Izvek skrev:
...........
Jaha du köper allt från dom, vilka prylar blir det?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Det blir så att jag handlar Finska prylar. Men bara pannan och brännhuvudet. Resten bygger jag själv. Jag vågar inte chansa att handla polskt nu utan lägger lite extra på pannan och brännhuvudet. Förrådet vill jag ha fjäderomrörare så det blir till att kavla upp ärmarna. Planen är att det skall rymma 25m3 med "tippbart" tak. Styrningen kommer vara en plc med webb gränssnitt.
 
Dzet skrev:
Det blir så att jag handlar Finska prylar. Men bara pannan och brännhuvudet. Resten bygger jag själv. Jag vågar inte chansa att handla polskt nu utan lägger lite extra på pannan och brännhuvudet. Förrådet vill jag ha fjäderomrörare så det blir till att kavla upp ärmarna. Planen är att det skall rymma 25m3 med "tippbart" tak. Styrningen kommer vara en plc med webb gränssnitt.
Bygga egen fjäderomrörare låter bra skulle jag oxo ha gjort, men vet inte hur jag ska gå till väga men d kanske ni vet? ska ni ha slussmatning eller ska det vara ett luft slutet förråd

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vad blev det för finska prylar föresten. Å webb gränssnitt vad är det? Är det så det går köra via en pc eller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Izvek skrev:
Bygga egen fjäderomrörare låter bra skulle jag oxo ha gjort, men vet inte hur jag ska gå till väga men d kanske ni vet? ska ni ha slussmatning eller ska det vara ett luft slutet förråd

Det kommer bli slussmatning, fast en variant som kanske mest liknar ett fallschakt till att börja med. Fjäderomröraren blir en ganska enkel sak med vinkelväxel driven av siloskruven.
Pannan blir en veto stoker och deras brännhuvud.

Styrningen kommer från Abelko i Luleå, IMSE webmaster pro. Vi använder deras produkter i jobbet och det fungerar mycket bra. Det är en sån vi använt till förra flisanläggningen som gått i 5-6 år nu. Man sköter all programering via webbläsaren och kan ha full kontroll över anläggningen via pc eller smartphone tex. Dom är väldigt mångsidiga och relativt enkelt att få dom att göra som man vill. För 375kr/år får man gsm-larm också :)

Mer info..
http://www.abelko.se

Mvh David
 
Dzet skrev:
Om du väljer att köpa bara deras förråd med stoker så finns en modell med 40kW. Den kan du docka mot en av deras Unica sensor pannor på 40kW. På det sättet håller du ner kostnaden samt får 10m3 förråd.

Enligt dom själva har dom sålt flera system till Sverige, men när jag frågade om referenser så fick jag inget svar på det.

Mvh
Är Unica sensor pannan en bättre panna än dom som följer med om man väljer ett AZSB set?

Jag tycker även att det måste gå att få en 30 kw stoker med större förråd, eller passar inte dom grejorna ihop?

Är det dumt att ha en brännare med mer effekt än man behöver, då det är underhållsfyr?
Känns som att det skulle bli väldigt mycket underhållsfyr då?

Antar att man inte ska ha en massa ackumulatorvolym när man kör underhållsfyr?
 
Thomas_2 skrev:
Är Unica sensor pannan en bättre panna än dom som följer med om man väljer ett AZSB set?

Jag tycker även att det måste gå att få en 30 kw stoker med större förråd, eller passar inte dom grejorna ihop?

Är det dumt att ha en brännare med mer effekt än man behöver, då det är underhållsfyr?
Känns som att det skulle bli väldigt mycket underhållsfyr då?

Antar att man inte ska ha en massa ackumulatorvolym när man kör underhållsfyr?
När jag frågade Tom samma sak så svarade han att om man planerar att elda ved ibland så är Unica sensor pannan bättre. Tänker man bara elda flis/pellets så verkar deras "kit" pannor vara bättre. Dom går dessutom att få med automatisk askurmatning.

Även om brännhuvudet är på 40kW så behöver man inte ta ut all effekt utan man justerar ner bränsle/lufttillförseln. Jag vet inte om det blir negativa effekter av det men inom rimliga gränser borde det fungera.

Jag tror inte det är dumt att ha mer effekt i reserv. Vem vet en dag kanske du vill bygga ut, mer värme i garage osv..

