Jag flytspacklade en gång till, lite lösare men fortfarande vårt det dalar. Jag fick ta en riktskiva av stål och med rörelser i sidled "karade av". Först då blev det jämt. Jäkligt ojämn yta då jämfört med när det flöt ut själv, men det "skorvet" åts upp av fixet när jag lade klinkern
 
har man möjlighet att täcka hela bredden på rummet med en rätskiva (eller en kapad sådan) så kan man fuska lite.

Dag 1 lägger man upp klossar så man har korrekt höjd på ett antal ställe längs långväggarna. (enkelt att kapa till exkt på mm med geringssågen och en 45x95 regel). Lägger man en lång rätskiva på dessa ska man ligga i våg hela vägen. Sen blandar man ihop en hink spackel och häller ut en sträng längs mellan dessa klossar. Dra av med rätskivan mot klossarna. Detta spackel får gärna vara trögflytande så det inte rinner iväg. När detta sen stelnar har du en sträng på var sida rummet som är i våg. (glöm inte att plocka bort klossarna innan det stelnat helt).

Dag 2 fyller man på med spackel mellan dessa "åsar" kan kan använda åsarna att dra av med rätskivan. Då får du en slät och fin yta utan gropar eller ojämnheter.

Du får ju 45mm glipor lite här och var men man kan dra av med rätskivan lite vinklad då bara så man hela tiden har stöd mot en ås.

Alternativt kan man skruva upp vinkeljärn av något slag på väggara som man kan använda som avdragsbana.
 
Eller så använder man rätt spackel och inte tar det billigaste man hittar.
Använder man tex k14 eller k39 och en piggroller så är det näst intill omöjligt att misslyckas
 
  • Gilla
Zorax och 2 till
  • Laddar…
HerrPeter HerrPeter skrev:
Jag flytspacklade mitt köksgolv för ett tag sedan med mycket gott resultat och delar gärna med mig av några saker jag kom fram till under detta (mitt första) försök.

- Vattenmängden som står på påsen gav ingen självavjämning värd namnet, jag ökade vattenmängden betydligt (minns dock inte hur mycket, körde på känsla).

- Armera med nät, jag köpte en rulle putsnät på något billigt ställe, bara att rulla ut på golvet och fästa med häftpistol. Smidigt!

- Jag trivdes bättre med att blanda så stora kärl jag förmådde hantera än att pytsa ut en mindre hink åt gången. På så vis fick jag färre flytfronter som skulle mötas och flyta ihop med olika konsistenser pga de olika tider de legat på golvet. Ett rejält kar som du kan släpa fram och välta ut på golvet är bättre än bärbara hinkar, enligt mig.

- Jag började med att dela in rummet i lagom sektioner (skruvade en 45-45 mot golvet för att dela av) och "grovspackla" bit för bit. (Man bör dock tänka på att ta bort regeln innan spacklet härdat helt, annars går det åt en hel del våld.)
När grovspacklingen sen var klar primade jag noggrant och blandade jag en extra lös sats, som fick bli toppskikt. Problemet med extra vatten är, som jag förstått, att man kan få släpp p g a dålig vidhäftning mot underlaget, men det har jag inte alls märkt av. Att prima är dock att rekommendera för att slippa detta, samt luftbubblor.

- Som vanligt gör bra verktyg och bättre planering halva jobbet, eftersom tiden är en faktor vid flytspackling så se till att du har minst en person till med dig som kan blanda medan du spacklar, en riktigt rejäl borrmaskin att vispa med, samt alla andra förberedelser på plats.

Spacklet jag använde var Megaplan fiberförstärkt från Hornbach, som kostade neråt hälften av vad Biltema och andra påstått billiga butiker tar. Rekommenderas starkt både p g a pris och resultat!

