Har tänkt byta elcentral men jag skulle även vilja flytta matning och elmätare. Ev sätta ett elmätarskåp utomhus men, måste en elfirma anmälan om att man bryter plomberingen eller kan man göra det själv? Jag menar, man skulle ju kunna göra en anmälan ( vad nu blanketten heter???) och tala om att jag bryter plomberingen och att dom får komma och plombera om mätaren när man är klar?

Dom som vill se bilder och förstå varför, kolla in tråden "Värsta elkopplingen" sida 6-7
http://www.byggahus.se/forum/el/92082-vaersta-elkopplingen-6.html
 
bestäm först vart du vill ha ditt mätarskåp och prata sen med nätägaren. De är nog bara positiva om mätaren flyttas ut. plomberingen får du ju knappast röra annars borde det ju inte va någon vitts att den finns
 
Nätägaren kräver att en behörig installatör gör en anmälan sedan arbetet är utfört. för att kunna flytta mätaren måste man bryta inkommande (service) och det gör nätägaren sedan flyttas skåpet och den behörige gör en färdiganmälan efter det kommer nätägaren och plomberar.
Så du måste ta kontakt med en behörig installatör som sedan sköter kontakten med nätägaren. Det kan i undantagsfall hända att nätägaren kan flytta mätaren, men det är i undantagsfall.
 
  • Gilla
APR
  • Laddar…
Undantagsfall eller inte men hos mig flyttade nätägaren själva mätaren och inkommande kabel (alltså den fram till mätaren). Detta fick inte elektrikern göra. Det han fick och skulle göra var att se att alla kopplingar/dragningar efter mätaren vara klara vid flytttillfället. (Detta gällde med eon som nätägare i mitt fall).
 
Det är kunden som äger skåpet och elbolaget som äger matande kabel och själva mätaren. Normalt har inte elbolaget nått att göra med mätarskåpet annat än att dom kopplar in sin kabel och montera in mätaren. Det oavsett vilket nätbolag det handlar om.
 
Jag håller med föregående talare. Vill bara klargöra att du får som anläggningsägare lov att bryta plomberingen, så länge det inte är plomberingen på själva mätaren. Frågan har varit uppe på Plus för ca ett år sedan.
 
MickeM: Är det så? Så jag skulle kunna koppla ur kabeln ur mätaren (visserligen med pulver på) och flytta mätaren?
 
Är det inte bäst att låta nätägaren eller en elektriker med nätägartillstånd bryta servisen och plomberingen? Funkade utmärkt när jag bytte central och mätare. Nätägaren brukar vara tjänstvillig om man byter till fjärravläst central.
 
adde_camilla skrev:
MickeM: Är det så? Så jag skulle kunna koppla ur kabeln ur mätaren (visserligen med pulver på) och flytta mätaren?
Ja, chansa kan man ju alltid göra......kostar ju inget....men inte så roligt om du smäller servis-säkringarna och måste ringa på nätägarens servicegubbar ;)
 
Eftersom Plus inte brukar säga hela sanningen alla gånger så gäller det väl även nu. Man får inte utan nätägarens tillstånd bryta plomberingen som sitter "före" mätaren, finge man det skulle man med lätthet kunna stjäla hur mycket ström man ville. Ingen har nån orsak att överhuvud taget "rota" med den inkommande "strömmen" det är helt upp till nätägaren. Dom har servicefolk som med relativt kort varsel kan ställa upp om det blir nått fel. Vill jag som installatör göra en ändring/ombyggnad tar jag kontakt med nätägaren och vi kommer överens om hur vi ska förfara.
 
adde_camilla skrev:
MickeM: Är det så? Så jag skulle kunna koppla ur kabeln ur mätaren (visserligen med pulver på) och flytta mätaren?
Det rekommenderar jag inte!
 
elmont skrev:
Eftersom Plus inte brukar säga hela sanningen alla gånger så gäller det väl även nu. Man får inte utan nätägarens tillstånd bryta plomberingen som sitter "före" mätaren, finge man det skulle man med lätthet kunna stjäla hur mycket ström man ville. Ingen har nån orsak att överhuvud taget "rota" med den inkommande "strömmen" det är helt upp till nätägaren. Dom har servicefolk som med relativt kort varsel kan ställa upp om det blir nått fel. Vill jag som installatör göra en ändring/ombyggnad tar jag kontakt med nätägaren och vi kommer överens om hur vi ska förfara.
Jag hävisar till vad kundombudsmannen på E.ON sa i intervjun. Det är kundens anläggning och plomberna får brytas, så länge det inte är de som sitter på mätaren.
 
Då kan man ju undra varför man överhuvud taget bryr sig om att plombera på inkommande. Vi är regestrerade hos ca 15 nätägare och samtliga kräver att inkommande ska vara plomberad, däremot efter mätaren på utgående krävs inga plomber
 
Om plomberingen bryts så kan levarantören kräva anläggningsinnehavaren på ersättning på förlorad/stulen ström!
 
Jag jobbar för en elleverantör och har fått detta svaret. Det är kundensanläggning om man bryter plomberna så bör man ringa oss meddela så man kan komma och plommbera igen. Det är till fördel för kunden då det inte finns risk för att bli anklagad för att ha avlett ström olagligt.
Men jag skall ta upp frågan igen, så jag inte har missat något med var dessa plommber satt som togs upp i inslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.