Odjuret skrev:
Det känns som att ts är medveten om bullret. Att problemet var bygglovet. Frågan är hur man kan vara säker på att kommunen inte nekar bygglov pga buller.
Att få det skriftligt från swedavia.
Jag tror inte att ljud problemet är allt för stort. Dessa zoner där man inte får bygga är nog ganska väl tilltagna
Du har förstått helt rätt. Ska ladda upp de kartor jag lyckats hitta hos Swedavia. Ja de är ganska väl tilltagna och i detta fall ligger de PRECIS på linjen.

De kartor jag funnit är 6 st. 6 av dem visar att tomterna hamnar utanför men på en av dem hamnar dem på linjen. Linjen är grov i förhållande till kartan och en tomt bara 100 m bort som på samtliga kartor hamnar utanför.

Växte upp en del av min barndom i byn och har aldrig blivit störd av buller. Däremot kanske flygtrafiken ökar men det kan man ju försöka förebygga med tjocka väggar osv.
 
KnockOnWood skrev:
Du oroar dig inte för vägbuller då?
Nej, det är en t korsning strax efter tomterna vilket gör att folk saktar ner rätt bra. Och lite traktorer hör ju till landet 😉
 
Karta med markerade ljudnivåkonturer för flygbuller nära Malmö Airport och text "Här ligger de två tomterna".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kartan som visar att tomterna ligger på gränsen.
 
Karta med markerat område i blått för trafikfall "Worst Case" vid Malmö Airport år 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av de fem kartor där området hamnar utanför
 
Karta som visar flygbullerberäkning med markerade bullernivåer runt Malmö Airport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterliggare en karta
 
Karta som visar flygbullerberäkning och framtida bana vid Malmö Airport med markerade bullernivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karta med markerade flygbullerzoner för Malmö Airport och framtida banor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karta med beräknade bullernivåer kring flygplats, röda och blå linjer markerar zoner för högsta ljudnivån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den sista av fem där området hamnar utanför...
 
HomeBase88 skrev:
[bild]

Kartan som visar att tomterna ligger på gränsen.
Vad är det för konstigt odjur de ritat konturerna av med blått?

Påminner starkt om detta: https://www.youtube.com/watch?v=oyA-qEnK75M
 
Haha

Det är väl rutten för när de lyft och ska svänga rätt.. jag vet inte säkert
 
harry73
Det är olika alternativ för en ny start och landningsbana. De vill säkert undvika att för många hus finns i området där de behöver betala skadestånd vid byggandet av en ny bana.
Jättebra att de har så mycket framförhållning
 
harry73 skrev:
Det är olika alternativ för en ny start och landningsbana. De vill säkert undvika att för många hus finns i området där de behöver betala skadestånd vid byggandet av en ny bana.
Jättebra att de har så mycket framförhållning
De har fått domar mot sig och ska betala ganska mkt till tex Svedala Kommun så det är väl därför de räknat med olika tänkbara alternativ.
 
harry73
Bra att kommunen varnade dig. Jag tror att chansen är stor att Svedavia inte ser något problem
 
Man kan hoppas, får väl antagligen veta från de på måndag. Det finns säkert andra tomter annars men dessa två är verkligen ideala för mitt nuvarande liv (nära till vänner/träning/arbete)

Annars får man kanske hitta en rivningskåk och försöka "renovera" det istället
 
Det är ju osäkert vad som kommer och det verkar inte som det kommer någon ny bana öht. Förra regeringen satte stopp för utbyggnad pga att man inte såg resandeunderlag och det verkar som Svedala vill bygga en företagspark i området i stället. Men man vet ju aldrig så det blir lite chansning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.