats i elcentralen så där är inga problem. Och wifi är ju bra att ha centralt i huset.

Visst, kan göra så att man istället drar cat6 kabel mellan fiberdosa i barnrummet och centralen där man ha routern men då får jag dra 2 st cat kablar då TVn inte ska kopplas via router utan ska komma direkt från fiber-dosan.

Och då detta är ett barnrum så känns det sådär att ha så känslig utrustning 5cm över marken där dom kommer köra på med diverse utrustning dom leker med :)

Men frågan är hur mycket man får böja en svetsat/skarvad fiberkabel?

En tanke jag har är ju att jag istället kör en liten plåtlåda på utsidan av dosan jag sätter dit där då den skarvade fiberkabeln kan få tillräckligt med plats. Sen går jag vidare med fiberkabeln in i dosan igen och vidare till dosan där cat6 kabeln kommer ut på bilden och upp på vinden vidare till centralen!
 
S
G MrGlad8 skrev:
Tack!

Jadu,, den elinstallationen kan man ju fundera över. Dosan till höger är matningen som går vidare till 2 uttag i rummet. Och varför dom lagt slangen på utsidan regeln vet jag inte. Förmodligen har installationen tillkommit i efterhand. Funderar på att göra om och dra slangen i väggen istället vidare till första uttaget där.

Nej 230 och cat6 kommer inte går i samma rör här!

Tanken var att ta bort cat-kabeln i de där röret och ersätta med fiberkabel som då går till elcentralen.

Finns gott om plats i elcentralen så där är inga problem. Och wifi är ju bra att ha centralt i huset.

Visst, kan göra så att man istället drar cat6 kabel mellan fiberdosa i barnrummet och centralen där man ha routern men då får jag dra 2 st cat kablar då TVn inte ska kopplas via router utan ska komma direkt från fiber-dosan.

Och då detta är ett barnrum så känns det sådär att ha så känslig utrustning 5cm över marken där dom kommer köra på med diverse utrustning dom leker med :)

Men frågan är hur mycket man får böja en svetsat/skarvad fiberkabel?

En tanke jag har är ju att jag istället kör en liten plåtlåda på utsidan av dosan jag sätter dit där då den skarvade fiberkabeln kan få tillräckligt med plats. Sen går jag vidare med fiberkabeln in i dosan igen och vidare till dosan där cat6 kabeln kommer ut på bilden och upp på vinden vidare till centralen!
Du får knappt böja den alls när den är installerad. Och att flytta den kostar en hel del då de måste blåsa om fibern, dvs nästan nyinstallation.
 
S SvanteC skrev:
Du får knappt böja den alls när den är installerad. Och att flytta den kostar en hel del då de måste blåsa om fibern, dvs nästan nyinstallation.

Varför skulle det görs skillnad på om man böjer den efter att den är driftsatt? Det som är intressant är väl tillåten böjradie för fibern?
 
S
N NoOne2k skrev:
Varför skulle det görs skillnad på om man böjer den efter att den är driftsatt? Det som är intressant är väl tillåten böjradie för fibern?
Ja givetvis, men den är ju hundratals gånger mer ömtålig när väl fibern är på plats :)
 
Magnus E K
Det lösa eluttaget som ligger på golvet är jordat, men på bilderna av dosorna syns inga spår av någon skyddsjordledare, dvs stor risk att det uttaget var farligt och olagligt.
 
  • Wow
  • Gilla
Idala21 och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ja givetvis, men den är ju hundratals gånger mer ömtålig när väl fibern är på plats :)
Nu förstår jag var du menar, du syftar på ducten som man blåser fibern i? Då har du helt rätt att den är mycket känsligare efter dragning.

Det går alltid att svetsa kontakter på fibern och köpa färdigterminerad fiberpatch för att förlänga fibern för att slippa blåsa ny fiber.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
G
N NoOne2k skrev:
Varför skulle det görs skillnad på om man böjer den efter att den är driftsatt? Det som är intressant är väl tillåten böjradie för fibern?
S SvanteC skrev:
Du får knappt böja den alls när den är installerad. Och att flytta den kostar en hel del då de måste blåsa om fibern, dvs nästan nyinstallation.
Ok blåser man fiber? Är det inte bara att dra den som vanlig kabel i röret? Är det fiberkabeln i sig som är dyr? Vad kan själva svetsen kosta? Blir ju två nya svetsar då om jag vill flytta tänker jag!

Kan jag köpa fiber själv och dra? Så ringer jag bara dom när jag vill ha det svetsat? Är det en möjlighet?
 
G
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det lösa eluttaget som ligger på golvet är jordat, men på bilderna av dosorna syns inga spår av någon skyddsjordledare, dvs stor risk att det uttaget var farligt och olagligt.
Jo.. är ju en klassiker på äldre hur som inte hade skyddsjord från början att det någon gång satts dit ett skyddsjordat uttag. Dom tänkte väl att dom slipper köpa nya den dagen man väljer att jorda fastigheten, vet inte. Men vad är det annars som är farligt med ett jordat vägguttag som saknar inkopplad jord? Kontra då ett ojordat vägguttag i samma dosa? Tänker du på att man tror att det är jordat men det inte är det?
 
G MrGlad8 skrev:
Jo.. är ju en klassiker på äldre hur som inte hade skyddsjord från början att det någon gång satts dit ett skyddsjordat uttag. Dom tänkte väl att dom slipper köpa nya den dagen man väljer att jorda fastigheten, vet inte. Men vad är det annars som är farligt med ett jordat vägguttag som saknar inkopplad jord? Kontra då ett ojordat vägguttag i samma dosa? Tänker du på att man tror att det är jordat men det inte är det?
https://www.byggahus.se/forum/threads/jordad-vaegguttag-monterad-utan-jordkabel.325827/
 
Sitter säkert en fasadbox på utsidan där de har terminerat fibern. Därifrån kan du säkert dra en längre patch, men kolla med de driver nätet först.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
G
P Pin skrev:
[länk]
Ja det är någon klåpare som vart framme här helt enkelt. Ska köpa ojordat uttag så det blir riktigt!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
G
G gnuttisch skrev:
Sitter säkert en fasadbox på utsidan där de har terminerat fibern. Därifrån kan du säkert dra en längre patch, men kolla med de driver nätet först.
Ah ok och då slipper man skarva i ena änden? Men vadå varför kan man inte bara skarva den i dosan på insidan väggen?
 
Ser inte riktigt hur det ser ut i kassetten till mediaomvandlaren men ser ut som om det är en patchkabel som kommer ut från väggen eller är det vita fiberslang/fiberduct med blåsfiber i? Är det en patchkabel kan man köpa en längre patch och skarva dom men blir ingen snygg lösning. Dessutom svårt att dra en fiberpatch i ett vp16 om där är böjar då kontakterna är lite för långa och hårda.

Angående böjradien så kan nan böja fibern tillgälltigt ganska mycket typ en 10 krona men bör inte ligga så böjd permanent. Mer som en liten snusdosa.

Nä jag skulle nog rekommendera att antingen kontakta företaget som levererar fiber och få den flyttad eller dra nätverkskabel.

Angående böjradien så kan du böja den ganska mycket tillfälligt som en tiokrona ungefär. Men permanent bör den vara som en liten snusdosa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.