Ack.tankar vet jag inte mycket om, men jag tror inte det är så dumt att ha lite volym ändå.
 
Jag planerar att elda flis.
Tror aldrig det blir behov för ved då.
Finns "kit" pannorna att få i 40 kw?
Verkar vara 60kw som är nästa steg.
Hittar inte mer info om dom pannorna än det som beskrivs i kittet.
Verkar vara lättsotat med lucka i toppen och bara plana ytor att skrapa av.
Har aldrig sett en panna som ser ut så.
Men det borde ju funka.
Finns det mer bilder/info om denna panna någonstans?
Vill även se hur askutmaningen fungerar.
 
Thomas_2 skrev:
Jag planerar att elda flis.
Tror aldrig det blir behov för ved då.
Finns "kit" pannorna att få i 40 kw?
Verkar vara 60kw som är nästa steg.
Hittar inte mer info om dom pannorna än det som beskrivs i kittet.
Verkar vara lättsotat med lucka i toppen och bara plana ytor att skrapa av.
Har aldrig sett en panna som ser ut så.
Men det borde ju funka.
Finns det mer bilder/info om denna panna någonstans?
Vill även se hur askutmaningen fungerar.
Kit-pannan finns som 50kW med förugn. Annars verkar det inte finnas något mellan 30 och 60kw. Att det är plana ytor i konvektionsdelen har ju både veto och arimax, säkert många fler. Det går ju att köpa brännhuvudet löst om man vill mecka lite själv. Annars är det nog 40kW som gäller med Unica pannan.

Jag kom på att jag frågade på 60kW-kittet och till den fanns automatisk uraskning. De mindre vet jag faktiskt inte..

Under tillval till kitten finns "emergency grate". Det är ett vedeldningskit till "Kitpannorna". -Better take it, sa Tom när jag frågade vad det var... Hoppas inte det säger något om pålitligheten i deras system...:)

Det finns lite mer info på Moderators hemsida. Där finns också bilder på färdiga installationer.
http://www.moderator.lv/en/frontpage/index2/menu_item_id/39

Det finns manualer osv på kotly's hemsida också. Där finns mycket nyttigt att hämta. Om du tittar på högra sida så finns det en "download" sida. Den är lite svår att hitta i men det finns mycket där också.
http://kotly.com/dostawa.php
 
Tack.

Jag läste någonstans att brännaren inte bör vara på mindre effekt än pannan.
Varför då?
För liten panna i förhållande till stokern borde i mitt huvud få svårt att fånga upp all värme, med dålig verkningsgrad och hög rökgastemp som följd.
Tycker det borde vara bättre att överdimensionera pannan, så att det finns rejäla konvektionsytor som suger i sig så mycket av värmen som möjligt.
Möjligtvis skulle detta leda till för låg rökgastemp, med risk för kondensering i pipan, men då behöver man ju inte vara så noga med sotning tills man når en nivå där önskad rökgastemp erhålls.

Vad är felet med detta resonemang?
 
Thomas_2 skrev:
Tack.

Jag läste någonstans att brännaren inte bör vara på mindre effekt än pannan.
Varför då?
För liten panna i förhållande till stokern borde i mitt huvud få svårt att fånga upp all värme, med dålig verkningsgrad och hög rökgastemp som följd.
Tycker det borde vara bättre att överdimensionera pannan, så att det finns rejäla konvektionsytor som suger i sig så mycket av värmen som möjligt.
Möjligtvis skulle detta leda till för låg rökgastemp, med risk för kondensering i pipan, men då behöver man ju inte vara så noga med sotning tills man når en nivå där önskad rökgastemp erhålls.

Vad är felet med detta resonemang?

Nä jag tycker inte det är någe fel på ditt resonemang.
Kan tänka mig att matchningen ska vara så för att man sällan använder brännaren på full effekt kanske, en ide.

I mitt fall är det som du säger om storkonvektions del. Brännaren på 20kw. Å pannan tror jag är på 33mjoul om jag inte minns fel. Vad det nu kan bli, typ 25-30kw.

Men då går ju inte min brännare på full effekt någongång så rökgasen blir inte så hög.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Har försökt läst på lite om kulvert och kulvertstyrning här på forumet.

Men det är så många olika åsikter angående hur man gör med slav/teknik tankar konstant laddning genom kulvert eller satsladdning.

Jag ska ha pannan i en verkstad 30m från huset.