Nu blev det visst ett inlägg om hur jag gjorde ända från noll, men om du har lite disponibel golvhöjd kvar och jag som glad amatör får ge ett tips; dammsug, prima noga och flyt tunnt med extra vatten ovanpå ditt befintliga flyt, så ska det nog bli bra!
"Problemet med extra vatten är, som jag förstått, att man kan få släpp p g a dålig vidhäftning mot underlaget, men det har jag inte alls märkt av." Har du nu märkt av något sedan du gjorde flytspacklingen för 10 år sedan?
 
  • Gilla
erik janerdal
  • Laddar…
K Keos_Bygg skrev:
"Problemet med extra vatten är, som jag förstått, att man kan få släpp p g a dålig vidhäftning mot underlaget, men det har jag inte alls märkt av." Har du nu märkt av något sedan du gjorde flytspacklingen för 10 år sedan?
Kul trådlyft! Jag flyttade till mitt nuvarande hus i slutet av 2014 så jag kan inte tala för mer än de första två åren, men då funkade det hur bra som helst.
Med tanke på att det var vån 2/3 i ett lägenhetskök så utsätts det ju inte för några större temperaturskillnader eller annat heller, så jag skulle bli förvånad om det inte hållit för efterföljande boende.
 
Hehe ja men eller hur! Sitter lite i samma sits som den som påbörjade tråden och tyckte ditt inlägg verkade vettigt så tänkte köra på ngt liknande. Känns verkligen som att det behövs mer vatten än vad rekommendationen på förpackningen säger för att få till ngt som faktiskt flyter ut lite mer.

Därför nyfiken på om du sett ngt nackdelar men fattar att du flyttat sen dess :) Var värt ett försök!
 
K Keos_Bygg skrev:
Hehe ja men eller hur! Sitter lite i samma sits som den som påbörjade tråden och tyckte ditt inlägg verkade vettigt så tänkte köra på ngt liknande. Känns verkligen som att det behövs mer vatten än vad rekommendationen på förpackningen säger för att få till ngt som faktiskt flyter ut lite mer.

Därför nyfiken på om du sett ngt nackdelar men fattar att du flyttat sen dess :) Var värt ett försök!
Det finns ju spackel och spackel...
Ett fiberspackel från tex Biltema flyter ju inte ut som tex K14 från Ardex men dom ska ju inte användas till samma sak.
Fiberspackel ska du lägga i kanske 15-50mm tjocklek och K14 lägger man 0-10mm.

Det är dömt att misslyckas att prova flyta tunnt med fel spackel, det är för tjockt så då har man mer vatten i spacklet och då blir det knas.

Vissa spackel kan man överdosera med mycket vatten utan att få ett dåligt resultat, medans andra inte funkar alls med mer vatten, sen är det inte sagt att den tekniska kvaliteten blir samma även om spacklet verkar funka med för mycket vatten.
 
nino nino skrev:
Det finns ju spackel och spackel...
Ett fiberspackel från tex Biltema flyter ju inte ut som tex K14 från Ardex men dom ska ju inte användas till samma sak.
Fiberspackel ska du lägga i kanske 15-50mm tjocklek och K14 lägger man 0-10mm.

Det är dömt att misslyckas att prova flyta tunnt med fel spackel, det är för tjockt så då har man mer vatten i spacklet och då blir det knas.

Vissa spackel kan man överdosera med mycket vatten utan att få ett dåligt resultat, medans andra inte funkar alls med mer vatten, sen är det inte sagt att den tekniska kvaliteten blir samma även om spacklet verkar funka med för mycket vatten.
Aah okej intressant, fattar såklart att det är olika produkter. Jag körde med Bauhaus fiberdpackel (Probau) och skulle göra i snitt 7mm (mellan 4 och 15mm på sina ställen) så då kanske det var lite fel produkt för ändamålet menar du? Blev som sagt inte så bra.

För sista skiktet högst upp (ca 4 mm) funderar jag på att använda LIP 215 (som ska läggas 0-10mm) så det kanske är en lite bättre produkt att använda då..
 
Ja fiberspackel brukar vara som gröt, tunnflyt är som lortigt vatten 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.