Normalt finns inget som hindrar dig från att komma åt både mätarsäkringar och brytare du får/ska byta säkring själv om det behövs. Det är rätt att du ansvarar och äger skåpet med all utrustning utom själva mätaren och kabeln in från leverantören, därför är både mätaren och utrymmet där kabeln avslutas plomberade.

Detta är normalläget, du kanske har något specialfall, beskriv isf hur det är gjort och vad tvisten med EON består i.
 
Jag fick strömavbrott förra veckan pga trasig huvudbrytaren. Hittade inga fel och misstänkte att felet ligger under plomberna i skåpet. Kallade in en jourmontör från EON som bröt plomberingen och konstaterade att det var huvudbrytaren som var trasig. Pratade med EONs kundtjänst på telefon som lovade att inte fakturera mig för möntörsbesöket. Fakturan kom igår, nu funderar jag att bestridda den men tycker att det blir ännu jobbigare. Tycker att antingen får EON stå även för de komponenter i skåpet som de plomberar eller sluta plombera dem. Det handlar inte om elstölden, kan ingenting och vill inte hålla på med sådana saker utan anser bara detta som en principfråga. Har jag någon som helst chans att vinna juridiskt mot EON, vad tycker ni?
 
I princip skulle du kallat på en elektriker från någon firma som öppnat plomberade delen och bytt brytaren det är helt ok, sen plomberar EON utrymmet efteråt utan kostnad. Nu fick du väl inget jobb gjort med brytaren? Om det är fixat och priset är rimligt har du bara betalt EON i stället för en elfirma inte mycket att göra åt i vilket fall normalt sett.

Men tänk på det om det händer något mer i denna delen, först normalt jobb, felsökning via elektriker som i de sällsynta fall det ligger på EON får ta dit dem. Och plombering av det som behövt öppnas kostar då inget så du har i princip fri tillgång till det du äger och ansvarar för.
 
Jobbet är inte gjort, EONs elektriker har bara öppnat skåpet och brutit plomberingen. Skall jag betala EONs faktura och strunta i mina principer?
 
Det som jag vill EON göra är att återkalla fakturan och byta brytaren och plombera igen helt gratis om de tycker att plomberingen är ett måste. Annars kan jag få in en elektriker att fixa hela jobbet men i sånt fall får dem plombera endast sin mätare, inga mina prylar i skåpet.
 
Kan nog vara svårt att komma undan eftersom du begärt ett jourjobb av dem. Men du kanske kan jämka med tanke på uppgiften du fick av kundtjänst, försöka duger men principerna talar nog mot dig i detta fallet eftersom rutinen är en annan. Hade tex felet berott på delen fram till plinten där deras kabel ansluts hade du gått fri. Är det en ockerfaktura du fått?

EON byter inte de delar som står på dig som i detta fallet brytaren.
 
Fakturan ligger på knappt 1000. +ca 2000 att byta brytaren. 3000 låter för dyrt att byta en liten grej...är det inte värt att driva saken vidare till typ Reklamationsnämnden eller dyl? Går det att bryta rutinerna då dem satts av EON som verkar ju som bortskämd monopolist
 
Just dessa rutiner är samma eller liknande för alla inte bara EON så det är nog inte mycket att säga om det. Och gjort i "rätt" ordning hade det inte kostat något mot EON bara elfirman och det hade kanske hamnat på i bästa fall hälften. Ta upp det en gång till och verkar det kört lägg inte energi på det, blir lätt en kamp mot väderkvarnar och där är man utan chans.
 
Dessutom har du godtagit EONs "villkor" när du tecknade leveransavtal med dom. Där kan man läsa vilka skyldigheter och rättigheter du ha. Så tyvärr är det som GK 100 skriver inte någon mening att bråka utan du får ta det som en läropeng, skulle dom pruta så är det endast av goodwill och inte för att dom måste.
 
Har aldrig skrivit under något avtal med EON, har dem bara som elnätsägare, och ett annat bolag som elleverantör.
Tagit över den villa som vi bor i ett par år sedan och antar att fd ägare haft någon form avtal med EON, men det innebär aldrig att godkänt det eller?
 
Njaaa. Nu vet jag iofs inte exakt hur lagen ser ut på den punkten. Men nätabonemanget följer med fastigheten. Och vill du hävda att du inte har något avtal med EON, så kan de säkert komma med ett nytt avtal för anslutning till elnätet, till en kostnad av 50 000 och uppåt beroende på omständigheterna. Och annars koppla bort dig, du hade ju inget avtal...
 
hempularen skrev:
Njaaa. Nu vet jag iofs inte exakt hur lagen ser ut på den punkten. Men nätabonemanget följer med fastigheten. Och vill du hävda att du inte har något avtal med EON, så kan de säkert komma med ett nytt avtal för anslutning till elnätet, till en kostnad av 50 000 och uppåt beroende på omständigheterna. Och annars koppla bort dig, du hade ju inget avtal...
Ja, nätabonnemanget är ju inte avreglerat. Det finns bara en leverantör att välja på. Så det är klart att vill TS driva den linjen och är beredd på att bli utan el permanent för att EON säger, "OK då, då skiter vi i det." så är det bara att köra på... ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
så här är det. klart som korvspad...
elnätsägaren har tydliga gränser i sina avtal, bra för båda parter.

