Hej!
Vi planerar att göra om en 1,5:a till en liten 2:a genom att flytta köket till sovalkoven och göra om det gamla köket till ett sovrum. Avlopp och frånluft är löst så det jag funderar på är hur man optimerar köket på bästa sätt men ändå håller sig inom sovalkovens mått och inte går ut i vardagsrummet. Först tänkte vi ett L-kök men är nu nog mest inne på att använda de två motsatta kortväggarna.

Avloppet är längst in till höger i bild så diskho och diskmaskin behöver vara i det hörnet. Sovalkov mått från vänster till höger, 178cm - 205cm - 158 cm.

Har ni några synpunkter? Tar tacksamt emot input. Ett L-kök känns luftigare men köket blir mer funktionellt om man använder båda kortsidorna och blir av med hörnet. Det är också enda sättet att få till en fullstor kyl/frys. I bilderna är det 60-djupa skåp men jag tänker att man kapar högersidan till att bli 50-djupa, har hittat en diskmaskin som är 50 djup, så att köket känns lite luftigare så det då blir 95 cm utrymme i mitten.

I planlösningen för L-köket nedan har jag placerat en kyl inne i rummet för att visa vad jag vill undvika. (badrummet är ej med på planlösningen)

3D-rendering av ett kompakt kök med spis, kylskåp, hörnskåp och diskho ovanpå diskmaskin, planerat för en sovalkov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett kompakt kök med skåp och bänkar längs två väggar i en sovalkov, föreslår optimering av utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett kökslayoutförslag med skåp, spis och plats för kyl, text beskriver mått och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre planritningar visar omvandling av 1,5:a till 2:a med olika kökslayouter i sovalkoven.
 
BirgitS
Finns det verkligen diskmaskiner som går in under en diskho?
Det blir väl väldigt lite utrymme i den?

Är diskmaskinens djup på 50 cm inklusive plats för avloppsslangen?

Det är trångt att vara två i ett parallellkök som har 95 cm mellan skåpraderna eftersom när en person drar ut en låda eller öppnar en lucka så kommer den andra personen inte fram längre. Bara så ni är beredda på det.

Har styrelsen gett tillstånd för flytten av köket?
 
Det står att installationsdjupet/nishdjupet är 50cm för några olika diskmaskiner som jag har hittat. Är det så att man själv alltid lägger på några cm för avloppet? Även på 60-djupa maskiner?

Gällande höjden så är denna t.e.x rätt låg:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3611207
En lite högre:
http://www.mediamarkt.se/sv/product...?rbtc=prj|pf|1272691|SC76M541EU|p|DISKMASKIN|

Vilket alternativ skulle ni ha föredragit? Ett mer "luftigt" L-kök utan hög kyl/frys eller ett lite trängre parallellkök? Eller hade ni gjort om alternativen på något sätt?
 
Fulkemisten
Jag hade gått på L-köket bara på det faktum att det blir 95 cm mellan bänkarna. Har bott i en lgh med just de måtten i ett parallellkök och det var verkligen störigt. Det är för lite, har haft ett kök med 119 cm mellan och det är perfekt (och rekommenderat avstånd). Skulle aldrig kört på mindre än 110 i alla fall.
 
BirgitS
M Melo skrev:
Det står att installationsdjupet/nishdjupet är 50cm för några olika diskmaskiner som jag har hittat. Är det så att man själv alltid lägger på några cm för avloppet? Även på 60-djupa maskiner?
Står det installationsdjup eller nischdjup borde man inte behöva lägga till något men under en diskho har du ett avloppsrör som tar en del av djupet så jag är tveksam till att de kan stå under en diskbänk med 50 cm djup trots att åtminstone Bosch-maskinen nog är tillräckligt låg. Kom ihåg att titta på bänkdiskmaskiner som också kan placeras inuti ett underskåp och förstås de smalare diskmaskinerna om ni väljer att ha ett separat skåp för diskmaskinen.

