Hur ser takstolen ut där upplaget ligger då? Om det inte syns nå speciellt där så borde man rimligen kunna flytta ut hela upplaget som du var inne på från början och göra en normal vägg istället längre ut.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur ser takstolen ut där upplaget ligger då? Om det inte syns nå speciellt där så borde man rimligen kunna flytta ut hela upplaget som du var inne på från början och göra en normal vägg istället längre ut.
Ska ta en bild på detta senare idag!

Jag fick en annan idé om hur man kan göra utan att behöva byta ut befintlig limträbalk. Vet inte om det är genomförbart.
Arkitektonisk ritning som visar befintliga balkar markerade med grönt och en föreslagen ny balk med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gröna streck är nuvarande balkar, och pelare.
Rött streck är där jag tänker mig att man kan lägga en ny limträbalk, som korsar befintlig limträbalk, och sen flytta pelaren till väggen. På så sätt bär en limträbalk båda balkarna och båda står på samma pelare.
Frågan är bara vilken dimension som krävs och om det är möjligt att korsa limträbalkarna (kapa ur hälften ur varje där dom möts)?
 
fast om inte takstolen har nån speciell förstärkning vid bef "balk" så tror jag inte att det spelar nån roll var du lägger väggen så länge man inte lägger den ända ut på spetsen då.........
 
S Stefan1972 skrev:
fast om inte takstolen har nån speciell förstärkning vid bef "balk" så tror jag inte att det spelar nån roll var du lägger väggen så länge man inte lägger den ända ut på spetsen då.........
Okej, väggarna kommer hamna långt ut.
Men säg att jag gör som på skissen ovan, hur mycket urtag från en limträbalk kan man göra? Med tanke på att dom möts och endast blir burna av den enda pelaren i grönt?
 
Ritade upp hur jag tänker i Sketchup för att förtydliga det lite. Jag har inget emot att ha kvar limträbalkar i taket, däremot slipper jag gärna pelarna i garaget.
Har försökt söka, men kan inte hitta om denna typ av "urtag" ur en limträbalk är godkända, och hur mycket de behöver dimensioneras upp för att ta detta urtag?

Obs, limträbalkarna i blått är bara snabbt ritade, inte efter några riktiga dimensioner.
Skiss i Sketchup som visar två blå limträbalkar med ett urtag över ett garageförslag, utan synliga pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-Sketchupmodell av en konstruktion med limträbalkar och en planritning som visar ett urtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte dra ut den kortare balken till väggen ist, denna bär sannolikt mer last. Väljer du en typ HEA-balk kan du lägga upp den andra balken på dess fläns. Sannolikt kan du även lägga upp taket på gaveln direkt på väggen då dessa takreglar bär lite last.
 
B bossespecial skrev:
Kan du inte dra ut den kortare balken till väggen ist, denna bär sannolikt mer last. Väljer du en typ HEA-balk kan du lägga upp den andra balken på dess fläns. Sannolikt kan du även lägga upp taket på gaveln direkt på väggen då dessa takreglar bär lite last.
Nej, den befintliga långa balken är inte lika rejäl, ingen riktig limträbalk, se denna bild: https://www.byggahus.se/forum/attachments/20210902_193423-jpg.544877/
Så därför tänker jag att det mest rimliga är att byta ut den långa "klena" balken.
 
Mötet mellan balkarna i ditt senaste förslag blir svårt dels pga pga lasten som ska hängas upp samt att balken blir lång. Låter du den andra balken råda minskad både längd och last. Når förresten takreglarna den nya väggen på gaveln?
 
Nu har jag äntligen tagit tag i det. Fullt upp med målning av huset så la detta på is en stund.

Här kan man se takstolarna som ligger på den kortare limträbalken, den som är en riktig limträbalk.
Konstruktion av takstolar på limträbalk i carport, med synliga metallbeslag och sammansatta balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är hörnet där balkarna möts. Takstolar som vilar på en limträbalk och en icke-limträ i ett hörn av en carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här kan man se hur takstolarna ser ut i carporten.
Takstolar och balkar i träkonstruktion med fokus på limträbalk och sammansatta "plankor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den längre balken som inte är en riktig limträbalk utan två sammansatta tunnare "plankor"
Träkonstruktion med takstolar och balkar i carport, vissa förstärkta med metallplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lutar åt att göra denna typ av lösning.
3D-modell som visar korsande limträbalkar med potentiell balkskolösning i en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en konstruktion med två limträbalkar och balksko vid deras mötespunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid mötet av dom två limträbalkarna, istället för att såga ut ur båda balkarna, går det bra att använda en balksko av denna typen?
figur-15-9.png
Har försökt hitta den modellen som är godkänd, kan dock inte hitta den hos något byggvaruhus?
 
Efter mer tanke på detta kanske det smartaste är att först av allt gjuta en platta till garaget medans nuvarande pelare står på plats (alltså gjuta in dessa i plattan). För att efter att plattan gjutits bygga en ny bärande vägg.
Tack vare att det är ett valmat tak så går det takstolar i båda riktningarna, så det finns väl ingen anledning till att ha två balkar som bärs av samma pelare?

Vad tror ni är smartast?

Nackdelen med att gjuta in befintliga pelare är att jag inte kan isolera plattan just där på samma sätt som resten av plattan. Däremot kan jag ju kapa ner dem och laga hålet i betongen när jag byggt väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.