7 571 läst · 28 svar
8k läst
28 svar
Flytspackling och lutande golv.
Sida 1 av 2
Ska flytspackla i morgon och börjar få lite kalla fötter nu... har sökt i ämnet men inte hittat vad jag söker.
Golvet 5kvm består av 22mm spån med 12mm vattenvärme fastsatt i armeringsnät, so far so god. Problemet är att golvet/reglarna lutar åt fel håll sett till golvbrunnen, alltså bortåt/nedåt i vågor, antar att det beror på gammalt hus från -44.
Så när jag ska sätta nivåpinnarna kan jag ju inte bara ta och mäta från golvet och upp 7mm en meter från brunnen utan måste ta hänsyn till govets lutning också + att spacklet rekomenderas täcka pex slangen med 10mm.
Har gett mig f#n på att fixa detta själv men känner att jag skulle behöva lite vägledning på just mitt problem.
Hoppas det finns ngn som okar svar på ännu en spackel fråga:blushing:.
Golvet 5kvm består av 22mm spån med 12mm vattenvärme fastsatt i armeringsnät, so far so god. Problemet är att golvet/reglarna lutar åt fel håll sett till golvbrunnen, alltså bortåt/nedåt i vågor, antar att det beror på gammalt hus från -44.
Så när jag ska sätta nivåpinnarna kan jag ju inte bara ta och mäta från golvet och upp 7mm en meter från brunnen utan måste ta hänsyn till govets lutning också + att spacklet rekomenderas täcka pex slangen med 10mm.
Har gett mig f#n på att fixa detta själv men känner att jag skulle behöva lite vägledning på just mitt problem.
Hoppas det finns ngn som okar svar på ännu en spackel fråga:blushing:.
![Thomas59](/forum/data/avatars/s/48/48155.jpg?1264118196)
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 248 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 248 inlägg
Att det är motlut ska inte ha någon större betydelse. Jag kör med krysslaser som jag ställer i golvbrunnen sen sätter jag nivåpinnarna i cirklar runt golvbrunnen och utåt. Att väga av fallet genom att mäta från golvet är nog inte någon bra idé. Långpass eller laser gäller.
Med lasern är det också enkelt att rita upp nivån längst väggarna. Rita stora V med nedre spetsen på linjen med jämna mellanrum längst vägglinjen. V:na gör att du ser nivån även om du häller på lite för mycket flytspackel på något ställe. Det gäller även nivåpinnarna, markera önskad nivå och gör ett snedstreck uppåt så ser du även om pinnen blir kladdig.
Kör hårt!
Med lasern är det också enkelt att rita upp nivån längst väggarna. Rita stora V med nedre spetsen på linjen med jämna mellanrum längst vägglinjen. V:na gör att du ser nivån även om du häller på lite för mycket flytspackel på något ställe. Det gäller även nivåpinnarna, markera önskad nivå och gör ett snedstreck uppåt så ser du även om pinnen blir kladdig.
Kör hårt!
Tack för svaret! Och den positiva attitydend^_^b, känns bättre nu efter att ha fått fundera lite.
Eftersom golvbrunnen ligger under pexrören i nivå kan jag inte lägga långpasset på brunnen o måtta in, men krysslaser vore ju ngt såklart. Tyvär har jag ingenq(;^
p mutter mutter.....
Vad sägs om följande upplägg.
Stänga av runt brunnen ca 70cm, häla ut flytspackel på den övriga ytan (brunnen ligger längst bort från dörren sett) avakta tills det börjar stelna men fortfarande är lätt formbart o fixa ett bra lut mot brunnen. Ca 5mm/m men hellre för mkt än för lite.
När man kan börja gå på det så knallar man in och gör det sista arbetet men det lokala fallet mot brunnen.
Eftersom golvbrunnen ligger under pexrören i nivå kan jag inte lägga långpasset på brunnen o måtta in, men krysslaser vore ju ngt såklart. Tyvär har jag ingenq(;^
Vad sägs om följande upplägg.
Stänga av runt brunnen ca 70cm, häla ut flytspackel på den övriga ytan (brunnen ligger längst bort från dörren sett) avakta tills det börjar stelna men fortfarande är lätt formbart o fixa ett bra lut mot brunnen. Ca 5mm/m men hellre för mkt än för lite.
