Hej!

Flytspacklade nya hallen idag och det blev inte bra. Stora ojämnheter, särskilt utmed ena väggen där det nästan blev en vall.

Mycket besviken.

Jag var noggrann med allt tycker jag. Jag hade köpt mycket material, hyrt blandare, markerat ut höjd att gjuta till med spikar, rubbet. Jag blandade enligt instruktion och hälde ut en hink i taget i anslutning till den förra. Mot slutet tog jag fram en stor skrapa och strök runt över ytorna.
Det var ohyggligt svårt att se om det var rakt, men jag är rätt sur på att det inte flöt ut bättre än det gjorde. Borde det inte justera sig i alla fall lite själv kan man tycka?


Nåväl -frågan blir då -vad gör jag nu?
-Finns det bra maskiner att hyra för att slipa ned det som är högre? Blir det tillräckligt bra?
-Finns det extra "rinnigt" spackel för tunanre ytr som flyter ut lika bra som typ vatten?

Nåt måste jag göra för det där går det inte att lägga klinkers på... :confused:
 
Hur ojämnt är det? (i mm vågdalar, toppar)
 
Jag tycker det är jättesvårt att bedöma det men på de värsta ställena, som är vallen in vid väggen, är det nog 5 mm alla gånger.
 
Har du en rätskiva att lägga på?
Lägg upp några bilder så är det lättare att ge råd....
 
Vad ska du ha för ytskikt? Klinker?
 
Jag vill alltså påpeka att det inte handlar om att det från ena änden av rummet till andra diffar lite, för det bryr jag mig inte om, utan det som förvånade mig var tt det blev såna tvära språng. De största vallarna så är hela höjdskillnaden uppnådd efter bara en cm.

Riktskiva -jo det borde jag ju kunna ordna. Jag har ett fint 3m vattenpass, men det är för stort för rummet. Jag borde kunna hitta nån läktbit eller nåt att använda gissar jag.

Ja, det är tyvärr tänkt att vara klinker.

Jag är så sur på det här... Hur gör folk? Jag tyckte det var helt omöjligt att se för allt var glansigt och spegligt. Hade jag kanske alldeles för fast spackel? Jag tycker dock att det såg ut ungefär som på den här länken:
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=flytspackel1
Däremot hittade jag ett annat klipp på samma sida (som jag inte hittar nu) där de hade en lång slang istället som flytspacklet kom ut igenom, och det var definitvt lösare och rinnigare än vad jag hade blandat.
 
Jag tror du skulle ha haft i mer vatten när du blanda.
Men allt går ju att lösa på ett eller annat sätt.
Problem är bara möjligheter i arbetskläder ;)
 
  • Gilla
Malingus
  • Laddar…
Ja, detta är inte konstigare än att du behöver mer vatten. När jag flöt golvet i tvättstugan (första gången med flytspackel) så tog det 3 blandade hinkar innan jag hittade exakt rätt blandningsförhållande med det flytet jag ville ha.

Jag föreslår att du hyr en betongslip (och dammsugare) för att köra av de värsta topparna, det går fort och enkelt. Därefter primar du innan du grovspacklar det värsta som är kvar med kakelfix. Resten tar du upp med fixet när du sätter plattorna.
 
  • Gilla
Gastoni
  • Laddar…
vilket spackel använde du?
brukar vara bra att titta på spegelbilden i spacklet, har du en perfekt spegel brukar det vara slätt, har du en förvrängd bild har du ett ojämnt golv.
slangen med spackel var förmodligen från en flytspackelpump.
man ska inte blanda i mer vatten än det står.
Ardex K14 är som smutsigt vatten när man har blandat det, ska i runt 7liter vatten har jag för mig, ett fiberspackel för bjälklagsförstyvning eller spackling på spånskiva är det runt 3,5-4,5liter

slipa ner eller spackla om är väl det du kan göra, rekommenderar K14 om du spacklar om låna gärna en piggroller om du har möjlighet
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Hej och tack för alla bra kommentarer!

LIte svar, förtydliganden och följdfrågor:

* Jag använde mig av Casco Thermoplan. 25kg säck som jag blandade med 4,5 liter vatten första gjutningen och 4,75 liter andra gjutningen Det står att man ska blanda med 4,5-5 liter i instruktionen

* Betongslip borde jag kunna hyra från Cramo gissar jag? Tror ni det är möjligt att få bort det värsta med hammare och mejsel om man har tålamod? Jag är lite rädd för att använda maskiner eftersom det är vattenburen golvvärme inspacklad

* Oavsett metod: -efter att jag tagit bort det värsta, ska jag då alltså inte använd flytspackel utan kakelfix? Det känns som att det måste vara ännu svårare att få jämnt...?

* Måste jag prima en gång till alltså innan nästa lager, oavsett om det är kakelfix eller flytspackel?

* Finns det kanske nån extra rinnig variant som man kan använda för endast tunna skikttjocklekar? Jag har ju byggt upp ca 30 mm redan och nu är det ju bara att jämna av det hela menar jag.

Fler tips?

Tack än en gång!!
 
