Undrar om det är typ så här det ska vara när man lägger golv på platon i källaren? Ska det vara som på bilden med uppvikt kant? Tänkte sätta list sen efter jag kapat kanten lite.
:) IMG_20120917_113310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för länken. :)
Såg att dom använder speciella uppvik. Borde väl bli samma som jag gjort att vika upp kanten?
Eller kanske till och med hade räckt med små distanser bakom i stället för uppvik? :)
 
Nej, inte säkert att det räcker med distanser. Ändträet är känsligt för fukt. Bra också att inte skära uppviket jäms med golvet som anvisningarna anger. Bättre att skära platon ett par cm ovan golvytan. För att få den ventilerade sockeln dikt an mot väggen får man fräsa bort som motsvarar uppviket.
 
Passar på och lånar denna tråd då jag också har fråga kring "platon" och uppvik.
Jag tänkte använda mig av byggmax platon-kopia till mitt källargolv (ser ut som att det är den på bilden ovan) men noterar att byggmax inte har någon motsvarighet till isolas uppviksremsor. Funderar på att köpa äkta isola-uppvik och kombinera med byggmax-"platon", ser ni några problem med detta? Hur har ni andra som lagt byggmax-"platon" gjort?

Att vika upp mattan så som på bilden TS skapade kan väl funka men jag är rädd att jag inte får till hörnen lika bra som med lösa uppviks-remsor. Dessutom bygger väl uppviks-remsorna lika mycket som lösningen på bilden ovan vilket gör det lättare att få till snygg montering av vintilerade socklar
 
För min del är det tyvärr lite för långt till närmsta Hornbach. Byggmax, k-rauta eller beijer är det som ligger närmast till hands. Åter igen: Någon annan som kombinerat byggmax matta med isola uppvik med gott resultat?
Tänker främst på om de olika fabrikaten och skarvremsorna är kompatibla med varandra så att inte skarvarna ute vid viken släpper
 
Stuff skrev:
För min del är det tyvärr lite för långt till närmsta Hornbach. Byggmax, k-rauta eller beijer är det som ligger närmast till hands. Åter igen: Någon annan som kombinerat byggmax matta med isola uppvik med gott resultat?
Tänker främst på om de olika fabrikaten och skarvremsorna är kompatibla med varandra så att inte skarvarna ute vid viken släpper
Intressant tråd, är också i dessa funderingar. Jämnförde också blå platon mot byggmax version vilket var ganska markant skillnad i pris. Men den svarta verkar ju gå bra den med.

Vad har du lagt under platon för att minska klapper ljudet?
 
Jag har inte lagt golvet ännu och inte heller inhandlat något material. Har gjort klart väggarna och väntar nu egentligen bara på att rörmockaren ska göra klart lite justeringar innan jag sätter igång med att lägga golv. Jag är iaf inne på att använda isolas ventitex-duk underst för att undvika klapperljud. Isola har många bra och genomtänkta tillbehör i sitt sortiment och om jag inte hade varit så snål så hade jag kört på deras prylar rakt igenom.
 
Uppar min fråga då jag jag förmodligen sätter igång golvläggning denna vecka.
Har någon annan kombinerat byggmax matta med isola uppvik och kan lämna recension? Eller blir det jag som får agera försökskanin?
 
Till helgen får vi se om isola-tillbehören vill para sig med byggmax-mattan. Tänkte lägga 50 mm falsad cellplast ovanpå platonmattan, sedan spånskiva och till sist heltäckningsmatta. Finns det någon vits med att limma cellplastskivorna mot varandra eller går det bra att lägga dessa löst och sedan låta spånskivorna och uppviket hålla alltsammans på plats? Risk för gnissel kanske?
 
Stuff skrev:
Till helgen får vi se om isola-tillbehören vill para sig med byggmax-mattan. Tänkte lägga 50 mm falsad cellplast ovanpå platonmattan, sedan spånskiva och till sist heltäckningsmatta. Finns det någon vits med att limma cellplastskivorna mot varandra eller går det bra att lägga dessa löst och sedan låta spånskivorna och uppviket hålla alltsammans på plats? Risk för gnissel kanske?
Halloj! Var ett tag sedan du skrev men jag är lite nyfiken på hur det gick då jag går i funderingar att hitta på nåt liknande. Hur blev det? Erfarenheter dragna? :)

/sam
 
Bomull skrev:
Halloj! Var ett tag sedan du skrev men jag är lite nyfiken på hur det gick då jag går i funderingar att hitta på nåt liknande. Hur blev det? Erfarenheter dragna? :)

/sam
Hej. Det gick bara bra. Körde som bestämt på platonkopia och använde isolas tillbehör så som ventitex, uppvik och fogband. Den falsade cellplasten fanns inte i lager när jag var och handlade materialet så det bler vanliga cellplastskivor som limmades kant i kan med byggmax cellplastlim. Allt ligger nu på plats med ventilerade socklar runt om.
Har inte rullat ut heltäckningsmattan ännu men den ligger hemma och väntar.

Sammanfattat så var det egentligen inga konstigheter. Den enda "miss" jag gjorde var att skära platonmattan lite för lång och gick lite för fort fram med att klistra dit uppviken. Jag skar till mattan och satte dit alla uppvik runt om och började sendan lägga golv längs ena långväggen. När jag sedan kommit över till andra sidan visade det sig att mattan tidigare legat lite väl "vågigt" på plattan vilket nu rätat ut sig av golvets tyngd. Såg då att mattan var för lång iom att matta och uppvid börjat klättra upp på den vägg som jag tänkt sluta vid och följde alltså inte längre vinkeln mellan golv och vägg.
Jag fick riva bort uppviken längs den väggen, kapa några cm av mattan och sedan klistra tillbaka uppviken. skarvbanden sitter hårt som tusan men jag lyckades iaf utan att riva sönder uppvik eller matta.

Ett tips för att undvika detta är väl att vänta med att sätta dit uppviken på den sida du ska avsluta tills dess att du kommit dit med golvläggningen. På så sätt kan du skära rent det sista av platonmattan och klistra de sista uppviken utan onödigt kladd.
Annars inga konstigheter att lägga om man tar det lugnt och metodiskt och är noga med att få skarvar täta.

Jag kan bjuda på några bilder senare när jag sitter vid rätt dator.

I någon annan tråd var det någon som kommenterade på att de upplevt att byggmax platonmatta hade en skarp plastig/kemisk lukt men det är inget jag har märkt av på den jag använt. Förmodligen har byggmax använt sig av olika leverantörer under årens lopp.
 
Stuff skrev:
Tänkte lägga 50 mm falsad cellplast ovanpå platonmattan, sedan spånskiva och till sist heltäckningsmatta.
Väljer du ventilerad eller tät heltäckningsmatta? Nålfilt utan tät botten släpper väl igenom fukt.
 
Fixartanten skrev:
Väljer du ventilerad eller tät heltäckningsmatta? Nålfilt utan tät botten släpper väl igenom fukt.
Heltäckningsmattan är inte tät men iom att jag har platonmatta och ventilerade socklar så vädras fukten ut främst via uppviken och socklarna. Iom platonlösningen får varken heltäckningsmatta eller spånskiva direktkontakt med ev fuktig betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.