stigdaniel skrev:
[bild]Jag ska själv genomföra ett liknande projekt i vår brf. Skjulet på bilden ska flyttas två meter åt höger i bilden. Jag bollar med tre alternativ:
1. Räls och rulle - Huset pallas upp och vi lägger träräls och järnrör under och rullar det på plats med handkraft eller bilkraft.
2. Glidning - Huset hissas upp och någon form av skenor läggs under, trä, metall? och huset dras på plats med bilkraft. Jag har inte räknat ut vad bästa skenmaterialet är. Kan man lägga träbalkar under och minska friktionen med såpa eller nåt?
3. Kran - Enklast och dyrast och tråkigast.

Jag följer tråden med spänning. Tala gärna om hur ni gjorde när ni är klara.

//Daniel
Eftersom du har bra åtkomst från sidan så är en traktor med långgafflad det enklaste.
 
Jag flyttade ett litet uthus 3*2 meter men fullständigt fullt med verktyg odyl. Flytten gjorde jag med hjälp av två nyfällda björkar (släde) samt en Passat. Jag flyttade uthuset till släden med hjälp av två st. 50*100 plankor, svett, svordomar och öl... Sedan kopplades uthuset till bilen, frugan körde och jag knuffade på för allt vad tygen höll. Det var precis på håret att dett gick.

Man skall dock inte underskatta underhållningsvärdet för grannarna...:D
 
  • Gilla
  • Haha
ac.falk65 och 3 till
  • Laddar…
Haba_tsutt skrev:
Man skall dock inte underskatta underhållningsvärdet för grannarna...:D
Det här ger också möjlighet till lite spel och dobbel. Kommer det att gå hela vägen eller sliter han loss dragkroken?
 
pelpet skrev:
Det här ger också möjlighet till lite spel och dobbel. Kommer det att gå hela vägen eller sliter han loss dragkroken?
Eller bränner kopplingen.
 
prototypen skrev:
Eller bränner kopplingen.
Det var det jag var mest orolig för... :surprised:
 
Det finns ingen snäll bonde i närheten man kan be om hjälp med en liten (ok, kanske inte fullt så liten...) hjullastare? Eller någon annan som har en hjullastare. Gafflarna behöver ju inte nödvändigtvis räcka under hela bygget, huvudsaken du får dom förbi tyngdpunkten så det inte tippar. Flyttade själv en bod på nästan 30m[SUP][SUB]2 [/SUB][/SUP]med min 4400 (typ L90) och ett par 1,60m's gafflar, inga större problem även om det var på håret med vikten. Snabbt och smidigt, men visst, då måste du ju få tag på en lastare vilket kanske inte är fullt lika lätt/billigt.
 
Då förstår du hur jag tittade när jag mötte grannens friggebod på vägen. Han toge den med Huddig 960:n och gafflarna
 
Flyttade en lekstuga genom att fästa reglar på sidorna, som fungerade som hjulen på ett tåg ungefär. Byggde sedan räls med reglar och vinchade den över tomten med ett spel. Gjorde nya mothåll allteftersom: spett bergborrad bult och ett träd. Till saken hörde att den skulle upp på en liten bergknalle också...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
bobomuu och 2 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ är lastbil med kran. Ett par lyftstroppar och ett lyftok och saken är biff! Det tänkte jag använda i vår när vår frigga ska flyttas till ny plats. Alternativet är hjullastare, men det går inte att komma in rakt framifrån eller från sidan utan diagonalt. Så jag är lite rädd att den ska vrida sig.
 
Vi flyttade vår 20kvm stuga med lastbil+kran ca 35m. Gick snabbt och enkelt.
 
Vill du greja en snackis?
Jag tycker ju att eftersom vi lever i ett land m
vinter vore det coolt att flytta på snön/isen.
På ett gäng slalomskidor kanske..
Christian
 
Tackar för tipsen, flera av dem är säkerligen möjliga. Men nu har det börjat tänkas om att den bara ska vridas 90° där den står.
Problemet med flytt är annars att den är tung den jäveln då den är isolerad och panelad helt invändigt.
 
Har flyttat några bodar åt en familj i grannbyn.
De va två större a 18m2 samt en på 10m2 o en liten en på knappt 4m2, ett pumphus.
Lånade en L120 av en bonde i byn.
De två 18m2 va otympliga men vikten va inga problem. Hade långa gafflar med hydr. justering, så ja hade full bredd på dom, stoppa under o trädde in dom så långt det gick innan lastarn tog i takusprånget, lyfte lite o sen trädde dom under stockar o så sköv/drog vi dom på plats, typ 20 m.
Den lilla 10m2 stod i andra änden av gårn o skulle över vägen in på granntomten, så den va de bara o lyfta o hjula över med o ställa ner. Pumphuset skulle dom ha ner genom skogen till en å,lyfta o köra va inga problem men att bröta igenom tät o kuperad löskog med en L120 va ju en upplevelse i sig.. men fram kom den o bra blev det, Passade även på att dra ut två PEM slangar när vi ändå höll på.
Så för att flytta friggor o småbodar är nog en lämpligt stor lastare det enklaste, och troligtvis lättare att få tag på också än kranbil m. förare.
 
J
Hej
jag har gjort en sådan flytt av en ca 8m2 friggebod. Den är lite speciell eftersom den fungerat som gammal biljettlucka, hög och tung som skam. Hade en kranbil som skulle lyfta den men kranen maxade 2 ton och det visade sig att aset vägde mer än det.

Jag köpte 9 st fyrameters 2"4" och 6 st runda staketstolpar. Lyfte stugan med garagedomkraften och lyckades till slut få boden att stå på tre balkar som låg på fem stolpar och sen tre balkar till som låg på gräsmattan. Balkarna låg alltså ovanpå varandra med en rulle mellan. Sen la jag ut tre balkar framför de som låg på gräsmattan och la några spillbitar för att överlappa skarven. Med en annan balk som fungerade som hävstång föste jag den framåt samtidigt som jag fyllde på med den sista rullen. Varefter rullarna kom ut där bak flyttade jag fram dessa och tuffade på tills jag kunde flytta fram de tre balkarna som låg på gräset. Gick otroligt smidigt och det var ett enmansjobb, hade räknat med att behöva samla ihop hela bekantskapskretsen för att flytta den. Inte minst för att lyftkranen gick bet på det. 25 meter tog en timme, ifs tog det säkert två timmar att få upp den på balkarna.

Lycka till :)
 
  • Gilla
StoraO och 1 till
  • Laddar…
Visst går det är lösa med hårt arbete och en jäkla massa fantasi. Allt är möjligt, men mest kostnadseffektivt är en kranbil.
Hur nära kan man komma med lastbil?
Använd båt-ok alt långa stroppar för att inte klämma sönder takfoten. Vad handlade det om för sträcka? 30 meter?
En 45 tonmeter kran lyfter runt 2 ton på 16,7m. Kan man stå mitt emallan behöver man aldrig frakta den på flaket. Använd kraftiga reglar under friggan att fästa stropparna i. Förankra dem i friggeboden på ngt sätt så de inte vrider sig under själva lyftet.

Lycka till!

//Kranbilen ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.