Jag flöt med Webers fiberförstärkta och det funkade kanon, jag använde lite extra vatten för att få den extra "rinnig" ;)
 
Slipa ner de västa ryggarna med en liten betongslip, jag antar att du lagt på någon cm över golvärmeslangarna och då är det inga problem om du inte lägger hela kropsvikten på maskinen. Lägg sedan på en rak bräda och markera de ställen där du har de värsta dalarna med en penna, prima på fläckarna som behöver spacklas upp. Blanda sedan nytt golvspackel och häll i lite i dalarna, dra sedan ut det med brädan tills hela svackan är fylld.
 
  • Gilla
umyhr
  • Laddar…
Jag flytspacklade mitt köksgolv för ett tag sedan med mycket gott resultat och delar gärna med mig av några saker jag kom fram till under detta (mitt första) försök.

- Vattenmängden som står på påsen gav ingen självavjämning värd namnet, jag ökade vattenmängden betydligt (minns dock inte hur mycket, körde på känsla).

- Armera med nät, jag köpte en rulle putsnät på något billigt ställe, bara att rulla ut på golvet och fästa med häftpistol. Smidigt!

- Jag trivdes bättre med att blanda så stora kärl jag förmådde hantera än att pytsa ut en mindre hink åt gången. På så vis fick jag färre flytfronter som skulle mötas och flyta ihop med olika konsistenser pga de olika tider de legat på golvet. Ett rejält kar som du kan släpa fram och välta ut på golvet är bättre än bärbara hinkar, enligt mig.

- Jag började med att dela in rummet i lagom sektioner (skruvade en 45-45 mot golvet för att dela av) och "grovspackla" bit för bit. (Man bör dock tänka på att ta bort regeln innan spacklet härdat helt, annars går det åt en hel del våld.)
När grovspacklingen sen var klar primade jag noggrant och blandade jag en extra lös sats, som fick bli toppskikt. Problemet med extra vatten är, som jag förstått, att man kan få släpp p g a dålig vidhäftning mot underlaget, men det har jag inte alls märkt av. Att prima är dock att rekommendera för att slippa detta, samt luftbubblor.

- Som vanligt gör bra verktyg och bättre planering halva jobbet, eftersom tiden är en faktor vid flytspackling så se till att du har minst en person till med dig som kan blanda medan du spacklar, en riktigt rejäl borrmaskin att vispa med, samt alla andra förberedelser på plats.

Spacklet jag använde var Megaplan fiberförstärkt från Hornbach, som kostade neråt hälften av vad Biltema och andra påstått billiga butiker tar. Rekommenderas starkt både p g a pris och resultat!

Nu blev det visst ett inlägg om hur jag gjorde ända från noll, men om du har lite disponibel golvhöjd kvar och jag som glad amatör får ge ett tips; dammsug, prima noga och flyt tunnt med extra vatten ovanpå ditt befintliga flyt, så ska det nog bli bra!
 
Redigerat:
  • Gilla
Keos_Bygg och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Slipa ner de västa ryggarna med en liten betongslip, jag antar att du lagt på någon cm över golvärmeslangarna och då är det inga problem om du inte lägger hela kropsvikten på maskinen. Lägg sedan på en rak bräda och markera de ställen där du har de värsta dalarna med en penna, prima på fläckarna som behöver spacklas upp. Blanda sedan nytt golvspackel och häll i lite i dalarna, dra sedan ut det med brädan tills hela svackan är fylld.
Toppensvar!
Jag har precis dessa problem så jag behöver bara prima på där det är för tunt och sedan med en rätbräda för att jämna ut :strong::strong:
 
B Blomqvist78 skrev:
Hej och tack för alla bra kommentarer!

LIte svar, förtydliganden och följdfrågor:

* Jag använde mig av Casco Thermoplan. 25kg säck som jag blandade med 4,5 liter vatten första gjutningen och 4,75 liter andra gjutningen Det står att man ska blanda med 4,5-5 liter i instruktionen

* Betongslip borde jag kunna hyra från Cramo gissar jag? Tror ni det är möjligt att få bort det värsta med hammare och mejsel om man har tålamod? Jag är lite rädd för att använda maskiner eftersom det är vattenburen golvvärme inspacklad

* Oavsett metod: -efter att jag tagit bort det värsta, ska jag då alltså inte använd flytspackel utan kakelfix? Det känns som att det måste vara ännu svårare att få jämnt...?

* Måste jag prima en gång till alltså innan nästa lager, oavsett om det är kakelfix eller flytspackel?

* Finns det kanske nån extra rinnig variant som man kan använda för endast tunna skikttjocklekar? Jag har ju byggt upp ca 30 mm redan och nu är det ju bara att jämna av det hela menar jag.

Fler tips?

Tack än en gång!!
Jag har lyckats med ungefär samma bedrift som du. Jag använde för lite vatten i flytspackelblandningen jämfört med instruktionen, med resultatet att jag nu har flera toppar och dalar i golvet. Ca 3 mm inom en 5 cm radie som värst.
Kan nämna att jag också använde Casco Thermoplan, så kanske vi kan skylla på materialet ;)

Rummet ska bli en klädkammare och flytspacklet användes för att täcka över en nylagd värmeslinga.

Hur löste du situationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.