Lite gissningar:
Motorn är en gammal scania- eller volvosexa, beroende på vilken lastbil som blivit slaktad. En gammal Titan kanske.
Bakaxeln är bortplockad och istället är flistuggen ditmonterad. Framaxeln är "stelopererad", en dragstång är ditsvetsad.
Lämpligt varvtal på motorn är väl ca 2000rpm. Sen får man välja växel så att det är ca 540rpm på utgående axel.

Jag har sett någon som låter lastbilsmotorn driva en stor hydraulpump, som sedan driver en hydraulmotor som sitter på tuggen, samt ev. kran. Men det är svårt att få tag på hydraulgrejor till vettigt "hobbypris" så det flesta bygger med direktdrift.

Letar själv en gammal lastbil att bygga om, men har inte gjort något fynd ännu.
 
Bäste M. C.

I totalkalkylen för en biobränsleanläggning ingår kapitalkostnad, driftskostnad, underhållskostnad, mm. Anläggningens bränslekostnader påverkas av dess driftsverkningsgrad (inte enbart verkningsgrad uppmätt i laboratorieförhållanden) och vilka bränsleslag som kan användas.

Ju mer tillsyn och skötsel anläggningen kräver desto högre driftskostnad och ju större bränsleförbrukning desto högre driftskostnad. Underhållskostnaderna brukar sjunka med ökad kvalité.

Din årliga kapitalkostnad för merinvesteringen på 20 000 kr baserat på 15 års avskrivning, 5 % ränta och 30 % kommunalskat = 1333 + 500 x 0,7 = 1683 kr. Det motsvarar t ex 17 timmars arbete à 100 kr/tim eller 20 - 30 minuters arbete per vecka, beroende på antal eldningsveckor. En skötselkrävande panna kan lätt kräva betydligt mer än en knapp halvtimmes "extraarbete" i veckan.

- Ibland kan det vara dyrt att köpa billigt! - Härmed inget negativt sagt om din Baxipanna, eftersom jag inte har erfarenhet av den.

- Några goda råd till den som ämnar skaffa en ny biobränsleanläggning är att sätta sig ordentligt in i "ämnet", åka och titta på befintliga anläggningar och lyssna på användarnas erfarenheter.

Hälsningar Sture Castor
 
Hej jag tänkte bygga en flisbinge och är på jakt efter en fjäderomrörare, skruv och brännare.
Tacksam för svar.

H Marcus.
 
Har igår satt igång min flisanläggning.
Jag har byggt om en del av min ladugård till pannrum (ca 8m2) och ett flisförråd som är ca 50m3 stort. Mellan huset och ladugården har vi satt en kulvert med 4 rör. Huset är 1 1/2 plan på ca 130m2 total. I Ladugården ska vi ha garage någon gång men det är inte upvärmt just nu.
Pannan jag använder är en Baxi 2,5F 600 (med ett lite förråd bakom panna med 600 L) med en hemmagjort ack-tank som håller 1000L.

Förrådet är ett gammalt "rum" i ladegården som har ett götselhål. Rummet är ca 3x6 m och upp till taket är det ca 5m. Götselhålet är 2x3m stort och 1,6m djupt. Runt och i götselhålet satt jag upp ett snedgolv med 45 graders lutning.
I hålet la jag en skruv (5,5m lång och ca 25cm i diameter) som användes som askskruv tidigare. Skruven ligger i hålet och med en 45grads vinkel går skruven genom väggen till pannrummet och hammnar precis brevid lill-förrådet av pannan.

Jag fick 50m3 torrflis, verkligen små bitar och inga stickor alls. För lasten betalde jag 7000kr och det ska räcka minst ett år för uppvärming av huset och varmvatten.

Så hela ombyggnationen + panna kostade just under 100.000kr och nu har jag förhopningsvis en uppvärmning för under 10.000 per år.
 
_ap_
Lennardo skrev:
Har igår satt igång min flisanläggning.
Jag har byggt om en del av min ladugård till pannrum (ca 8m2) och ett flisförråd som är ca 50m3 stort. Mellan huset och ladugården har vi satt en kulvert med 4 rör. Huset är 1 1/2 plan på ca 130m2 total. I Ladugården ska vi ha garage någon gång men det är inte upvärmt just nu.
Pannan jag använder är en Baxi 2,5F 600 (med ett lite förråd bakom panna med 600 L) med en hemmagjort ack-tank som håller 1000L.

Förrådet är ett gammalt "rum" i ladegården som har ett götselhål. Rummet är ca 3x6 m och upp till taket är det ca 5m. Götselhålet är 2x3m stort och 1,6m djupt. Runt och i götselhålet satt jag upp ett snedgolv med 45 graders lutning.
I hålet la jag en skruv (5,5m lång och ca 25cm i diameter) som användes som askskruv tidigare. Skruven ligger i hålet och med en 45grads vinkel går skruven genom väggen till pannrummet och hammnar precis brevid lill-förrådet av pannan.