Det jag tänker på här i mitt fall med denna panna från kotly som inte har någon eltändning utan jobbar med underhållsfyr.

Ska den ha någon tank att jobba mot?

Som jag ser det, så kan det inte vara någon fördel med någon stor acktank att ladda mot när det är underhållsfyr.

Full fart och sedan låååång underhållsfyr.

Måste vara bättre med ett hyfsat jämnt effektuttag eller?

Men jag vill ju fortfarande ha varmvatten från fliseldningen.

Som jag ser det så borde jag endast ha en tank med varmvattenslinga i, som står i huset och som hålls på jämn temperatur hela tiden genom kulverten.

Borde räcka att skicka ut runt 65 grader genom kulverten och om tanken är på 500l, så räcker 65 grader länge när man duchar/badar eller?

Så ingen tank vid pannan, endast en laddkrets på pannan och en shuntventil innan kulverten som tar ner vattnet till 65 grader eller kanske ännu mindre om varmvattnet räcker till ändå.

Det ska då även sitta en automatisk shuntventil i huset efter tanken som reglerar framledningen efter behov.

Om detta fungerar och jag har tänkt rätt, hur gör man bäst när man vill ha värme i verkstaden?

Ska man kanske använda returen på kulverten till att värma verkstaden eller ska sno värmen till verkstaden innan den far iväg till huset?

Tänker mig att det ska vara glykol i hela systemet och kunna styra värmen till verkstaden via spakventiler eller kanske en cirkulationspump som slås på.
Kanske styra den pumpen via gsm, så att man kan aktivera verkstadsvärmen på avstånd, så det hinner bli varmt innan man kommer hem etc.

Var gör man bäst av expansionskärlet?
Huset eller verkstan?
Var ska övertrycksventilen vara?
 
Har läst att det inte är lönt med acctank när man har underhållsfyr. Själv så kör jag mot en tank, med underhållsfyr med brännare ställt på låg effekt så den jobba helatiden mot tanken som blir en buffer vid snabbare temperatur ändringar. Kör mot tanken mest för att jag har en ide om att brännarhuvudet och pannan mår bäst av att hålla en jämn temperatur. Plus att sintringen minskade avskyvärt.

Kulvert på ca 30m till hus med shunt i huset.
Hade dock en funderin på shunt innan kulvert men tror det inte blir nog varmt till vvb:n i huset då.

Ska installera en mindre tank i källaren på huset när tiden finns. Tank med kulvert slinga och vvb. För att skilja på vatten systemen.

Sent from me.
 
Tank med kulvert slinga och vvb. För att skilja på vatten systemen?

Varför skilja på systemen?
 
Vill skillja på dom för att slippa volymförstoringen som blir i det öppna expansionkärlet i huset. Samt att om det går sönder någonstanns så blir inte hela systemet tömt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Har funderat och funderat.
Tror nog att jag ska satsa på en anläggning med eltändning istället.
Tror det blir bättre, då jag endast har en förbrukning på kanske 12kw när jag bara värmer huset och ännu mindre på höst och vår.
Blir mycket underhållsfyr och då sotar det enligt folk jag pratat med som har underhållsfyr.
Tror det blir bättre med eltändning som laddar en tank och stoppar när den är färdig.
Jag tror även att jag med min låga förbrukning har svårt att räkna hem en totalkostnad över kanske 70-80 tusen.
Ska ju ha tankar och kulvert också.
Så jag har börjat titta på begagnade prylar.

Vilka brännare är bra och vilka är är dåliga?

Vilka finns med eltändning?

Jag hade en nymo stoker i gamla huset som jag köpte för 10000 kr.
Den hade eltändning och funka skitbra.
Planen var att uppgradera denna med en bättre styrning med lambasond.
Kollade på en dansk universalstyrning.
Tror den kostade runt 5500kr inklusive lambasond och den heter TM 3000 eller något sånt.

Men sen flyttade vi och nu ska jag alltså börja från början.

Det finns många skogmastoker för billiga pengar på blocket.
Någon som haft någon sådan?
Bra eller dålig?
Eltändning?
Den är undermatad.
Är det bra med undermatning?
Vad är bäst, över eller undermatning?

Har sett många seätulli eller vad dom heter på blocket som inte ser så gamla ut.
Varför byter folk ut dessa?
Är dom dåliga på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.