Tro mej du har ett avtal mot elnätsägaren troligtvis via elleverantören.
Mätaren får inte sitta före säkringarna som du föreslagit.

Rätt ordning hade varit att du tagit dit en elinstallatör som felsökt och bytt brytaren, sedan har han rapporterat att han brutit plomberingen till elnätsägaren, som i sintur kostnadsfritt plomberat utrustningen.

utdrag från svensk energi (de flesta elnätsägare har de avtalen med kunderna.)
Se punkt 3.4 & 3.9
hade de avtalet i datorn så jag letade inte på eon:s avtal. men jag är ganska säker på att de är lika.


Elnätsföretagets anläggningar
3.2 Elnätsföretaget drar mot engångsavgift fram erforderliga ledningar till en av elnätsföretaget vald anslutningspunkt. Elnätsföretaget äger ledningarna och bestämmer deras läge efter samråd med konsumenten. Önskar konsumenten annan anslutningspunkt, annat läge eller ökad kapacitet ombesörjer elnätsföretaget sådan åtgärd mot särskild ersättning för de merkostnader som därvid uppkommer.

3.3 Elnätsföretagets ledningar är avsedda för elanslutningen och överföringen av el och får inte utan tillstånd från elnätsföretaget utnyttjas för annat ändamål.

3.4 Elnätsföretaget har rätt att inom anslutningsfastigheten installera och bibehålla mätare jämte annan för kontroll av förbrukningen erforderlig utrustning, här kallad mätanordningen. Plats för denna väljes av elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och ska upplåtas utan kostnad för elnätsföretaget. Mätanordningen är elnätsföretagets egendom eller upplåten till dennes förfogande och får hanteras endast av elnätsföretaget eller någon som detta anlitat.
Om elnätsföretaget avser att byta mätare ska, om inte särskilda skäl föreligger, konsumenten i god tid innan informeras om orsak och tidpunkt för bytet.
För konsument som önskar annan mätning än den elnätsföretaget tillämpar för konsumenter inom schablonberäkningen finns särskilda bestämmelser om kostnader för mätare m.m. i ellagen.

3.5 Konsumenten ska se till att för denne tillgänglig mätanordning är lätt åtkomlig för elnätsföretaget. Elnätsföretagets plomberingar eller andra spärrdon får inte brytas.
Konsumentens anläggning

3.6 Alla förekommande arbeten på konsumentens anläggning ska utföras enligt gällande bestämmelser. För arbetets utförande ska, om inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas behörig elinstallatör.

3.7 Anslutning av konsumentens anläggning till nätet får endast utföras av elnätsföretaget.
Elinstallationsarbete som medför behov av ny eller ändrad anslutning, eller som medför väsentliga förändringar i konsumentens uttag av el ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget av en behörig elinstallatör.

3.8 Konsumenten ansvarar för att ha rätt avgiftsbestämmande passdel och säkring. Ändring av avgiftsbestämmande passdel eller säkring får ske endast efter elnätsföretagets medgivande.
Elinstallationsarbete enligt punkten 3.7 andra stycket, samt arbete som avser avgiftsbestämmande passdel och säkring eller elmätare ska skriftligen färdiganmälas till elnätsföretaget av en behörig elinstallatör.

3.9 Elnätsföretaget äger inte och ansvarar inte för att bekosta, installera eller underhålla för mätanordningen erforderlig utrustning, såsom mätartavla, mätarskåp och mätarledningar.

3.10 Elnätsföretaget har rätt att kräva att konsumenten på egen bekostnad ändrar sin anläggning så att betryggande driftförhållanden uppnås och så att gällande bestämmelser uppfylls.

3.11 Konsumenten är skyldig att på elnätsföretagets begäran lämna uppgift om anslutna apparater och bruksföremål samt om dessas beskaffenhet och effektbehov.

3.12 Konsumenten får inte koppla samman elnätsföretagets anläggning med annan kraftkälla eller anläggning om inte annat avtalats.

3.13 Elnätsföretaget eller någon företaget anlitat ska efter samråd med konsumenten lämnas tillträde till för denne tillgänglig anläggning och mätanordning.

3.14 Elnätsföretaget har rätt att göra en besiktning av konsumentens anläggning.
Om elnätsföretaget vid inkoppling eller besiktning upptäcker felaktigheter i konsumentens anläggning, ska elnätsföretaget underrätta konsumenten om detta.
En besiktning innebär inte att elnätsföretaget övertar det ansvar och de skyldigheter som konsumenten eller den som utfört arbete på konsumentens anläggning kan ha.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Bra HSP nu bör det vara inhamrat hos TS. Men i din uppräkning är inte 3.14 generellt tillämpbar, ganska länge sen det var giltigt.
 
Har jag missat något?
"Om elnätsföretaget vid inkoppling eller besiktning upptäcker felaktigheter i konsumentens anläggning, ska elnätsföretaget underrätta konsumenten om detta."
Inte är väl detta ändrat???

3.14 verkar finnas kvar hos de flesta nätägare om man kikar i deras aktuella avtal.

Hittade följande avtalsvikor hos e.on

3.14 finns med där också

https://www.eon.se/upload/eon-se-2-...ät/Allmänna avtalsvillkor nät 2012 K_E ON.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.