Hej,

Vi håller på att utforska möjligheterna till en tillbyggnad i form av en andra carport-plats samt ett garage (grön ruta) enligt bifogad bild, carport mellan mittre stolprad och hus finns i dagsläget.
Som ni ser på kartbilden så kommer inkommande el med tillhörande mätarskåp med denna lösning att bli inbyggt i garaget, vilket ju inte uppskattas av nätägaren.

Vår plan just nu är att flytta skåpet som bilden visar, från den "röda positionen" till den blåa. Har varit i kontakt med elektriker som vill ha "max 10 tusen" för att flytta skåpet, vilket känns halvdyrt men ändå ok?
Har även mailat till nätägaren angående flytt av kabeln för att slippa gjuta in kabeln i den nya plattan till garaget, min fundering är om detta är ett onödigt jobb eller om jag likaväl kan gjuta in kabeln mellan den gamla plattan till förrådet och den nya plattan till garaget? Det är i dagsläget asfalterat i carporten och vi överväger samma sak för den nya delen men kan även bli stenläggning, kommer dock inte att gjuta någon platta där. Detta i kombination med att inkommande kabel inte behöver förlängas samt att den el som går in till huset är relativt smidigt att dra om gör att jag tycker detta verkar som den bästa lösningen, vi kan även göra detta jobb innan och helt frikopplat från byggnationen.

Det skulle kanske kunna underlätta vid gjutning av plattan om man flyttat kabeln så man kan gräva obehindrat, samt att det mesta av grävjobbet ju ändå ska göras. Enligt kartan kan dock även fiberkabel gå samma väg, vilket vad jag hört kan vara väldigt dyrt att flytta?

Hur hade ni tänkt?

/Johan
 
  • Teknisk ritning eller skiss, visar planerad och nuvarande position, sannolikt inom infrastruktur eller design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av hus med carport, grönt gräs, grå gångstig, enkel design, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla mätare läses väl av trådlöst nuförtiden då varför skulle nätägaren bry sig om placeringen?
 
Service och mätarbyte är enklare om den är åtkomlig utan att behöva blanda in den som bor i huset.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Service och mätarbyte är enklare om den är åtkomlig utan att behöva blanda in den som bor i huset.
Ok, och hur ofta händer det i verkligheten att man behöver "service" på en mätare?
Särskilt nu med nya mätare och han-port vill man väl hellre ha den inomhus så ingen kommer åt den.
 
IOM med det nya om mätarplats så ska mätaren sitta så åtkomst är utan att gå in i en fastighet. så det blir att flytta ev ett mätarskåp eller om det är en placering i ett rum, så blir det ett nytt mätarskåp på utsidan. >Är det en befintligt mätarplats i ett hus eller källare, så finns inget retroaktivt för att flytta ut den. Kan var kvar, men om en flytt ab servicekabel ska ske så blir det nog att även flytta mätarplats. Ligger kabeln i rör så går det bra att gjuta in den eller ha den under en platta, bara den räcker till ny plats, den skarvas inte, utan ny drages. Som jag ser det så kan den sitta på väggen där önskemål om plats är. Inget fel att ha den i en carport under tak eller så. 10 kkr för att flytta skåpet låter mycket om alla kablar räcke, bara koppla ur, flytta skåpet och koppla in igen. Och är allt klart med grävning för ny plats Kan det inte ta mer än ca 5 tim. Och inkommande bryter nätägaren i andra änden efter överenskommelse
 
D Dilato skrev:
Ok, och hur ofta händer det i verkligheten att man behöver "service" på en mätare?
Särskilt nu med nya mätare och han-port vill man väl hellre ha den inomhus så ingen kommer åt den.
Mätarna byts med jämna (och ojämna) mellanrum, vi har fått typ 4 mätarbyten på 25 år.
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mätarna byts med jämna (och ojämna) mellanrum, vi har fått typ 4 mätarbyten på 25 år.
Hehe, så därför måste den sitta åtkomlig utifrån för något som inträffar (i ditt fall) en dag var 6:e år.

Jag själv har bara upplevt mätarbyte en gång sedan jag blev fastighetsägare 1996 och då fick jag stanna hemma under den 4-timmarsperiod somm aviserades som tid för bytet.

Jag bara undrar om den minimala fördelen för nätbolaget överväger risken med att vem som helst,när som helst, kan komma åt mätaren/huvudbrytare/säkringar och bryta strömmen till hela fastigheten 🤔
 
Det tyngre skälet är att nätägarens servisledning avslutas vid mätarplatsen. Det strikta ansvaret för den delen kommer in både här och i regleringen mot att förlägga serviser under byggnaden eller hamna där vid ev om- och tillbyggnader.

