Hej, har försökt att söka på detta men hittar inget! Kanske någon här kan upplysa ämnet :). Skall hjälpa kompisen att renovera hans badrum, dock så sitter det gamla klinkers golvet stenhårt fast på betongplattan! Kan man prima på detta och sedan lägga armeringsnät och sen flytspackel på det och sen nytt klinkers? Är ingen duvunge gällande renovering/bygg och jag tror att detta borde absolut funka, men jag är allt lite osäker så då är bättre att fråga :) vill ju inte sabba något för en polare!
 
T
Heh? Är där inget tätskikt i under den nuvarande klinkern? Hade du inte tänkt använda tätskikt i det nya badrummet?

I så fall skulle det bli dubbla tätskikt vilket inte är att rekommendera.

Använd en redig bilhammare och bila upp skiten med.

Varför lägga armeringsnät på betongbjälklag?

Om inte badrummet är alltför gammalt så kan man ju sätta ny kakel och klinker utanpå den nuvarande......
 
Det är inget tätskikt under det gamla, nytt kommer att läggas runt duschområdet endast då det är oisolerad platta....armeringsnät kanske är onödigt, men det förstärker ju extra! Vet att man helst skall bila bort det gamla. ..men då det sitter som fan så tänkte jag kolla på alternativ om det finns!?
 
Hur är det med golvbrunnen då. Om du skall ansluta tätskikt på ett korrekt sätt i brunnen så skall brunnen sitta i höjd med tätskiktet.
 
Vi skall bila upp den gamla brunnen och ersätta den, så den kommer i nivå!
 
S
Marre666 skrev:
Vi skall bila upp den gamla brunnen och ersätta den, så den kommer i nivå!
ligga bra att ta plattorna med bredd mejsel samtidigt.
 
Okey, men som jag sagt / skrivit tidigare så sitter dom så i in helvete! Har renoverat 4 badrum innan så jag vet hur man egentligen skall gå till väga! Vi får bila upp ca 1 1/2 m2 runt brunn...men vill helst slippa resterande! Frågan är om det går eller kan det bli problem? Gärna svar från någon som inte måste berätta hur man normalt brukar göra för det vet jag redan!
 
  • Gilla
rodd
  • Laddar…
Här är en bild....det flisar sig bara av bilmaskinen, dom har använt sig av kakel istället för granitklinkers! 20140525_141457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bila upp golvbrunnen först, sedan fortsätter du ifrån det hålet å bilar bort plattorna (och eventuellt lite betong).

Hos oss så var det ett betonglager på ca 3-5 cm tjock ovanpå den grovgjutna plattan (som var lite bucklig), det övre lagret var gjutet rum för rum.
 
Marre666 skrev:
Okey, men som jag sagt / skrivit tidigare så sitter dom så i in helvete! Har renoverat 4 badrum innan så jag vet hur man egentligen skall gå till väga! Vi får bila upp ca 1 1/2 m2 runt brunn...men vill helst slippa resterande! Frågan är om det går eller kan det bli problem? Gärna svar från någon som inte måste berätta hur man normalt brukar göra för det vet jag redan!
Okej ja om du har fixat hela fyra badrum ska så ska du nog inte lyssna på de två som svarat i denna tråd( sbh och tank77 ) de brukar inte riktigt komma med bra förslag! ( ironi) För f-n de är ju detta forums stjärnor på dessa frågor! Om de säger att det bästa är att bila med bred mejsel gör då det och ta en riktigt bred! Säger de att du ska stå på ett ben gör det.varför försöka hitta en egen lösning om du vet allt är det då inte bättre att använda sitt förnuft och tänka ut detta själv. Eftersom du inte verkar tacksam att några svarar i din tråd!!!
 
Demmpa skrev:
Bila upp golvbrunnen först, sedan fortsätter du ifrån det hålet å bilar bort plattorna (och eventuellt lite betong).

Hos oss så var det ett betonglager på ca 3-5 cm tjock ovanpå den grovgjutna plattan (som var lite bucklig), det övre lagret var gjutet rum för rum.
Men detta vet han redan att man brukar göra men nu vill han veta om det går att ha kvar plattorna!!!:(
 
S
Marre666 skrev:
Här är en bild....det flisar sig bara av bilmaskinen, dom har använt sig av kakel istället för granitklinkers! [bild]
använde du spets mejsel eller en bredd?
 
Kromo, jo visst är jag tacksam för åsikter...men min fråga var om någon hade erfarenhet av att flytspackla på klinkers / kakel och inte hur man får bort det befintliga! Det var ju det som var min fråga inte något annat! Jag har använt en Dewalt bilmaskin med 4 olika spett " spets och bred " men det flisar sig bara, första gången jag varit med om det sitter så här hårt!

Och sen så tänker jag inte stå på ett ben oavsett " Byggahus Pondus " ;D
 
Marre666 skrev:
Kromo, jo visst är jag tacksam för åsikter...men min fråga var om någon hade erfarenhet av att flytspackla på klinkers / kakel och inte hur man får bort det befintliga! Det var ju det som var min fråga inte något annat! Jag har använt en Dewalt bilmaskin med 4 olika spett " spets och bred " men det flisar sig bara, första gången jag varit med om det sitter så här hårt!

Och sen så tänker jag inte stå på ett ben oavsett " Byggahus Pondus " ;D
Nä det hoppas jag inte du gör heller, det var mest menat som ett skämt:) men det andra står jag för om dessa personer säger att det bästa är att ta bort det skulle iallafall jag göra det. Men vi får hoppas att det finns någon på forumet som testat det du vill göra annars får du vara först det är alltid någon som är först vet du. Du kanske kommer på ett smidigt sätt att lösa detta!
 
Absolut, jag håller helt och hållet med om att det borde egentligen tas bort! Men känns som att det borde finnas nån som vet om det skulle funka här :) iom att vi inte behöver ta hänsyn till bygghöjden i detta fall samt om det lika gärna går att flytspackla direkt på efter vidhäftningsprimer så slipper vi bry oss om detta extra momentet som blir svettigt. men om tex Tank77 och SBH samt andra erfarna medlemmar tycker att detta är ett dåligt förslag så slänger jag det i soptunnan och drar till Stavdal och hyr en Hilti 1000 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.