N
E elmont skrev:
Att någon skulle okynnesbryta strömmen är nog mycket ovanligt, jag har då aldrig hör talas om det. OCH man kan genom samråd med nätägaren ställa det så att nätägaren trots lås har tillgång till mätaren.
Vi fick ett lås till skåpet där mätaren sitter av Vattenfall så det är inget problem att hålla skåpet låst samtidigt som mätaren är åtkomlig för service/utbyte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
10 års intervaller har dom hos oss.
Dock så flyttade vi ut våran mätare för 4-5 år sedan och då bytte Fortum mätaren när den ändå skulle flyttas.
Men så var dom hos oss i sommar och bytte mätare igen för dom följer samma intervall på alla hus för att inte behöva åka runt och ta ett här och ett där.
 
E elmont skrev:
Att någon skulle okynnesbryta strömmen är nog mycket ovanligt, jag har då aldrig hör talas om det
Vänta bara, någon startar en trend på valfritt socialt media och vips så slocknar ljuset i tusentals hus😗
 
Lika vanligt som att "ungarna" släpper ur luften ur bildäcken. På tal om sårbarhet.
 
D Dilato skrev:
Det jag inte gillar är att det är jättenkelt för vem som helst att stänga av strömmen till hela fastigheten utan att det finns minsta tillstymmelse till skydd.
Kabelskåpen är ofta inte låsta. Så spelar inte så stor roll om ens eget mätarskåp är låst om inte elbolagets matande ände är lätt att komma åt.
 
M merbanan skrev:
Kabelskåpen är ofta inte låsta. Så spelar inte så stor roll om ens eget mätarskåp är låst om inte elbolagets matande ände är lätt att komma åt.
Fast det är enklare att slå av en strömbrytare i mätarskåpet än att dra ut en knivsäkring med händerna i kabelskåpet...
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Kabelskåpen är ofta inte låsta. Så spelar inte så stor roll om ens eget mätarskåp är låst om inte elbolagets matande ände är lätt att komma åt.
Det gör ju inte saken bättre.
Men det är väl traditionellt naivt svenskt att infrastrukturen till privatbostäder inte är skyddad, för vem såg det komma😆
 
D Dilato skrev:
Ok, och hur ofta händer det i verkligheten att man behöver "service" på en mätare?
Särskilt nu med nya mätare och han-port vill man väl hellre ha den inomhus så ingen kommer åt den.
Finns klara regler som du måste följa,ett jobb Endast för elinstallatörer
 
useless useless skrev:
Fast det är enklare att slå av en strömbrytare i mätarskåpet än att dra ut en knivsäkring med händerna i kabelskåpet...
Majoriteten kabelskåp är sen länge utförda så inga säkringar behöver hanteras så. En ren och väsentlig arbetsmiljöfråga. Så för den som vill bryta där är det i stort lika enkelt och säkert som i mätarskåpet.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det gör ju inte saken bättre.
Men det är väl traditionellt naivt svenskt att infrastrukturen till privatbostäder inte är skyddad, för vem såg det komma😆
I Grekland för några år sedan såg jag deras vattenledningsnät ligga ovan mark. Jag tror helt enkelt det är en kostnadsfråga. Om det kontinuerligt sker åverkan på infrastruktur så kommer nog den som ansvarar för den tids nog att skydda den. Men om det aldrig sker kostsam åverkan varför ta kostanaden att skydda allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.