J Jarlsgård skrev:
Jag hade gjort ett L-kök, men spegelvänt mot hur du ritat upp det. Sen hade jag monterat skåp med reducerat djup i det lilla gattet du har vid hallen. På så vis så får du lite extra förvaring, men även en yta som fungerar bra för att ha tex brödrost och så på.

Hade även satt överskåp/högskåp som går hela vägen upp till taket bara för att få in så mycket förvaring som möjligt.

[bild]

Sen funderar jag över om diskmaskin inte är en lyx ni egentligen inte har "råd" med?
Ska rita på "omvänt"-L, kikade lite snabbt på det förut men tänkte att det stör intrycket när man kommer in i rummet. Men ska kika igen, tack!
 
Aha! Vilken/vilka väggar är bärande?
 
J Jarlsgård skrev:
Aha! Vilken/vilka väggar är bärande?
Inte hunnit rita något än med det röda i bilden här är bärande.
 
  • Ritning av en planlösning med markerade bärande väggar i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm jaha! Lurigt... Nu har jag något att fundera på i drömmarnas värld :cool:
 
J Jarlsgård skrev:
Hmm jaha! Lurigt... Nu har jag något att fundera på i drömmarnas värld :cool:
:D
Så här långt kom jag, gillar verkligen idén att ta bort korridoren. Men får inte riktigt till möbleringen med den lösningen.
 
  • Två planritningar jämför ett hem med och utan korridor, visar möblering med bord, soffor och sängar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna hade jag ritat på förut som ett omvänt L. Men tyckte det kändes konstigt att köket börjar direkt när man kommer in i rummet, men det kanske inte gör något? Måste också lösa att fläkten nu kommer att hänga utan vägg, eller bygga ut en vägg.. Hörn i L-kök är svåra att få till.
 
  • 3D-modell av ett kök i L-form med skåp och inbyggd ugn, utan hängande fläkt eller vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bäst om man får plats med minst 20 cm mellan hällen och vägg eller kyl, likaså är det bäst om det är en bit mellan diskhon och vägg (eller kyl) så att man inte slår armbågen eller en plåt i väggen när man diskar.


Ja, ska ni alla fall ha förvaring på den väggen i rummet så tycker jag gott att man kan förlänga köksväggen så att förvaringen blir som inbyggd. Om underskåp klarar sig med bara en täckskiva på en del av baksidan eller behöver en kraftigare vägg beror på hur de sitter fast så det bör du diskutera med köksfirman (en del underskåp hänger på väggen på samma sätt som ett överskåp). 40 cm extraskåp gör ju mycket i det lilla köket.
Nu tog jag bort passbiten mellan spis och kyl och gjorde om lådorna från 40 till 60 istället på vänstersidan. Ändrade hällen för att visa att det ändå kan bli mellanrum mellan häll och kyl, men det ska bli en med 4 plattor.

Och på högersidan förlängde jag väggen så att den är lika lång som vänstra, blev då även där från 40 till 60cm breda lådor. Ska även där försöka få in diskhon lite från väggen men ändå behålla den i skåpet längst in. Då är frågan om väggen ska vara hel och det ska till ett till väggskåp eller om den förlängda väggen endast ska vara lika hög som bänkskåpet? I bilden nedan så är den hel upp till taket. (högra sidan så som sagt bli grundare än vad som syns på bilderna)
 
  • 3D-modell av köksdesign med omorganiserade lådor, spis bredvid kyl och förlängd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modeller av ett kök med borttagna passbitar och omplacerade lådor och häll nära kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tittat på ritningarna igen och jag blir inte klok på hur man kan göra när det framgick vilka väggar som var bärande.. mitt nya förslag är kanske något som skär i själen men i mitt huvud kanske det blir den bästa lösningen av de alla!

Ska skissa upp den, sen lägger jag upp den :)
 
Skiss av lägenhetsplanlösning med kök, möbler och centrerad TV framför soffan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min senaste tanke är alltså att göra en mix mellan din första tanke och min sista tanke. Det som jag funnit svårt i lägenheten är formen. Sen har jag hela tiden sett att TVn aldrig hamnat centrerad mot soffan.

Så genom att helt enkelt göra lägenheten 1m² mindre och bygga upp en "låda" i hörnet så får man ett välfungerande kök samtidigt som vardagsrummet blir bättre också.

(y)(y)
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Min senaste tanke är alltså att göra en mix mellan din första tanke och min sista tanke. Det som jag funnit svårt i lägenheten är formen. Sen har jag hela tiden sett att TVn aldrig hamnat centrerad mot soffan.

Så genom att helt enkelt göra lägenheten 1m² mindre och bygga upp en "låda" i hörnet så får man ett välfungerande kök samtidigt som vardagsrummet blir bättre också.

(y)(y)

Håller med om att lösningen blir bättre, men du har också rätt i att det skär i själen av att ta bort kvm från en liten lägenhet.
Ska fundera på om det går att göra något med dödytan!
 
Det är ju alltid möjligt att sätta en mindre dörr i hörnet så man kan ha förvaring där :) går säkert att minska "lådan" lite :)
 
BirgitS
M Melo skrev:
Håller med om att lösningen blir bättre, men du har också rätt i att det skär i själen av att ta bort kvm från en liten lägenhet.
Ska fundera på om det går att göra något med dödytan!
Visst är det trevligt och praktiskt med stora kök, men många som bor i så små lägenheter lagar knappt mat och räknar endast med att bo där under ett par år, så mitt råd är att inte lägga för mycket tid och pengar på att få ett kök som fungerar för en barnfamilj. Men det är alltid bra att kontakta några mäklare och höra vad de tror om marknadsvärdet för olika sorters åtgärder i just det området.
 
3D-modell av kompakt kökslayout 250x205 cm med gråa skåp och trägolv, inklusive en plats för diskho och spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritade om köket och kunde kapa bort 30cm utan problem. Så måtten här är 250x205cm. Satte dock fel hällskåp:rofl:
Det hade inneburit en låda på ungefär 1x0.8m eller 0.8m² . Känns då som en väldigt liten uppoffring :)

Sen kan jag la till viss del hålla med Birgit om att det inte behöver vara barnfamiljsstort men det ska ju ändå gå att använda och att generalisera alla som bor i små lägenheter tycker jag är fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Ritade om köket och kunde kapa bort 30cm utan problem. Så måtten här är 250x205cm. Satte dock fel hällskåp:rofl:
Det hade inneburit en låda på ungefär 1x0.8m eller 0.8m² . Känns då som en väldigt liten uppoffring :)

Sen kan jag la till viss del hålla med Birgit om att det inte behöver vara barnfamiljsstort men det ska ju ändå gå att använda och att generalisera alla som bor i små lägenheter tycker jag är fel.
Det här köket ser fint ut! Diskmaskin och bättre lösning för hällen och diskhon. Och eftersom det är ett L-kök så funkar det nog att ha ett kylskåp längst ut ändå, tänkte först att det skulle göra resten av köket för mörkt.

Funderar på om man kan ha en liten 60-bred skjutdörr bakom TV:n så att man kan ha det som en städskrubb men slippa flytta på TV:n varje gång man ska hämta dammsugaren.. Nu har vi en del att fundera på, tusen tack!
 
Kan ju antingen bli en skjutdörr på 60, eller så lämnar man en öppning på ca 50 som man kan ta sig in och ut iaf?
 
  • Planritning med två alternativ för en dörröppning, en med skjutdörr och en utan dörr.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.