Vet inte hur många som följt mitt flytspackling-av-köksgolv-drama i två akter, men jag har nu spacklat om och skillnaden i resultat mellan olika flytspackel är så gigantisk att det kanske kan intressera andra.

Alla standard inomhus-flytspackel, även de som kallar sig golvavjämningsmassa, är i första hand avsedda för badrum. Det innebär att de inte flyter ut särskilt mycket och de härdar väldigt snabbt, inom 20 minuter från det att pulvret träffar vattnet, och sen har man två timmar med en halvhård, icke-flytande, yta man kan gå på och skära ut fall i. Och det innebär att det är väldigt svårt att få spacklet slätt på lite större ytor än ett litet badrum.

Här är mitt kök, 11 kvadrat, efter min första flytspackling. Under 20 kvadrat ska gå att göra ensam, men även på 11 kvadrat var det väldigt kort med tid, jag hade vattnet uppmätt o hinkarna klara men fick ändå slita som en galning.

Köksgolv med ojämnt applicerat flytspackel och synligt grus, efter en misslyckad spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här spacklet, CM720 köpt på Bauhaus, var defekt, det var kontaminerat med grus. Jag började hälla längst bort i bild, och de första tre säckarna gick bra förutom gruset, men man kan se gränserna mellan säckarna pga att varje säck spackel hann börja härda under de tre-fyra minuter det tog att vispa upp och börja hälla nästa säck, så de gick inte att blanda helt jämt i kanten. Säck nummer fyra var riktigt defekt, spacklet flöt inte alls utan jag fick bre ut det som smör på en macka, vilket är lätt att se i bilden. Det blev naturligtvis inte alls jämt.
Men de tre första säckarna, som betedde sig som normalt flytspackel ska, gav inte heller ett helt slätt golv. Det är vågor och svall, inte mycket men dock.

Här är golvet igen, efter att jag huggit bort allt grus som stack upp mer än ett par millimeter, och slipat bort de värsta ojämnheterna.

Ojämnt flytspacklat köksgolv med synliga spår av grus, verktygsmärken och ojämnheter, primat för omflytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(det är blankt för att jag primat för att flytspackla-om)

Visst, det är jämnt nog att lägga matta på, men inte var det den släta fina yta jag förväntat mig från en flytspackling.

Så idag har jag spacklat om. Denna gång använde jag ett spackel som heter Ardex K39. Det är "superflytande" (lite trögare än filmjölk), och tar mycket längre tid på sig att härda, runt 40 minuter, så man hinner blanda säckarna och jämna till med tandspackel och piggroller. Det är speciellt avsett för att jämna till mindre ojämnheter på plana golv. Och ta en titt på detta:

Köksgolv efter flytspackling med lätt ojämnheter och synliga skarvar, primat och redo för omgörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viss skillnad va? Samma person, samma utrustning, olika flytspackel. Det här var vad jag förväntade mig första gången jag flytspacklade. Det var ett fåtal klumpar jag fått skrapa bort, och det finns kvar märken efter piggrollern vid dörren till höger, men annars är det nästan perfekt. Så himla nöjd.

Saker jag lärt mig:
* Vill du bara jämna av ett horizontellt golv, se till att använda ett "superflytande" spackel, t.ex. Ardex K39. Visst, det är mycket dyrare än standard-spackel, men det är oändligt mycket enklare att jobba med och resultatet blir så mycket bättre.
* När du blandar ett lättflytande spackel som inte härdar så fort, vispa tills du tror du är klar, vänta en minut eller två, och vispa igen. Det var mycket svårare att bli av med klumparna i lättflytande spackel än i trögflytande spackel, men att låta spacklet "vila" lite hjälpte, och med ett sånt här spackel har man tid.
* Bred ut spacklet med slät- eller tandspackel, använd sen piggroller för att jämna till ytan och ta bort fotspår, svall, bubblor och klumpar. Funkar hur bra som helst.
* Piggroller stänker dock nåt alldeles grönjävligt (mycket värre än vanlig roller när man målar), skydda nedersta metern på väggarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas_jamie och 5 till
  • Laddar…
Har råkat ut för samma sak själv. Fick ett parti där var 10:e säck från Combimix var kontaminerad med grus och helt omöjlig att få en golvavjämningsfinish på. Jag reklamerade det såklart och fick ersättning för den undermåliga produkten. Men arbetet att ordna till det var minst sagt ett helsicke. En hel dags svettigt handslipande med fogsvansar för att få bort de värsta åsarna samt Ardex K39 räddade situationen.

Läste senare recensioner om Combimix och det visar sig att deras produkter har en egenskap som inte är till fördel vid golvavjämning, och det är att det sker en alldeles för stor separation av partiklar innan härdning vilket gör det närmast omöjligt att få det att flyta ut (som man ju vill). Blandningsinstruktionen på säckarna verkar också vara helt fel då första satsen snarare påminde om lättbetong.

Kommer i fortsättningen hålla mig till kvalitetsprodukter...
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Ja jag har skrivit i många trådar om flytspackling att man ska använda rätt spackel på rätt ställe...
Ska man som du bara avjämna och är nybörjare så finns det nog inget bättre spackel än K39.
Tror man att man kan spackla och få ett kanon resultat med billigaste fiberförstärkta spacklet från lågprisbyggladorna så kommer man bli ledsen.
Dom funkar säkert till fallspackling i badrum som dom är gjorda för men inte tunnspackling
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
En personlig reflektion jag har är att jag varit missnöjd med alla produkter jag provat från Combimix. Allt från grovbetong till c-bruk. Svåra att blanda och hitta rätt konsistens samt ojämna resultat. Det känns som att de generellt innehåller för lite finmaterial vilket gör dem ostabila och separationsbenägna.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Vad ska man köpa då om man ska flytspackla fall i badrum?
Något fabrikat som är säkert? Finja?
 
