RilleRock
norrbottenssnickaren skrev:
Ju mer jag försöker hitta ett lämpligt och SÄKERT sätt att koppla som Rille och tommib föreslår ju mer inser jag att det inte går. överbevisa mig nu grabbar för ni vet säkert ett sätt men jag hittar det inte.

Jag tycker inte att man genom lathet eller obetänksamhet ska introducera svagheter i ett larm... sorry om det låter hårt.
Föreslog inte samma som Tommi.

Jag skrev att det tar bara några sekunder att sätta ett larmmotstånd mao helt onödigt att slarva utan man sätter 1 över varje relä.
1 seriemotstånd och 1 motstånd över varje larmrelä, det är så man kopplar.
Var i slingan seriemotståndet placeras har ingen betydelse för funktionen men föredrar att ha den ute vid mk.
 
RilleRock
Sen skrev jag att jag åsså hade gjort likadant och då menade ja inte som tommi.
 
RilleRock skrev:
Sen skrev jag att jag åsså hade gjort likadant och då menade ja inte som tommi.
Läste slarvigt.
 
Får tacka för all respons.
Ja, jag antar att det är en mycket omständlig lösning av det hela. Visst så kan jag väl sätta ett motstånd i första eller sista MK och köra resten "obalanserade". Eller fuska med det i Centralen.
Jag vill gärna ha fullt skydd av den enkla anledningen till att varje slinga/sektion ska vara fullt skyddad även om detta är en lite fullösning.

Det är 4st MK med sab kontakt jag har. Jag har en äldre med icke Sab, men den tänkte jag inte använda alls.
Jag skulle dock vilja ha 4st kontakter för att lösa det bäst.
Men är det såpass svårt eller omständlig så kanske det är bättre att bita i äpple och hosta upp pengar till ett utbyggnads kort och dra separata kablar till varje MK?



MAP
MK1 - Entre via Map
IR1 (i inpassering)
IR2
IR3
IR4 (täcker bla Centralenhet)
MK2 - Täcker en dörr som normalt ej används.
Siren 2st i serie
Centralenhet - och Gsm uppringare

MK3 (MK3-MK4-MK5-MK6)

Dessa 4 MK är tanken att de ska ta två st pardörrar. Dvs en på varje dörrblad.
Jag har somsagt fyllt centralen med de utgångar jag redan har utan att använda utbyggnads kort.

Men går det med att bara byta ut motstånden till andra värden så hade det ju underlättat i min "fullösning".


Fyra magnetkontakter märkta 1 till 4 för säkerhetssystem, numererade för installationsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får tacka för all respons.

Men för att dumma ner det lite. Hur exakt ska man isf koppla detta ?
(ska väl stå MK 3-4-5-6 där egentligen men slingan är ju 4MK så ni hajar nog ^^ )
 
Redigerat:
tommib
Det helt korrekta svaret är sista bilden i #11, därom tänker jag inte tvista.

Jag hade möjligen gjort på ett annat sätt själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.