Vet att ämnet flytspackling har varit uppe många gånger men jag har inte hittat infon jag söker.

Jag har ett blivande badrum med bjälklag 30cc och på två tredjedelar av golvet ligger 22mm spontat trägolv och på resten en spånskiva med två golvbrunnar. Jag har vattenburen golvvärme i bjälklaget och tänkte spackla in elslinga som komfortvärme för sommaren.
Tänkte spackla fall på golvet och har köpt LIP fiberförstärkt spackel och ett armeringsnät som förstärkning från Sigro.

Kommer detta att funka? En plattsättare jag pratade med ville lägga golvgips för att förstärka golvet då han trodde att vanligt trä rör sig för mycket.

Skruvas armeringsnätet fast i underlaget? Hur sätts golvvärme-kabeln fast?
 
Redigerat:
Brunnarna ska ju monteras fast med tillhörande monteringsplattor och sen häftas armeringsnätet fast med vanlig häftpistol mot spångolvet.
Elslingorna lägger elektrikern med hjälp av smältlimpistolen så den sitter fast ordentligt innan flytspacklingen.
Det är INTE roligt när armering och kabel flyter upp... ;)

Jag kan inte se att golvgipsen gör det bättre, men det bästa om du ska arbeta med LIPs produkter är att ringa deras säljare i ditt distrikt och fråga honom för att du ska vara på säkra sidan.
Så brukar jag göra när det dyker upp nya förutsättningar.

Om det nu väljs att förstärka med hjälp av golvgips så tänk på att den måste vara godkänd för våtutrymme...
 
Har pratat med Lip och enligt dom så rekommenderar dom inte att spackla uppe på trägolvet pga av risk för rörelser. Dom rekommenderar att limma på en golvskiva uppe på trägolvet alternativt byta ut det mot spånskiva. Nu har jag redan satt upp innnerväggar för bastu så det blir relativt krångligt att byta ut golvet mot ny spånskiva.

Vilken alternativ skiva skulle jag kunna lägga uppe på trägolvet som helst inte bygger för mycket?
 
Du skulle kunna höra med cembrit om det går bra med 8mm minerit.
 
Det finns gipsbaserat flytspackel avsett för spackling på träunderlag
 
Tack för svaren. Tyvärr har jag redan handlat golvspacklet :( Om jag bestämmer mig för skivor så måste jag dels köpa någon typ av skivor plus fästmatta samt förhöjningar till brunnarna.

Något förslag på gipsspackel? Denna lösning om det fungerar skulle vara den bästa.
 
När jag googlade på gipsspackel dök Bostik upp som en leverantör. Pratade med deras tekniska service och dom rekommenderade inte deras gipsspackel men däremot deras cementbaserade spackel Fiber Quick, med förstäkning av armeringsnät!

Hur ska jag nu göra? Sälja mitt redan köpta spackel och köpa bostiks system, eller är det vettigare att förstärka med någon golvskiva? Kan man limma dit 10mm spontad spånskiva? Böjstyvheten har jag ju redan i underlagsgolvet?
 
Om nu LIPs representant rekommenderar dig att limma på en golvskiva så anser ju nog jag att
De ska säga vilken skiva du ska välja för att garantierna ska gälla...
Be gärna dem maila till dig vad de rekommenderar så har du ju det att peka på Om du nu skulle få problem i framtiden.

MatsSj skrev:
Har pratat med Lip och enligt dom så rekommenderar dom inte att spackla uppe på trägolvet pga av risk för rörelser. Dom rekommenderar att limma på en golvskiva uppe på trägolvet alternativt byta ut det mot spånskiva. Nu har jag redan satt upp innnerväggar för bastu så det blir relativt krångligt att byta ut golvet mot ny spånskiva.

Vilken alternativ skiva skulle jag kunna lägga uppe på trägolvet som helst inte bygger för mycket?
 
Har mailat LIP två gånger utan svar än....
 
Kom på att jag för snart ett års tid sedan köpte in en tjänst från en av Lips återförsäljare gällande flytspackling på trägolv.

Då gjorde de som så att de skar till 5cm höga bitar av 10mm LIP-board och limmade lite lätt utmed väggarna i rummet som skulle flytspacklas.

Sedan la de ut fiberduk över hela ytan med ca. 200mm överlapp och uppvik mot LIP-boarden samt häftade fast detta med lite häftklammer.
(Skulle säkert fungera bra med 10mm frigolit också.)

På detta la de armeringen och häftade fast den för att till slut flytspackla allting.
När detta härdat så plockades bitarna av LIP-board bort och golvet blev så att säga ett flytande golv som ligger ovanpå trägolvet.

Jag förutsätter att de som återförsäljare av Lips produkter varit i kontakt med dem och fått beskedet att man ska göra så här i dessa fallen.

Hur som helst var det väldigt smidigt iaf.
 
Ja ha det var ju intressant, ett flytande golv. Om man häftar fast armeringsnätet i underlaget borde väl inte det bli flytande? Byggde huset för 9 år sedan och med så mycket naturmaterial som möjligt, och tanken i badrummet var att limma på en gipsskiva på golvet som man fick göra då! Tyvärr har badrummet blivit kvar och jag har börjat först nu att ta tag i det. Som om inte golvet räckte så har vi faktiskt gips på väggarna som har suttit sedan vi byggde huset, men dom får sitta kvar.
 
MatsSj skrev:
Ja ha det var ju intressant, ett flytande golv. Om man häftar fast armeringsnätet i underlaget borde väl inte det bli flytande? Byggde huset för 9 år sedan och med så mycket naturmaterial som möjligt, och tanken i badrummet var att limma på en gipsskiva på golvet som man fick göra då! Tyvärr har badrummet blivit kvar och jag har börjat först nu att ta tag i det. Som om inte golvet räckte så har vi faktiskt gips på väggarna som har suttit sedan vi byggde huset, men dom får sitta kvar.

Njae... med några fåtal häftklammer så är det ändå rörligt för så hårt sitter inte klammerna.
De är ju bara till för att hålla nere armeringen medan man flyter.

Aja baja... ingen gips i badrummet för jag antar att det är kartongbeklädd gips. :rolleyes:
 
Frågan är om man ska hävda att badrummet byggdes 2001 enligt gällande normer om det händer något....
 
MatsSj skrev:
Frågan är om man ska hävda att badrummet byggdes 2001 enligt gällande normer om det händer något....
Händer det något så får du antagligen inte ut något på försäkringen i så fall p.g.a nedskrivningar då det gått många år sedan renoveringen... :rolleyes:

Ska du kakelsätta så måste du ju ändå fälla in reglar på cc300 eller sätta ett lager våtrumsskiva utanpå det du har och då förstår jag inte vitsen med att låta den gamla gipsen sitta kvar.
Den enda merkostnad du får är ju några reglar att fälla in samt lite merarbete...
 
Jag har redan reglar 30cc så där är det ok. Har för mig att med dåvarande regler så skulle man ha dubbel gips om man hade 60 mellan reglarna. Det är otroligt vad tätt 30cc är när man ska in med el/vvs/ kortlingar i väggen. Det är väl så att reglerna mot gips tillkom pga mögel i pappen? Men det tar emot att skruva ner gipsen och sätta upp nya skivor, en hemskans massa jobb.

Har förövrigt ett badrum nere som är byggt med gips :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.