Jag har för mig att det inte får vara mer en en tråd per skruv på jordskenan. I min elcentral är det många fler jordtrådar än skruvar, och de är inte jämnt fördelade. Således sitter kanske 4 - 5 trådar på samma skruv ibland. Finns det något man kan göra åt det, eller är det ok? Det är en central med porslinssäkringar.

Erik.
 
Det är inte okej, för att dels så kan det bli dålig kontakt/att någon lossnar, dels så är det inte tillräckligt överskådligt i centralen.

Det bör gå att bygga på skenan.

//Patrik
 
Finns det fler tomma hål i skenan så att det går att utöka med fler anslutningsskruvar?
 
Får jag flike in en fråga? Var får man tag i dessa utökningsbitar? Kan någon av de röda skruvdragarna ge exempel på vad som kan användas? :)
 
-MH- skrev:
Får jag flike in en fråga? Var får man tag i dessa utökningsbitar? Kan någon av de röda skruvdragarna ge exempel på vad som kan användas? :)
Bland annat eldon säljer sånna här bitar...
De har även en isolerad kompleteringsskena man kan annvända om ska installera jordfelsbrytare till en central som har gemensam noll och jordskena.
 
Är ganska säker på att jag sett sådana på Hornbach, kan komma ihåg fel.
 
electrocuted skrev:
[länk]
Snajsigt. Skruvar man den bara i väggen innanför skalet då? Om man inte har någon din-skena i centralen? Ser inte det lite ... hemapuligt... ut?
 
Om jag räknat rätt är det 12 jordtrådar ojämnt fördelade på 6 skruvar. För mig ser det ut att vara ganska måttligt med plats. Går det att bygga på höjden?

Erik
 
  • IMG_5472.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag stal den här skenan på jobbet. Är den ok att ha i centralen? Det finns möjlighet att ha många fler skruvar per cm med den.

Erik
 
  • IMG_5474.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt till normcentral och dvärgbrytare tycker jag, dels får du ordning på det du har samt du kan utöka i framtiden med fler grupper.
 
om du får plats med den skenan så visst, men jag tror inte det, det bästa är nog dom där isolerade skenorna jag länkade till, du kan skruva fast dom på väggen bakom eller låta dom ligga löst, dom är isolerade så det händer inget ifall dom kommer emot en fassekena..
 
Tack för alla svar. De isolerade jordklossarna såg bra ut, men jag tror att dessa blir kluriga att få plats med under kåpan. Om man tar bort befintlig jordskena kanske det går, men då sticker undre raden in under nollskenan. Det blir inte lättåtkomligt.

Min första tanke med skenan jag plockade med mig var att ersätta befintlig. Det är någon finurlig skruv för att enkelt kunna koppla isär jordskena och nollskena som då inte skulle gå att använda. En annan idé är att sätta den "piggyback" på befintlig skena med ett par distanser. Den idén har jag inte övergivit än.

Bäst vore givetvis att byta ut centralen mot en ny normcentral. Jag känner mig hör och häpna inte självsäker nog att hempula detta. Det skulle bli en helt annan kostnad och jag tror att elsäkerheten går att upprätthålla ett tag till med befintlig central.

Erik
 
ta inte illa upp men om du inte känner dig såpass säker så du kan byta hela centralen så tycker jag inte heller du ska röra med skenorna faktiskt, det kan gå lika fel som det kan om du byter hela centralen, då dessa skenor är det viktigaste i centralen, resten av innehållet är pissenkelt att förstå, men just en sån grej som "den lilla finurliga skruven att dela skenorna med" kan skapa mycket skada om man inte vet dess funktion.
kopplar du isär den så delas noll&jordskena och du får nåt som kallas flytande nolla, sök gärna på det här.
så nej, det är säkrast att låta elektriker byta allt, eller låta bli den tills du får ihop stålar till att låta elektriker byta allt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.