Stuff skrev:
Heltäckningsmattan är inte tät men iom att jag har platonmatta och ventilerade socklar så vädras fukten ut främst via uppviken och socklarna. Iom platonlösningen får varken heltäckningsmatta eller spånskiva direktkontakt med ev fuktig betong.
Tjena,

Du tog inga bilder när du gjorde detta? Hur får man dit socklarna när man har uppvik bakom, oavsett isola eller enligt trådskaparen? Skall själv börja med detta om några veckor.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Tjena,Du tog inga bilder när du gjorde detta? Hur får man dit socklarna när man har uppvik bakom, oavsett isola eller enligt trådskaparen? Skall själv börja med detta om några veckor.
Hej. Jo några bilder tog jag nog. Kan försöka leta lite senare när jag är hemma vid datorn. Uppviken skar jag av någon millimeter ovanför golvnivån när golvläggningen var klar. Socklarna linmades sedan på plats. De ventilerade socklarna är utformade på så sätt att de är urfrästa på baksidan samt att de i underkant hamnar en liten bit ut på golvet och "lutar" mot väggen.det finns alltså lite utrymme bakom dem som tillåter att uppviker sticker uppen aning över golvnivån.
 
Ok, vad bra. Var inhandlade du socklarna?
 
Har sett ventilerade socklar på bauhaus. Om dom var anpassade för uppvik vet jag inte.
 
Var det problem att kapa uppviken i rätt höjd utan att göra spår i väggen??

Är inte långt ifrån att göra samma sak. Har kommit till vägg slippningen nu.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Var det problem att kapa uppviken i rätt höjd utan att göra spår i väggen??

Är inte långt ifrån att göra samma sak. Har kommit till vägg slippningen nu.
Jag skar så det blev spår i väggarna men dessa doldes sedan av socklarna.
 
Ok, gäller att ha en vass mattkniv.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ok, gäller att ha en vass mattkniv.
Precis.
Tar man det lugnt och håller ut uppviket lite från väggen så behöver man inte slita ut knivbladet varannan meter. Uppviken är ganska mjuka att skära i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.