Friskis & Svettis har en reklamfilm med hur bra träning det är att ha ett litet trångt kök som en del i Stockholms innerstad, man måste kliva över varandra, klämma ihop sig, krypa ihop på golvet för att komma åt inne i underskåpen och sträcka sig eller kliva upp på en stol för att komma åt de översta hyllorna. Så det finns ju fördelar också ;)

Sen beror det ju också på hur länge ni tänkt att bo där. Är det relativt kort tid kan det ju vara viktigt att det ser bra ut. Går ju alltid att komplettera med en fristående flyttbar arbetsbänk, t.ex. på hjul, om man tycker att det är för lite arbetsyta.

Angående passbit till höger om kylskåpet så kan ett kylskåp inte stå direkt mot en vägg eftersom handtaget behöver lite plats när dörren står rakt ut. Dörren behöver öppnas helt för att man ska kunna få ut t.ex. fryslådorna.

När vänstersidan är 178 cm tycker jag att du kan planera för 180 cm och om du stör dig på t.ex. kyl/frysen sticker ut 2 cm i rummet så kan du bygga på rummets vägg med en eller två OSB- och/eller gispskivor. Bättre det än att slösa bort 18 cm på en passbit.
Det går också att göra högersidan längre och låta arbetsbänken fortsätta i en hylla runt hörnet, där hylldjupet är samma som avståndet från den väggen till öppningen mot hallen. Den väggbiten är väl utmärkt för flera hyllor som kan användas som en bokhylla. Om det är ca 30 cm djup kan man ju använda köksöverskåp som står på golvet för att få en dold grund förvaring.
 
Bra synpunkt för diskmaskinen, ska undersöka hur avloppet för diskhon och diskmaskin ska dras för att få plats men då låter det som att diskmaskinen behöver stå i mittenskåpet, bredvid diskho-skåpet. Men på något sätt måste ju avloppet från diskmaskinen få plats inom 50-måttet eftersom de skriver att 50 är det mått som behövs. En 45-bred maskin får tyvärr inte plats eftersom de är 60 djupa.

Jag gillar L-köket bäst visuellt, men problemet är kylskåpet. Vi bor nog bara ett år till och sen ska det säljas.

Var på två visningar idag för att kolla in parallellkök och i det kök där det bara fanns 70 cm mellanrum så kändes det väldigt trångt. Däremot i ett kök där de hade 92 cm mellan bänkarna så kändes det bra. Så då känns våra 95cm inte så dumt ändå.

Det verkar finnas kylskåp som går att stå dikt an mot en vägg men antar att de är lite dyrare, så ska nog planera in en passbit mellan kylen och väggen. Har inte tänkt på att en häll inte behöver vara direkt ovanför ugnen, så då kan den ju flyttas lite till vänster, ville annars ha lite mellanrum mellan hällen och kylen.

Vi hade tänkt använda väggen till höger utanför alkoven för förvaring, den är ca 40 djup. Ev. kanske det blir bra att dra ut den högra väggen lite för att slippa kapa skåpet längst ut? Eftersom vi ändå hade tänkt ha lite förvaring direkt till höger när man kommer in i rummet så kanske det inte gör något att en vägg sticker ut lite i rummet. Kanske lite svårt att förstå hur jag menar...
 
Fulkemisten
Prova att öppna diskmaskinen i ett 95 cm brett kök, 70 cm vågar jag inte ens fundera över...
 
Redigerat:
Tänkte om man skulle göra så här med väggen till höger, så blir den lika lång som den vänstra. Väggen kan ju också vara halv, alltså endast lika hög som bänkskåpet men då kanske man lika gärna kan vara utan väggen?
 
  • 3D-illustration av kök med två ojämna väggar och bänkskåp, möjligt byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Prova att öppna diskmaskinen i ett 95 cm brett kök, 70 cm vågar jag inte en fundera över...
Den lilla diskmaskinen som jag funderar på är endast 45 cm hög så luckan är inte så stor. Men båda köken som jag kikade på idag hade vanliga 45-breda/60-djupa maskiner.
 
