Har köpt en beg självavfrostande frys Electrolux EUF29800 med ismaskin. Med en viss begränsad garanti.

Leverantören har lagat frysen tre gånger efter köpet. De två sista gångerna genom att byta fläkt. Både före det första bytet och nu efter det andra stannar fläkten ibland. Har försökt med lite olika trick för att få igång den. (Ändra temp, stänga dörren lite kraftigt, ge frysen en knuff). Ibland startar den, ibland inte.

(Felbilden när fläkten inte går är att det successivt blir varmare nere i skåpet. Men genom att fläkten går ibland så håller det ändå minusgrader. Intervallet -9 till -16, mätt med en digital ugnstermometer i mitten av frysen. Detta om man ställer termostaten på -22. Frysens egen angivelse är samtidigt -22.)

Min gissning är att det som skall trigga fläktens start inte fungerar, jag tror inte längre att fläkten är utsliten, även om de båda utbytena har varit till begagnade delar.

Någon som vet något om hur fläkten skall fungera i ett sånt här skåp? (Att den stannar när dörren öppnas vet jag, och det finns tre kännare för om dörren är öppen, två mekaniska till höger resp vänster, och en som jag antar är magnetisk i mitten.)

Skall fläkten gå hela tiden när dörren är stängd? Eller är även fläkten styrd av termostaten?

Temperatursensorn för kompressorn måste ju sitta alldeles intill kondensorpaketet, eftersom den ganska snart efter omställning visar samma som den inställda temperaturen.
 
A
Sensorn sitter där du beskriver
Fläkt lagren går ner sig på äldre fläktar
Därför är det helt ogjort arbete att sätta dit begagnade fläktar. Egentligen riktigt dumt.
Så sätt dit en NY fläkt så funkar det igen
 
A
Ja just det...
Fläkten går INTE
  • när dörren är öppen mindre än 5 minuter.
  • Under avfrostning.
 
A
Och de mekaniska brytarna till höger resp vänster styr inte fläkten.
 
Tack för de initierade svaren!

En parentes kring valet av fläkt; Företaget jag köpt frysen av handlar med begagnade vitvaror och delar till dessa. Min chans att få dem att köpa en ny fläkt är nog inte stor. Möjligen om jag betalar dem. Vet du vad en sån kostar ungefär?

Fläkten stannar alltså vid dörröppning, och vid avfrostning. Ingan annan givare än logiken på kretskortet som styr med andra ord. Och även om man skulle lura skåpet med en liten magnet att dörren alltid är stängd, så kommer fläkten att stanna vid avfrostning, och det är nödvändigt för att den inte skall värma upp insidan av frysen alltför mycket, gissar jag.

Den förra fläkten lät betydligt mer än den nuvarande, och den dessförinnan sa reparatören att den gick trögt. Den nuvarande är mycket tyst och när man satte "propellern" i spinn, så snurrade den betydligt längre än den föregående. Alltså borde den vara bättre än den gamla.

Återstår då: Kan det vara så att startströmmen till fläkten är för låg? Dvs att kretskortet skickar ut en lägre spänning än nödvändigt? Vi bor ute på landet och har inte 240 V utan 230,8 V nu när jag mätte. Eller annorlunda formulerat kan det vara en idé att byta kretskort?
(Såna har säkert företaget också ett flertal begagnade av, eftersom de har ett antal fläktar.)

Vet du vilken spänning fläkten skall ha? Jag kanske kan komma åt att mäta den, vet inte säkert.
 

Bästa svaret

A
Ca 1200.- kostar en ny fläkt

Ja den stannar vid avfrostning för att inte värma maten

Oljud på dessa fläktar brukar bero på att de går i isen efter ofullständiga avfrostningar.
Har du detta problemet kan din fläkt frusit fast.

Minsta lilla fläkten går trögt orkar den inte starta då den inte har något startmoment.
Kan man blåsa igång den med munnen. Kan den funka.

Det är en 230v fläkt men jag tror att den drivs med lägre spänning för att gå tyst.

Kretskort brukar gå sönder efter åsknedslag motsv.
 
Återigen tack för dina kunniga svar.

Nu går frysen halvbra. Dvs fläkten startar igen även efter att man öppnat dörren i mer än fem sekunder. Nu verkar det som att den enbart har svårt att starta efter att avfrostning skett. Jag tror inte att den någon gång har frusit fast, eftersom det går att starta den med en lätt knuff på frysen.

Därför undrar jag hur ofta avfrostning sker? Mitt intryck är att det är med åtminstone 2 dagars mellanrum.

Denna fläkt är mycket tyst. Man hör inget annat ljud än det naturliga luftbruset och det måste vara tyst i omgivningen för att det skall höras.

Att införskaffa ny fläkt är naturligtvis den bästa idén. Jag skall prata med leverantören.
 
A
Det är behovsavfrostning baserat på hur mycket dörren har varit öppen
Dessa fläktar är alltid mycket tysta
 
  • Gilla
Kraftfamiljen
  • Laddar…
Ungefär hur länge pågår en behovsavfrostning?
 
A
Tills förångarbatteriet är uppvärmt till 7 C
 
Jag förstår att det varierar beroende på hur mycket nedisning som finns. Men pratar vi om minuter, timmar eller 5+ timmar?

Jag har en digital trådlös termometer liggande i mitten av frysen. Igår blev det varmare (ca -11) under en period på 1-2 timmar. Det gick inte heller att starta fläkten med magnet, så jag utgår från att den höll på med avfrostning. Idag är det kallt igen.

PS Återigen tack!
 
A
BÖR VARA AVFROSTAT PÅ 10-20 MINUTER
 
  • Gilla
Kraftfamiljen
  • Laddar…
Nu har jag köpt en ny fläkt och monterat själv. Tyvärr verkar frysen bete sig likadant, dvs fläkten stannar ibland och startar sen inte. Men det går alltid att få igång fläkten genom att slå på Superfreeze.

Det gör att jag tror spänningen från kretskortet är för låg vid normaldrift. En av de vanligaste komponenterna som slits ut på kretskort är elektrolytkondensatorer. Jag ser att det sitter en sån på kretskortet.

1. Känner du möjligen till vad den har för kapacitans? (Det går inte att se på bilden på E-lux reservdels-sida.)

2. Har jag fattat rätt att kretskortet sitter ungefär mitt under frysen i en "plastlåda"?

(Jag överväger alltså att byta kondensator, före jag köper ett nytt kretskort.)

Bifogar bilden på kretskortet.
 
  • Bild på ett kretskort med olika komponenter inklusive elektrolytkondensatorer och relä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapacitansvärdet för dessa kondensatorer brukar inte vara kritiskt. De nyttjas för att "glätta" och stabiliserar matningsspänningen. Från storleken att döma gissar jag på 1000 uF.
Däremot är spänningståligheten viktigare. En ny kondensator måste ha minsta samma eller högre spänningstålighet. 50-63 V borde vara tillräckligt.
 
Tack, återigen lyser du med djupa kunskaper. Då börjar jag leta efter kondensatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.