Det ska man fortfarande ha... alltså dubbla skivor vid cc600...

Du gör som du vill, jag säger bara vad fackmässighetens normer är... ;)
 
Tack för tipsen! Jag är väl medveten om vad man får och försöker följa reglerna men kompromissar på vissa punkter. Det måste dock bli bra i slutändan, jag litar på att väggarna blir bra men som sagt mer osäker på golvet.
 
Tack för tipsen! Jag är väl medveten om vad man får och försöker följa reglerna men kompromissar på vissa punkter. Det måste dock bli bra i slutändan, jag litar på att väggarna blir bra men som sagt mer osäker på golvet.
Så länge du gör tättskicket korrekt och inte gör några hål i det, så kommer ditt badrum kunna hantera dina vanliga gipsskivor utan problem, men det är ändå inte rätt, men några problem med fukt kommer du inte få :)
 
Gladh skrev:
Så länge du gör tättskicket korrekt och inte gör några hål i det, så kommer ditt badrum kunna hantera dina vanliga gipsskivor utan problem, men det är ändå inte rätt, men några problem med fukt kommer du inte få :)
Man kan ju då undra varför reglerna ändrades...eller hur... :rolleyes: ;)
 
Jag är inne på att sätta godkänd typ av skivor utanpå gipsen, bra eller lika dåligt? Jag har fortfarande inte fått något svar från LIP så frågan om golvspackling hänger fortfarande i luften...
 
MatsSj skrev:
Jag är inne på att sätta godkänd typ av skivor utanpå gipsen, bra eller lika dåligt? Jag har fortfarande inte fått något svar från LIP så frågan om golvspackling hänger fortfarande i luften...
Som sagt så är det inte fackmässigt att ha kartongbeklädd gips i konstruktionen. :rolleyes:
Oavsett var du har den...
 
Man kan ju då undra varför reglerna ändrades...eller hur... :rolleyes: ;)
Eftersom folk inte hanterar håltagningen i tättskiktet på rätt sätt/tättskiktet inte appliceras på rätt sätt. Eller påstår du att tättskiktet inte är tätt??
 
Gladh skrev:
Eftersom folk inte hanterar håltagningen i tättskiktet på rätt sätt/tättskiktet inte appliceras på rätt sätt. Eller påstår du att tättskiktet inte är tätt??

Nej nej... jag förstår hur du menar och min mening var mest ironisk... ;)

Jag har sagt det förr och säger det igen...

Skulle jag göra vid mitt eget badrum så hade jag satt plyfa bakom och kartongbeklädd gips. :)

Jag tar alltid flera foton innan jag lämnar ett färdigt badrum.
Detta för att ifall det en dag händer någonting så kan jag garanterat svära mig fri ifall orsaken till fuktskadan t.ex visar sig vara hyllan i duschhörnan som fastighetsägaren själv skruvat upp endast genom skivmaterialet med en dålig skvätt silicon i hålen efter att jag lämnat badrummet. :cool:
 
Thomas59
MatsSj skrev:
Tack för tipsen! Jag är väl medveten om vad man får och försöker följa reglerna men kompromissar på vissa punkter. Det måste dock bli bra i slutändan, jag litar på att väggarna blir bra men som sagt mer osäker på golvet.
Om du i framtiden får för dig att sälja är du skyldig att upplysa om att våtrummet inte är fackmässigt utfört (gipset). Det KAN innebära att en potentiell köpare vill göra ett ordentligt avdrag på priset. Där kan hela vinsten (?) du gör med din genväg försvinna i ett nafs!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.