Jag har köpt från svenska Micor som gör fina klingor till ganska vettiga priser. Jag är helnöjd med min.
 
P Pysslarn skrev:
FGT = Flat Ground Tooth/Teeth, dvs en sågklinga där alla tänder är slipade vinkelrätt mot bladstommen. Gör att sågspåret blir "platt" i botten s a s.

Kap- och universalklingor har ofta växelvis slipade tänder som har en sned vinkel i förhållande till bladstommen. Tanken är att det ger bättre snitt när man kör tvärs över fibrerna i en planka och så brukar det vara i verkligheten också.

Klyvklingor är oftast (känner inte till något undantag) FGT-slipade vilket gör dem effektivare när man klyver en planka längs med fibrerna. Ofta har dessa klingor samma tandbredd som kap-/universalklingor.

Notklingor har man för att såga spår (ej genomgående snitt) i ämnen oavsett fiberriktning och de är alltid FGT-slipade. Tandbredden på dessa — såvitt jag stött på — kan variera mellan ca tre till tio mm.

//Ronnie
Håller med, förutom att det finns klyvklingor utan FTG. Men det är ett sidospår.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Håller med, förutom att det finns klyvklingor utan FTG. Men det är ett sidospår.
Haha, just när man trodde att man visste någonting! :D

Tack! Ser fram emot att få höra mer om detta.
//Ronnie
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.