Jag avskyr att ha med byggnadsnämnden att göra eftersom jag själv suttit i en sådan i en annan kommun, visserligen var nog den extra hopplös, men ändå... Men att bryta mot lagen är inte kul det heller, därför undrar jag vad som gäller om jag skulle välja att montera en fjärde vägg och ha byggnaden som friggebod? Vilket är då minsta avstånd till huset? 4 meter , då är det inget snack, annars gäller att det inte får vara brandfarligt, läste jag. Och vad kan gälla då, månntro?
 
:D Min skäl jag tror nog du driver lite med oss "hemmabyggare" utifrån vad du skrivit tidigare:D
"jättemysigt att kunna gå rakt ner i uterummet från sovrummet"
och sedan
"förvarar cyklar,en massa digitalboxar och reservsaker där."
samt
"behörighet för att riva hus" och utifrån "stora tyngder som kan komma ner i skallen på någon när ett bjälklag" ska du krypa under din trall??

och sedan "montera en fjärde vägg och ha byggnaden som friggebod" när du tidigare vill flytta utifrån "jättemysigt att kunna gå rakt ner i uterummet från sovrummet"

Nä, du är nog en lurig ättling till Emil i Lönneberga drängen som "Alfred exercerade beväring på Hultsfreds slätt"
Är det inte så ber jag tusen gånger om ursäkt, men din tankar och idéer fick mig osökt i den riktningen då det inte riktigt hänger samman logiskt.:D
 
Jag blev lite nyfiken nu;
Har jag via ett klantigt inlägg jagat bort någon som haft seriösa frågor?
Eller är det något forumtroll som blivit avslöjat och försvunnit?
 
Jag håller nu på med rivning av innerpanelen för att så småningom kunna bidra med några bilder av hörn-sammanfogningar etc. Förståelsen för konstruktionen har ökat. Jag är mycket nöjd med enkelheten, perfekt för mina behov. Ingen isolering i väggarna, golvet ser ut att vara en tryckimpregnerad trall direkt på grus el liknande med nålfiltmatta ovanpå, fastklämd med stadig sockel. Har fått ett svar på en offertförfrågan via nätet av en byggfirma ca 8 mil härifrån, men han ville ha fler bilder för att kunna bedöma sitt intresse.

Väggarna står antingen på en ram på trallen eller också på en syll från plintar i hörnorna, har ej hunnit undersöka detta ännu eftersom det är otroligt knepigt att riva pärlsponten -Usch vad den spricker i sponten! Någon som vet något knep? Mannen som byggt uterummet hade gjort en smart sak - några panelbräder var "avigvända" där sponten var skadad, det syntes inte mycket, faktiskt. Tänker även montera ner plasttaket själv för att ha tid att göra det försiktigt. Sen får vi se hur det går.
 
Redigerat:
Är det någon som vet vad en enkel regelvägg väger, 4 metr lång och 2,5 m hög? Kan man flytta den hel?
 
Sökte bygglov för projektet och nu är allt klart utom golv och finish. Totalt kostade det 4 365 kr inkl kompletterande material som behövdes.. En man + lärling gjorde jobbet på 1 dag. De flyttade stommen och gjöt plintar och fäste takstolarna. Glaspartiet lyftes ut och flyttades till den nya väggen. Eget jobb är utv. och inv. panel samt skruva fast plasttaket. Resultatet verkar bli kollossalt trevligt och bra. Har dock ej börjat med golvet ännu, måste klura lite hur det ska göras.Är ingen ättling till Emil, men Hultsfreds slätt gillar jag!
 
Du glömmer väl inte bilder, hoppas du var med och hade kameran beredd när din snickare gjorde jobbet. Skulle vara intressant och kanske till hjälp för andra om du har dokumenterat.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.