Stämmer bra, jag återanvände gamla, inte bra?
 
Finns det ingen dragavlastning för kabeln?
 
useless useless skrev:
Finns det ingen dragavlastning för kabeln?
Det sitter en kabelförskruvning i locket.
Kabelförskruvning på ett apparatlock bredvid en skruvmejsel och en Morakniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Stämmer bra, jag återanvände gamla, inte bra?
Nej, det är inte bra.
köp wago klämmor när du ändå ska inhandla en kabelsko så att du kan koppla rätt och riktigt(y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Biltema hade inga wago klämmor så jag får klara mig utan denna gång. Däremot hade golfpeggar, de kommer komma till användning i eftermiddag. :)
 
  • Förpackning med golfpeggar och en låda med elektriska anslutningsklämmor i förgrunden, parkerad bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RalleB skrev:
Fast i det här fallet spelar det ingen roll. Han får ju samma effekt av att vrida på stickproppen i eluttaget.

En 1-fas luftkompressor är ju oftast likadant kopplad som denna med en motorkondensator och den går ju som den ska oavsett vilket håll du sätter stickproppen på.
Hmmm såg nu att det var stickpropp på den.
Givetvis kvittar det då ;)
 
Tycker den medlevererade tången funkar OK för några kabelskor. Viktigt är att rätt storlek på kabelskon väljs till kabeldiametern. Sedan är det bara att klämma ett par gånger med tången så blir det bra.
Samtidigt som tången kläms ihop så drar man lite försiktigt i kabeln för att säkerställa att den sitter ordentligt fast i kabelskon.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Biltema hade inga wago klämmor så jag får klara mig utan denna gång. Däremot hade golfpeggar, de kommer komma till användning i eftermiddag. :)
Det går bra utan wago, om du sätter ringkabelskor på din kabel och kopplar direkt på plintarna. Svarta kabelstumparna som satt där antar jag var kvar från deras provkörning av pumpen.
Men har du pumpen kopplad med stickpropp, har du ingen styrning på den, eller kör du dygnet runt?
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Poolen är 4x8 meter och 1,5 meter djup, 48 kubikmeter vatten. Har jag köpt för kraftig pump? Pumpen är 1.0 HK.
Ja det tål att reflektera över. Jag har en 550W vattenpump till ungefär samma volym, du har en på 736W. Det är 30% mer. Halva min energiförbrukning relaterat till poolen kommer från vattenpumpen. Och för den vetgirige så är det inte direkt vattenvolymen som dimensionerar vattenpumpen utan storleken på sandfiltret. Den enda gången man behöver en så kraftig pump som man faktiskt har är när man backspolar sandfiltret.

...dock tror jag att en 1hk pump är rätt vanligt till en 4x8pool.....
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det tål att reflektera över. Jag har en 550W vattenpump till ungefär samma volym, du har en på 736W. Det är 30% mer. Halva min energiförbrukning relaterat till poolen kommer från vattenpumpen. Och för den vetgirige så är det inte direkt vattenvolymen som dimensionerar vattenpumpen utan storleken på sandfiltret. Den enda gången man behöver en så kraftig pump som man faktiskt har är när man backspolar sandfiltret.

...dock tror jag att en 1hk pump är rätt vanligt till en 4x8pool.....
Jag tror Pers pump drar mer ström än så.
Min 0,25 hk optima pump drar 480W (uppmätt effekt), 2,6A står det i databladet.
På Pers pump står det 4,2A.
http://sacipumps.com/IMAGES_6/optima-info.pdf
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det går bra utan wago, om du sätter ringkabelskor på din kabel och kopplar direkt på plintarna. Svarta kabelstumparna som satt där antar jag var kvar från deras provkörning av pumpen.
Men har du pumpen kopplad med stickpropp, har du ingen styrning på den, eller kör du dygnet runt?
Jag gjorde så här, gjorde jag rätt? Nu är poolpumpen igång, snart ska det badas. :D
 
  • Elanslutning av poolpump med synlig kabel och kopplingsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag gjorde så här, gjorde jag rätt? Nu är poolpumpen igång, snart ska det badas. :D
Undvek du medvetet att visa hur du kopplat in de andra kablarna;).
Men jorden ser bra ut!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Nja, jag lät de gamla hattarna sitta kvar. Orkade inte en grej till. ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.