harry73 skrev:
Glöm inte bålgetingar. Ett normalstort bo äter ca 0,5kg insekter per dygn.
Nja, det har jag svårt att tro på. Vad väger en bålgeting, några milligram?

Jag vägde nyligen en näbbmus, förmodligen dödad av en av våra kattor (de äter inte näbbmöss själva, för de smakar illa).
Näbbmusen vägde 3 gram. Och det är ett rejält stort däggdjur, jämfört med den fjäderlätta bålgetingen.
(Har bara sett bålgetingar två gånger. Hur stora bon bygger de?)
 
harry73
Fairlane skrev:
Intressant den där flugpennan, den har jag inte sett innan. ... Hur är det med småbarn och dessa pennor? Är det så giftigt så att man inte vill måla där barnen når? Barnen stoppar ju gärna fingrarna i munnen.
Flugpennan ska inte vara giftig för stora däggdjur, men det är ju alltid onödigt att stoppa i barnen mer bekämpningsmedel än nödvändigt. Vi har valt att använda flugpennan i överkant på fönstren och ner på sidorna ungefär halvvägs, så barnen inte så lätt kommer åt giftet. Just badrumsfönstret har jag undvikit, eftersom jag tänker att det är så mycket aerosoler i våtutrymmen, som eventuellt skulle kunna bära runt giftet. Förmodligen är båda dessa åtgärder helt onödiga, men pennorna är ändå så otroligt effektiva. Vi köpte vår på Harald Nyborg, men de verkar inte ha den i sortimentet längre.
 
Kom att tänka på. Hur stor är "stora däggdjur". Våra katter klänger ju omkring i fönstrena en hel del.
 
Genomskinlig flugtejp som sättes på fönstret i hörn/nederkant är mucho bra.. i övrigt är flugsmällare på flera ställen viktigt..(och tålamod)

Vi har bara flugor i ena delen av huset, närmast ytterdörren...badrummet o köket.. där har de vad de söker antar jag (vatten o mat åt kidsen).. mycket parningsritualer inne när det är varmt.. o fuktigt.. gäller att torka rent ofta och inte ha mat/disk/smulor framme.

Vi brukar på sensommaren börja dagen med att slå ihjäl en 15-25 flugor vardera på morgonen när det är dags för morgonpinket.. sedan är det lungt några timmar (även fast ytterdörren öppnats).. den är det ett 30-tal som slås ihjl i köket under dagen.. sen blir det lugnt mot kvällen (sover med helt öppet fönster).. har man lite otur kommer det nån fluga och bråkar på morgonkvisten .. då får man dra täcket över huvudet.. oavsett hur varmt det är!

Men flugtejpen minskar krypen ordentligt.. och mina hyresgäster (ett par spindlar) sköter sin del också.. :)
 
harry73 harry73 skrev:
Glöm inte bålgetingar. Ett normalstort bo äter ca 0,5kg insekter per dygn.
Stämmer ganska bra. Funderar på att "odla" bålgetingar.
Har några bon här och där på tomten. Försöker att skapa bra habitat och en bra miljö för att underlätta.
Miljön är så gott som helt giftfri.
Gott om gamla träd och trädstammar.
Använder gamla och uttjänta fågelholkar.

De håller getingarna stången bra här och det är så roligt när de kommer flygande. Det har även hänt att de landat vid matbordet ute och sätter sig på köttbitarna.

Några tips för fortsatt framgång med "odlingen" emottagas varmt.
 
Och ingen har nämnt det mest effektiva: fladdermusholk!
 
yonna yonna skrev:
Och ingen har nämnt det mest effektiva: fladdermusholk!
Fladdermusholk i all ära. Men sen gäller det att få dom att flytta in oxå. Kanske ska sluta spela Ozzy på verandan. Fladdermusholk monterad på gul tegelvägg under takfot på en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturnörden
  • Laddar…
K Keld skrev:
Fladdermusholk i all ära. Men sen gäller det att få dom att flytta in oxå. Kanske ska sluta spela Ozzy på verandan.[bild]
Nej, nej! Sluta inte spela Ozzy, flytta fladdermusholken ist.
 
  • Gilla
Naturnörden
  • Laddar…
Snygg holk! Var har du köpt den?
 
yonna yonna skrev:
Snygg holk! Var har du köpt den?
Det står Granngården på holken, så man kan nog anta att den är köpt på ... ?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.