Jag är inte säker på vad du menar med "en kabel" i varje rör. Även om spottarna ska kopplas i serie bör fram- och återledarna följas samma väg. Detta minskar utstrålningen av radiostörningar kraftig jämfört med en slinga med stor adress. Enda undantaget är om matningen är väldigt fin likström, men så är det normalt inte.
 
  • Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
Skippa den medföljande kopplinsplinten. Seriekoppla spottarna enligt bilden nedan istället. Jag hade klippt kontakterna och kopplat med en ubåt istället. Skala av dubbelt så långt som de ska vara, tvinna ihop kabeln från spotten med den ifrån drivdonet. Dubbelvik den och sen dra fast i ubåten så blir de perfekt. Kabel drar du antingen rkub eller "lampsladd".
 
  • Metallisk skruvkoppling, så kallad 'ubåt', för att seriekoppla kablar enligt inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av seriekoppling för LED-spottar med röda och svarta kablar och anslutning till LED-transformator.
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Okay, då drar jag jag både + och - i samma rör tillbaka, ser till att börja dra där drivdonet sitter.

Fungerar det att köra 1.5 mm? Vi ska sätta 14 spottar med strax under 1 meter mellan varje.

Jag köper lite båtar, det verkar vara en bra väg att gå!

Hur brukar ni gå tillväga när ni drar detta? Drar ni bit för bit uppe på vinden när man sätter doser och rör eller sätter ni doser och rör och sen drar ni allt nere ifrån?
 
S snowjim skrev:
Hur brukar ni gå tillväga när ni drar detta? Drar ni bit för bit uppe på vinden när man sätter doser och rör eller sätter ni doser och rör och sen drar ni allt nere ifrån?
Man installerar först allt och sedan så drar man. Det är den normala hävdvunna vägen att gå.

Och som alltid med skruvförband och el så skall man ha lite känsla. Så dra inte U-båtarna för kung och fosterland, men dra dem inte heller för löst. Utan "lagom" hårt, och dra sedan ganska bestämt i tåtarna var och en för sig så att du är säker på att de sitter kvar och gör god kontakt. (Sedan så gillar inte Bo att man tvinnar ledarna, och vid grövre ledare, typ FK så är det värt att tänka på).
 
Vad skulle nackdelen i detta fallet vara att tvinna ihop två rk? Känns som det blir överlägsen kontakt så med tanke på hur klen area det är från ledspotten.
 
Mikael_L
I en skruvplint typ ubåt eller sockerbit känns det som att det kvittar att tvinna och/eller vika ihop ledare.
Skruven kommer ändå vrida och greja med "paketet av kardeler" på lite oförutsägbart sätt.

Men vid inkoppling i snabbkopplingar på apparater, i wago, i överfallsklämmor, där ska man verkligen undvika att tvinna ihop ledare och/eller vika.
Alla dessa kontaktdon nyttjar principen att kardelerna "plattar" ut sig till ett jämt paket och innebär att man får maximalt bra kontaktarea.
Tvinnas kardelerna så är risken stor att det bara blir elektrisk kontakt på 2 eller någon till kardel.

Närbild av en elektrisk skruvplint med märkningen "L" och obehandlade ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


wago-cage-clamp.jpg
 
J JoelN skrev:
Vad skulle nackdelen i detta fallet vara att tvinna ihop två rk? Känns som det blir överlägsen kontakt så med tanke på hur klen area det är från ledspotten.
Det som förs fram är att ledare som ligger över varandra kan klippa av varandra när de kläms ihop. Men jag har inte samlat några empiriska data på det och måste erkänna att jag ofta vrider ihop rk/mk själv för att kardelerna inte skall spreta. Med fk och klämkopplingar är det som Mikael skriver. De skall vara parallella och fina.
 
Mikael_L
Det är ju också stor skillnad (i detta sammanhang) att vrida ihop ordentligt flera varv, eller att bara vrida till lite försiktigt <1 varv, för att få bort lite spret på kardelerna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju också stor skillnad (i detta sammanhang) att vrida ihop ordentligt flera varv, eller att bara vrida till lite försiktigt <1 varv, för att få bort lite spret på kardelerna.
Va, vrider inte du med borrmaskin som alla andra proffs? :)

(Fast nu hittar jag ju inte videon med ryssen som snurrar ihop EKn med borrmaskin och sedan svetsar ihop hela klabbet... Så det föll ju lite platt.)
 
T
Till mina MD-99 drog jag slang mellan varje spot, och drog en RKUB genom hela packen där varke LED kopplades in i serie på plus-matningen och den sista spoten i slingan kopplades rakt på plus och minus.
Dels kan du skippa de i mina ögon svindyra förlängningskablarna och fördelningsboxarna, och får ut endast ett rör med en tvåledare vid trafon, då kostar inte Wago 221 särskillt mycket i samanhanget i mina ögon.

Som du sa du sparar 600 spänn på att lämna tillbaka dyra skarvkablar, då kan du lägga 300 spänn på RKUB och en knippe wago istället.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Det gick utmärkt att dra sladdarna i den billigare Biltema flexslangen. Det var dock 2 gånger som sladden verkligen hög tag, fick dra om några gånger och till slut gick det. Misstänker att det berodde på att slangen var något längre, d.v.s 1,5 m och att den då inte satt fast med något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.