Hej,

Ska när som helst börja bygga om min nuvarande carport till ett garage. Carporten sitter ihop med huset och delar tak. I dagsläget ser det ut som bilden nedan, två pelare bär taket i carporten.
Garagets vägg kommer att vara ungefär 50cm till höger om pelarnas nuvarande position. Helst skulle jag vilja flytta dessa för att slippa ha två pelare i garaget som endast kommer vara i vägen.

Är det möjligt att göra detta utan att det blir alldeles för mycket jobb? Jag har ingen lust att förlänga/byta ut de bärande överliggarna som bär takstolarna.

Bild på en befintlig carport med två pelare och tak som är ihopbyggt med ett hus, markerad framtida garagevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt, Dessvärre är det du vill flytta just de bärande komponenterna och kan således inte flyttas utan att du byter de bärande "överliggarna", Att skarva dem går absolut men känns som betydligt mer jobb än att "bara" lägga upp nya limträn
 
bHANS bHANS skrev:
Kul projekt, Dessvärre är det du vill flytta just de bärande komponenterna och kan således inte flyttas utan att du byter de bärande "överliggarna", Att skarva dem går absolut men känns som betydligt mer jobb än att "bara" lägga upp nya limträn
Tänkte nästan det. Min förhoppning var att det gick att lösa på något sätt med vinklar för att bära den befintliga balken.
Carport med balk och stöttepelare, markerade linjer indikerar önskad ändring av balkstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Tror en mer översiktlig bild över takets helhet skulle underlätta, ritningar än bättre :)

Nästan allt går ju att lösa :)
 
Här kommer lite tydligare ritning. Observera att pelarna inte är med på planritningen, de hamnar ungefär 50cm in från garageväggen.

Ritning av en byggnad visar planlösningen inklusive rum och mått, pelare ej markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt beror ju på hur takstolen ser ut.. Du har ju mycket utstick på högersidan så takstolen kan ju mycket väl medge att man flyttar ut det som bär helt.
 
Huset har troligen fackverkstakstolar där den yttersta vilar på den främre pelaren. Att flytta denna pelare skulle kräva att du byter ut limträbalken som ligger ovanför carportens öppning mot en längre och något högre sådan. Rätt mycket arbete men inte omöjligt. Skarvning tror jag inte på i det fallet. Däremot förstår jag inte vad den inre pelaren har för funktion. Kanske bara en dekoration? Den borde kunna uteslutas efter en mer noggrann kontroll.
 
J justusandersson skrev:
Huset har troligen fackverkstakstolar där den yttersta vilar på den främre pelaren. Att flytta denna pelare skulle kräva att du byter ut limträbalken som ligger ovanför carportens öppning mot en längre och något högre sådan. Rätt mycket arbete men inte omöjligt. Skarvning tror jag inte på i det fallet. Däremot förstår jag inte vad den inre pelaren har för funktion. Kanske bara en dekoration? Den borde kunna uteslutas efter en mer noggrann kontroll.
Tack för svaret! Det är den inre som stör mig mest. Som du säkert ser på bild så hamnar den nära där dörren på bilen öppnas. Kan det vara att en pelare är för klent och därför sitter det två stycken?
Men som du säger så bär den i hörnet båda limträbalkarna.
 
Det jag skriver är en kvalificerad gissning som bygger på fotot och ritningen. Den måste verifieras genom fler foton och en sektionsritning om du kan hitta en sådan. Balken över carportsöppningen är bärande för takstolarna, det kan man utgå ifrån.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tror nog att stolparna står där de står för symmetrins skull. Det var tänkt som carport och "öppet" Skulle man ha satt stolparna på samma ställe en motsvarande vägg skulle ha stått tror jag det hade sett mycket konstigt ut. Är takstolen symmetrisk och man kan komma till den och titta och verifiera att den är likadan på bägge sidor så är det ju bara titta var motsvarande vägg på andra sidan ligger på takstolen. Antagligen betydligt längre ut?

Fast nu vet jag ju inte hur taket ser ut. Föreställde mig takstolar som gick från höger till vänster men det kanske de inte gör?
 
richardtenggren
Jag tänker mig ett valmat tak på grund av takfotens utformning?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tänker mig ett valmat tak på grund av takfotens utformning?
Stämmer bra, det är ett valmat tak!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Hittade en sektionsritning @justusandersson
Sektionsritning av ett hus med takvinkel markerad som 23° och en höjd angiven som 2.400.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer även planritning och fasadritning:
Planritning av en bostad med sovrum, vardagsrum, kök och carport markerade med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra fasadritningar av ett hus mot norröst, nordväst, sydväst och sydöst.
 
Då är nog problemet rätt väl ingafflat. Jag misstänkte också att det kunde vara ett valmat tak. Den klena balken som går längs takfoten och som vilar på en pelare på halva sträckan kan man byta ut mot en kraftigare balk utan pelare. Det är lätt att räkna om om man känner till balkens dimensioner och spännvidd.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Delvis öppnat innertak som visar takstolar icke stöttade av limträbalk utan skarvade plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av innertak borttaget visar takstolar och skarvade plankor istället för limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började ta bort en del av innertaket för att se hur takstolarna ligger.
Här ser man även att det inte är en limträbalk som talstolarna ligger på. Utan det är skarvat och två plankor bredvid varandra.
Om man förstärker den första stolpen och ersätter balken som takstolarna ligger på med en limträbalk så borde det väl inte vara några bekymmer alls?
Behåller alltså stolpen till vänster i bild och tar bort den högra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.