C
Flytspacklade nyligen ett kök på 15 kvm, vilket är första gången jag gör en hel yta. Med ingjuten vattenburen golvvärme, samt rostfritt armeringsnät, vilket gav en tjocklek om ca 30 mm. Använde 48 säckar Megaplan (Mapei) från Hornbach, och var nöjd med den både sett till pris och prestanda.
Visst härdade den snabbare än 40 min, men det var enkelt att få det plant och fint. Jag gjorde dock i två omgångar; första lagret så det knappt täckte slangen, sen ett finlager på toppen. På det sättet var det enklare att hinna blanda allt och få det att flyta ihop.
Piggroller är dock ett helvete... Stänk överallt. Tyckte det bästa var en gummiskrapa på lång pinne.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad ska man köpa då om man ska flytspackla fall i badrum?
Något fabrikat som är säkert? Finja?
Jag gillar Kiilto. De köpte dessutom nyligen TM också. De flesta företag som sysslar med flytspackling i större skala använder TM eller Weber.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
K39 har jag också använt och tycker det är super för finspackling ner till 1mm. Men var max 1.5-2cm tjockt man kan spackla enligt spec om jag minns rätt?

Tycker inte de stänker så mycket med piggroller, men den jag kör med har stänkskydd
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
C cffol skrev:
Flytspacklade nyligen ett kök på 15 kvm, vilket är första gången jag gör en hel yta. Med ingjuten vattenburen golvvärme, samt rostfritt armeringsnät, vilket gav en tjocklek om ca 30 mm. Använde 48 säckar Megaplan (Mapei) från Hornbach, och var nöjd med den både sett till pris och prestanda.
Visst härdade den snabbare än 40 min, men det var enkelt att få det plant och fint. Jag gjorde dock i två omgångar; första lagret så det knappt täckte slangen, sen ett finlager på toppen. På det sättet var det enklare att hinna blanda allt och få det att flyta ihop.
Piggroller är dock ett helvete... Stänk överallt. Tyckte det bästa var en gummiskrapa på lång pinne.
48 säckar, då känns det i ryggen efteråt! :surprised::rofl:
 
Gillar också Megaplan, flytspacklade hall, kök och ett par rum med det.
Använde piggroller och hade spikskor, tyckte inte det skvätte så mycket:thinking: kan väl rolla försiktigt.
Nyflytspacklat golv i rum med spår av piggroller och skyddsplast nära dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytspacklad golv i hall och rum med tecken på användning av piggroller och spikskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyflytspacklad yta i ett rum reflekterande taklampor och omgivning, med träplankor längs ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyflytspacklat golv i ett tomt rum med slät och jämn yta, visar arbetsresultatet efter användning av piggroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
N NiklasN123 skrev:
K39 har jag också använt och tycker det är super för finspackling ner till 1mm. Men var max 1.5-2cm tjockt man kan spackla enligt spec om jag minns rätt?
10 mm max, det är avsett precis för tunna lager med fin finish.
Tycker inte de stänker så mycket med piggroller, men den jag kör med har stänkskydd
Min piggroller kostade 39:- på byggmax, och stänkte som om nån körde motocross i spacklet, men den gjorde det den skulle (och jag ska ändå sätta renoveringstapet på väggarna)... men om jag nånsin gör om detta ska jag nog testa med gummiskrapa.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Gillar också Megaplan, flytspacklade hall, kök och ett par rum med det.
[bild]
[bild]
Rena porren!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
A Azur skrev:
Min piggroller kostade 39:- på byggmax, och stänkte som om nån körde motocross i spacklet, men den gjorde det den skulle (och jag ska ändå sätta renoveringstapet på väggarna)... men om jag nånsin gör om detta ska jag nog testa med gummiskrapa.
Jag använde Biltemas 219:- piggroller, om man rollar lugnt så skvätter det inte.
 
C
A Azur skrev:
10 mm max, det är avsett precis för tunna lager med fin finish.

Min piggroller kostade 39:- på byggmax, och stänkte som om nån körde motocross i spacklet, men den gjorde det den skulle (och jag ska ändå sätta renoveringstapet på väggarna)... men om jag nånsin gör om detta ska jag nog testa med gummiskrapa.
Min piggroller köpte jag för länge sedan, men det är en ”märkesgrej”, Tebo, med stänkskydd, så jag tror inte det är en fråga om utrustningskvalitet utan snarare handhavande. Där brast jag. Om man gör med lite fart så stänker det ordentligt (typ upp i tak) som sagt.

N NiklasN123 skrev:
48 säckar, då känns det i ryggen efteråt! :surprised::rofl:
Inte så farligt faktiskt. Men vi var två - en som blandade, och jag fyllde på med säckar, bar in, hällde, och slätade ut. Tror omröraren var jobbigare för ryggen.
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
F falkn skrev:
En personlig reflektion jag har är att jag varit missnöjd med alla produkter jag provat från Combimix. Allt från grovbetong till c-bruk. Svåra att blanda och hitta rätt konsistens samt ojämna resultat. Det känns som att de generellt innehåller för lite finmaterial vilket gör dem ostabila och separationsbenägna.
Jag har blandat och gjutit ca 15kbm betong med deras cement och har varit bra kvalité på dom, handlat pallarna vid olika tillfällen. Så jag har annan erfarenhet än dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.