Fulkemisten
M Melo skrev:
Den lilla diskmaskinen som jag funderar på är endast 45 cm hög så luckan är inte så stor. Men båda köken som jag kikade på idag hade vanliga 45-breda/60-djupa maskiner.
Ok, ja, det var några år sedan men jag minns just diskmaskinen som det absolut störigaste i det köket, den var alltid i vägen när den var öppen. Det var också jobbigt att vara två i köket, dock blir ju det här köket bara 4 kvm och det jag hade måste ha varit nästan 10 kvm så det kanske inte är aktuellt att vara två i farten samtidigt i alla fall. Man får jobba med det man har och sällan är ju några lösningar utan kompromisser på annat håll.
 
Ja det är ju inte det största köket/kokvrån, men kanske blir tillräckligt bra så att det är värt att göra flytten iaf :)
 
BirgitS
M Melo skrev:
Har inte tänkt på att en häll inte behöver vara direkt ovanför ugnen, så då kan den ju flyttas lite till vänster, ville annars ha lite mellanrum mellan hällen och kylen.
Det är bäst om man får plats med minst 20 cm mellan hällen och vägg eller kyl, likaså är det bäst om det är en bit mellan diskhon och vägg (eller kyl) så att man inte slår armbågen eller en plåt i väggen när man diskar.

M Melo skrev:
Tänkte om man skulle göra så här med väggen till höger, så blir den lika lång som den vänstra. Väggen kan ju också vara halv, alltså endast lika hög som bänkskåpet men då kanske man lika gärna kan vara utan väggen?
Ja, ska ni alla fall ha förvaring på den väggen i rummet så tycker jag gott att man kan förlänga köksväggen så att förvaringen blir som inbyggd. Om underskåp klarar sig med bara en täckskiva på en del av baksidan eller behöver en kraftigare vägg beror på hur de sitter fast så det bör du diskutera med köksfirman (en del underskåp hänger på väggen på samma sätt som ett överskåp). 40 cm extraskåp gör ju mycket i det lilla köket.
 
Jag hade gjort ett L-kök, men spegelvänt mot hur du ritat upp det. Sen hade jag monterat skåp med reducerat djup i det lilla gattet du har vid hallen. På så vis så får du lite extra förvaring, men även en yta som fungerar bra för att ha tex brödrost och så på.

Hade även satt överskåp/högskåp som går hela vägen upp till taket bara för att få in så mycket förvaring som möjligt.

Ritning av ett L-format kökslayoutförslag med entrémarkering och potentiell plats för förvaring och apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen funderar jag över om diskmaskin inte är en lyx ni egentligen inte har "råd" med?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fick en helt annan tanke!

Ni har inte funderat på att flytta sovrummet helt och göra såhär istället?

Skiss av lägenhetsplanlösning föreslår omvandling av sovrummet för ett större kök och walk-in closet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Är inte helt skalenligt)

Det hade möjliggjort ett mycket mer funktionellt kök, ni får utrymme för en separat """Walk in closet""" samt att ni slipper korridoren från hall till kök/vardagsrum så hela lägenheten kommer upplevas som luftigare. :)

Räknade på att köket kunde göras 102cm längre och därmed uppnå måtten 205x280cm.
3D-ritning av ett L-format kök med grå skåp och träbänkskivor, inkluderar spis, ugn och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta tycker jag är mer vad man kan förvänta sig i en lägenhet av den storleken!
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Fick en helt annan tanke!

Ni har inte funderat på att flytta sovrummet helt och göra såhär istället?

[bild]
(Är inte helt skalenligt)

Det hade möjliggjort ett mycket mer funktionellt kök, ni får utrymme för en separat """Walk in closet""" samt att ni slipper korridoren från hall till kök/vardagsrum så hela lägenheten kommer upplevas som luftigare. :)

Räknade på att köket kunde göras 102cm längre och därmed uppnå måtten 205x280cm.
[bild]

Detta tycker jag är mer vad man kan förvänta sig i en lägenhet av den storleken!
Spännande! Ska rita och kolla hur det blir, två väggar är bärande så ska se hur det blir. Men kul med förslag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.