Jag fick 50m3 torrflis, verkligen små bitar och inga stickor alls. För lasten betalde jag 7000kr och det ska räcka minst ett år för uppvärming av huset och varmvatten.

Så hela ombyggnationen + panna kostade just under 100.000kr och nu har jag förhopningsvis en uppvärmning för under 10.000 per år.
Hej, kör med likadan panna som du, hoppas du valt askurmatning annars är det ett tips.
Kör du med laddomat som går hela tiden eller hur sköter du laddningen?
Kör med råflis nu och det går ca 450-500L / dag vid -5, värmer ca 400m2,
 
Jag har en laddomat 21 som kör dygnet runt.

Askurmatning? Hur funkar det på pannan? Jag visste inte att det går.
 
_ap_
vart har du köpt askutmatningn? ca pris?
 
_ap_
Lennardo skrev:
vart har du köpt askutmatningn? ca pris?
Från Baxi direkt, minns inte priset nu men det är bara ringa dit dom är jäkligt hjälpsamma.
 
Hur tänds pannan med tanke på att du har tankar till den.Börjar det inte brinna baklänges när den står still?
 
Jag måste tända pannan själv men det händer inte så ofta att den släcks.
På andra sidan hade jag mycket problem när jag eldade med pellets. Hade jag bara lite grann i tanken kvar så blev det på nåt sätt bakeld och sprinklern satt igång. Och mycke vatten kom till tanken vilket förstörde resten av pelletsen. Jag var så less att just det hände varje gång...och jag visste inte vad det berodde på.

Men nu med flisen, är det tomt i tanken eller lite kvar släcks elden av sig själv och inget annat händer.


Min panna är just ett år för gammalt för att kunna ha askurmatning. Kollade med Baxi. Det är den nyare modellen som kan ha det...så det blir maneuellt istället...haha
 
blir det inte väldigt lång tid med underhållsfyr när du kör mot acktank? Har ni automatisk påfyllning på det lilla förrådet på multiheaten ? hur har ni löst det?

/jonas
 
_ap_
davvethepirate skrev:
blir det inte väldigt lång tid med underhållsfyr när du kör mot acktank? Har ni automatisk påfyllning på det lilla förrådet på multiheaten ? hur har ni löst det?

/jonas
Jag låter ju vattnet snurra hela tiden mellan panna och tank så man "laddar" ju inte och låter den kallna som med ved, när tempen är typ 6' under drifttemp går den på full effekt tills 2' återstår till drifttemp då hoppar den över till låg effekt vilket är mellan 20kW-7,5kW beroende på behov.
Så något längre paus läge på vintern är det sällan, vi värmer just nu 400m2 och då går det ju alltid åt värrme.
Just multi heat 2,5 ska ersätta en oljeförbrukning på 6-10m3 så har man ett litet värme behov
kan man ju få problem med långa underhålls tider.
Sommar drif är inte att tänka på så länge man inte laddar tanken och sen slår av pannan och väntar tills
tanken är tom och startar den igen.. suck.. då eldar iallafall jag med ved.
 
_ap_
Lennardo skrev:
Jag måste tända pannan själv men det händer inte så ofta att den släcks.
På andra sidan hade jag mycket problem när jag eldade med pellets. Hade jag bara lite grann i tanken kvar så blev det på nåt sätt bakeld och sprinklern satt igång. Och mycke vatten kom till tanken vilket förstörde resten av pelletsen. Jag var så less att just det hände varje gång...och jag visste inte vad det berodde på.

Men nu med flisen, är det tomt i tanken eller lite kvar släcks elden av sig själv och inget annat händer.


Min panna är just ett år för gammalt för att kunna ha askurmatning. Kollade med Baxi. Det är den nyare modellen som kan ha det...så det blir maneuellt istället...haha
Konstigt att den slocknar det har min aldrig gjort varken med pellets eller flis, och bak eld har det aldrig heller
varit, kolla så att alla luckor till förrådet är täta är dom det ska det inte kunna bli bakeld.
Hur lång tid har du mellan fram matningarna under paus läge? min har jag dragit ner till 8 min och då slocknar den inte.
Hur länge pausar den?
 
Jaha grabbar - trevligt att ni också kommit igång med era flisanläggningar. Det där med bakbrand har för mig också varit ett problem, men inte länge efter att jag bytt till Gotfire och eldar mot acktank. Har kollat upp tiden lite ungefär nu några gånger och eldningscykeln för drift är ca 1 timme. Acktanken är ca 550 liter och min nyinstallation har varit i drift nu ca två månader. Hittills är jag helnöjd med Gotfiren - brinner mjukt och fint, men den största skillnaden jag direkt märker mot mitt tidigare monster är att fläkten knappt hörs vilket är trevligt och man kan ha en vanlig samtalston i pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.