Andreas_kalmar skrev:
Isåfall krävs en minishunt men det är ju det bästa sättet skulle nog köra spårad xps som tex [länk] men det blir ju gabska dyrt
Ok så det lär bli mycket dyrare, elektrikern ska bara ha 6000kr för material och montering, men då får jag ju såklart höra allt förarbete och flytning mm.
 
Nu har jag bestämt mig för att köra på el golvvärme.

Behöver sänka golvet.. borrade ett hål i spånskivan, under den var det 40mm frigolit direkt på betongplattan (låg även en tunn plast mellan frigoliten och betongen) alltså inget regelverk.

Hur skulle ni göra nu får att sänka golvet?

Se bilden. Hål i spånskiva som visar frigolitisolering ovanpå betongplatta i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde väl funka att riva ut allt och lägga 20mm frigolit och sen en spånskiva. Borde väl bli tillräckligt stabilt att flyta på det se eller vad tror ni? Allt kommer ju ligga direkt på betongplattan.
 
M
Saknas det isolering under betongplattan? Isf kan ju den där isoleringen vara rätt viktig för att inte värma upp marken under för mycket med hjälp av golvvärmen.
 
Micke64 skrev:
Saknas det isolering under betongplattan? Isf kan ju den där isoleringen vara rätt viktig för att inte värma upp marken under för mycket med hjälp av golvvärmen.
Ja det är faktiskt en intressant fråga. Jag har ingen aning, ska försöka kolla med grannen som har ett likadant hus och han var dessutom med och byggde huset.

Är det i så fall bättre att köra en 30mm XPS skiva och montera golvvärmen direkt på den och sen flyta på den... vad tror ni?
 
Micke64 skrev:
Saknas det isolering under betongplattan? Isf kan ju den där isoleringen vara rätt viktig för att inte värma upp marken under för mycket med hjälp av golvvärmen.
Nu har jag fått svar på frågan angående isoleringen under plattan, en granne på gatan tog till och med fram en bild från 1980 när dom byggde huset, där ser man att det är någon slags markskiva av stenull 100-150mm tjock under plattan, så då borde det vara lugnt om jag går från 40mm till 20mm frigolit och sen en golvspånskiva eller hur?

Byggplats från 1980 med isoleringsskivor av stenull under betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nästa fråga är hur jag bäst sänker bjälklaget där spånskivan idag ligger på? Ska ju sänkas från 40mm till 20mm. Förslag på metod för det? Sticksågen går inte då den bygger för mycket och kan sålede inte såga 20mm från betongen.
Är det kanske bäst att ta bort reglarna helt och lägga nya som bara är 20mm?
 
Lello skrev:
Nästa fråga är hur jag bäst sänker bjälklaget där spånskivan idag ligger på? Ska ju sänkas från 40mm till 20mm. Förslag på metod för det? Sticksågen går inte då den bygger för mycket och kan sålede inte såga 20mm från betongen.
Är det kanske bäst att ta bort reglarna helt och lägga nya som bara är 20mm?
Har du reglar nu igen?
Tyckte du skrev att spånskivan låg direkt på cellplasten?
 
Peter2400 skrev:
Har du reglar nu igen?
Tyckte du skrev att spånskivan låg direkt på cellplasten?
Hmmm jag det är lite oklart, men nu verkar det vara så att det ligger läkt infälld i frigoliten och i den läkten är spånskivan skruvad/spikad i.

Kan detta stämma?
 
S
Lello skrev:
Hmmm jag det är lite oklart, men nu verkar det vara så att det ligger läkt infälld i frigoliten och i den läkten är spånskivan skruvad/spikad i.

Kan detta stämma?
japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.