Vet inte hur många gånger detta varit uppe under åren på BH men samma nick kommer inte sällan igen med samma argumentation för att inte vilja ändra till ett normalt sunt byggsätt vid omläggningar i sin anläggning.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hehe, så därför måste den sitta åtkomlig utifrån för något som inträffar (i ditt fall) en dag var 6:e år.

Jag själv har bara upplevt mätarbyte en gång sedan jag blev fastighetsägare 1996 och då fick jag stanna hemma under den 4-timmarsperiod somm aviserades som tid för bytet.

Jag bara undrar om den minimala fördelen för nätbolaget överväger risken med att vem som helst,när som helst, kan komma åt mätaren/huvudbrytare/säkringar och bryta strömmen till hela fastigheten 🤔
Nu handlar det ju inte enbart om hus där det ständigt bor folk, det kan ju lika gärna vara en Tysk som har ett fritidshus i Fattmomakke. Då kan det plötsligt bli lite knepigare.
Samt att dom boende över huvud taget inte vill släppa in någon.
 
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det tyngre skälet är att nätägarens servisledning avslutas vid mätarplatsen.
Jag köper det argumentet, "tänkte inte på det" som uppfinnaren från Sundbyberg brukade säga 🤓

Jag kollade lite på reglerna och för flerbostadshus fann jag:

I samband med större ombyggnationer exempelvis ROT-arbeten (Reparation, Ombyggnad och Tillbyggnad) ska elinstallationen förnyas, med separata huvudledningar till varje lägenhet så att el-mätarna kan placeras i ett gemensamt utrymme.

Om jag förstår det rätt kommer lägenhetskunder då att mista tillgången till HAN-porten på sin mätare då?
 
D Dilato skrev:
Jag köper det argumentet, "tänkte inte på det" som uppfinnaren från Sundbyberg brukade säga 🤓

Jag kollade lite på reglerna och för flerbostadshus fann jag:

I samband med större ombyggnationer exempelvis ROT-arbeten (Reparation, Ombyggnad och Tillbyggnad) ska elinstallationen förnyas, med separata huvudledningar till varje lägenhet så att el-mätarna kan placeras i ett gemensamt utrymme.

Om jag förstår det rätt kommer lägenhetskunder då att mista tillgången till HAN-porten på sin mätare då?
Nja mista tror jag inte men det kan ju bli rätt "jobbigt" att utnyttja den. Vill man "läsa"förbrukningen får man kanske skaffa grejer till sin egen lägenhetscentral.
 
E elmont skrev:
Nu handlar det ju inte enbart om hus där det ständigt bor folk, det kan ju lika gärna vara en Tysk som har ett fritidshus i Fattmomakke. Då kan det plötsligt bli lite knepigare.
Samt att dom boende över huvud taget inte vill släppa in någon.
Om boende inte vill släppa in för mätarbyte (vilket nog är mycket sällsynt) bryter dom väl mot avtalet med nätägaren och kan i värsta fall få sin ström avstängd?

Det jag inte gillar är att det är jättenkelt för vem som helst att stänga av strömmen till hela fastigheten utan att det finns minsta tillstymmelse till skydd.

Om jag förstått rätt så får man inte skydda sig mot det genom att bygga in skåpet eller sätta lås på det (eller får man det ?)
https://www.byggahus.se/forum/threads/las-till-fasadmaetarskap.419135/
 
D Dilato skrev:
Om boende inte vill släppa in för mätarbyte (vilket nog är mycket sällsynt) bryter dom väl mot avtalet med nätägaren och kan i värsta fall få sin ström avstängd?
Jo, i slutändan. Problemet för nätägaren är väl att mätarbyten oftast görs på prispressat ackord av en utomstående firma. Då vill man att alla byten ska gå smidigt och snabbt och inte behöva skicka ut egen eller inhyrd dyrare personal flera veckor senare när kunden har tagit sitt förnuft till fånga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om boende inte vill släppa in för mätarbyte (vilket nog är mycket sällsynt) bryter dom väl mot avtalet med nätägaren och kan i värsta fall få sin ström avstängd?

Det jag inte gillar är att det är jättenkelt för vem som helst att stänga av strömmen till hela fastigheten utan att det finns minsta tillstymmelse till skydd.

Om jag förstått rätt så får man inte skydda sig mot det genom att bygga in skåpet eller sätta lås på det (eller får man det ?)
[länk]
Att någon skulle okynnesbryta strömmen är nog mycket ovanligt, jag har då aldrig hör talas om det. OCH man kan genom samråd med nätägaren ställa det så att nätägaren trots lås har tillgång till mätaren.
 
N
H hempularen skrev:
Mätarna byts med jämna (och ojämna) mellanrum, vi har fått typ 4 mätarbyten på 25 år.
Oj!
Jag har haft två byten på 38 år..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.