När man kan börja gå på det så knallar man in och gör det sista arbetet men det lokala fallet mot brunnen.
Du ska inte röra för mycket i bruk som börja stelna. Det påverkar hållfasthet men framför allt ser det ut som skit efteråt. Flytspackel som störts efter viss tillstyvning blir väldigt fult och flyter inte tillbaka.
Gör en Old School laser ! Gör ett streck på väggen runt hela rummet med passet på en uppskattad nivå 15 cm över golvbrunn.
Spänn murarsnöre över rummet, mät med tumstock hur långt det är till golvet från strecket, skriv på golvet nivån upp till strecket. Ex 13.5 , 14.0 , 12.8 osv, nu kan du räkna ut vad fallet ska vara och klippa dina nivåraketer därefter.
Eller ännu bättre klipp dem med en gång allt eftersom du går med tumstocken.
Tar du orange snöre så ser det ut som laser också, funkar kanon.
Gör en Old School laser ! Gör ett streck på väggen runt hela rummet med passet på en uppskattad nivå 15 cm över golvbrunn.
Spänn murarsnöre över rummet, mät med tumstock hur långt det är till golvet från strecket, skriv på golvet nivån upp till strecket. Ex 13.5 , 14.0 , 12.8 osv, nu kan du räkna ut vad fallet ska vara och klippa dina nivåraketer därefter.
Eller ännu bättre klipp dem med en gång allt eftersom du går med tumstocken.
Tar du orange snöre så ser det ut som laser också, funkar kanon.
Blev rätt bra faktiskt. Gjorde som så att jag först flytade ett lokalt fall i duschen och sedan resten.
Men pga att bygghandeln räknat fel på hur mkt spackel jag skulle ha så fattas det nu ca2-3 säckar.
Måste jag vänta tills det är genomtorrt och sen prima innan jag flytspacklar igen eller hur går man tillväga nu?
Men pga att bygghandeln räknat fel på hur mkt spackel jag skulle ha så fattas det nu ca2-3 säckar.
Måste jag vänta tills det är genomtorrt och sen prima innan jag flytspacklar igen eller hur går man tillväga nu?
Moderator
· Stockholm
· 51 510 inlägg
Du skall prima på det, men såvitt jag vet så skall det ha härdat tillräckligt till dagen efter.Och jag tror inte det är så petigt med torktiden för primer heller, känns den torr (och det kan ta 20 minuter) så är det bara att köra.
![Thomas59](/forum/data/avatars/s/48/48155.jpg?1264118196)
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 248 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 248 inlägg
Håller med hempularen. Dagen efter har alltid funkat fint i de lägen det behövts. Det står ibland på säcken eller tillverkarens hemsida. En nyttig slutsats är väl att alltid ta med ett gäng extra säckar flytspackel. Det som blir över lämnar man tillbaks.hempularen skrev:
Någon skrev om att kladda i flytspacklet då det håller på att stelna och det kan jag verkligen hålla med om. Gjorde det misstaget i början och det såg ut som skit.
Att klippa av nivåraketerna (pinnarna) har jag också testat men risken är ju att flytet går precis över pinnarnaboch då är man ju lite lost. Är det 1 eller 5 mm över? vem vet.. Det funkar ju inte så bra att börja leta pinnar i det läget. Jag gör själv alltid markering med snedstreck och klipper pinnarna i efterhand men det är väl en smaksak.
Redigerat:
Ahh, smart tips som jag inte ska glömma. Tack.Thomas59 skrev:
Jag gjorde som ngn innan sa och behöll hela pinnen fast gjorde ett snett streck på den, som sagt så är det svårt att veta om det är 5mm eller 1mm över pinnen
.
Förövrigt så kommer jag prima ikväll och flyta det sista imorgon, håll tummarna va.
Om man skulle få ngn knöl på ngt ställe, finns det ngn verktyg som man "lätt" kan ta bort lite matrial med? Typ en kaross fil för dom som vet hur en sådan ser ut eller är det vinkelslip som gäller? Måste ju damma något enormt....
Förövrigt så kommer jag prima ikväll och flyta det sista imorgon, håll tummarna va.
Om man skulle få ngn knöl på ngt ställe, finns det ngn verktyg som man "lätt" kan ta bort lite matrial med? Typ en kaross fil för dom som vet hur en sådan ser ut eller är det vinkelslip som gäller? Måste ju damma något enormt....