Min tanke är att huvudflödet till fläkten går från duschutrymmet med säg 10 liter/s och med spjället i bastun så kanske du ligger på max 1 liter/s. Frågan är vad får du för temp vid fläkten då?

Bar att ge några proportioner, jag har frånluft i min bastu på 3.5 liter/s när den inte används. Det ger ett luftombyte per 45 minuter. Därför drar jag för en lucka för ventilen och får säg 1 liter/s vilket faktiskt är i högsta laget.
 
Såg att det har hänt lite i tråden ;)

Jag tycker det är ganska tveksamt att ventilera en bastu med tilluftsfläkt då det innebär att man skapar ett övertryck och trycker ut varm, fuktig luft i byggnadskonstruktionen. Fuktspärr i all ära... Frånluftsfläkt ger omvänt ett undertryck och inte samma problem. Jmfr en simhall där man aldrig får ha ett övertryck.

Vidare låter luftomsättningen lite låg var 45'e min. Rekomendationer jag hittat (finska) säger omsättning 6ggr per timma (= var 10'e min).

För att återknyta till inledningen mätte jag sjävdragsflödet till ca 7-8 l/s och det ger i min lilla bastu på 5,4m3 hyffsat klimat om än inte enligt rekomendationen. Har alltså slutat leta fläkt.
 
tillbaka på ruta ett....
fläkt placeras i dusch och används endast för att ta bort fukten efter bad å dusch.
Inga ventiler eller spjäll i ventröret.

vad tror ni om att dra ytterligare ett rör från relax i taknivå ner över bastun (inluft) och
utluft under dörrarna ??

fär jag då den cirkulationen eller luftombytet jag är ute efter


 
Håller med Jay Jay om att det nog är olämpligt att ha övertryck i bastun.Om du däremot tar inluften vid aggregatet och utluften så långt ifrån som möjligt, strax under nedre laven (ev. genom något rör) så får du cirkulation på syret. I ditt fall kanske inluft vid dörren och utluft i inre hörnet ut till duschrum genom ett rör. En ventil i taknivå för att torka ur bastun är också bra. Lycka till !
 
JayJay skrev:
Vidare låter luftomsättningen lite låg var 45'e min. Rekomendationer jag hittat (finska) säger omsättning 6ggr per timma (= var 10'e min).

För att återknyta till inledningen mätte jag sjävdragsflödet till ca 7-8 l/s och det ger i min lilla bastu på 5,4m3 hyffsat klimat om än inte enligt rekomendationen. Har alltså slutat leta fläkt.
Det kan hända att min luftomsättning är klen. Å andra sidan blir det bra tryck på luftfuktigheten! Jag hårdbastar emellanåt tills jag får "sockerdricka" i läpparna. Om det beror på syrebrist eller "ultimat" bastuklimat låter jag vara osagt. Fint som tusan känns det både innan, under och efter.

PS. I vedbastun på landet så går det fixa "sockerdricka"-klimat också. Där går det inte att skylla på dålig ventilation när kaminen frustar som en V12:a när det är lite kallt ute.
Alltså, vi pratar om det "ultimata" bastuklimatet... ;) :)
 
Har aldrig provat sockerdricka... brukar dock ha en smak av humle och malt på läpparna ibland ;) Hur som helst, huvudsaken är ja att man är nöjd med sin bastu sedan kan det stå vad det vill i diverse rekomendationer och det verkar ju ClasseClas vara. Har du blivit klokare Tigersåg? Jag hittade en skiss som föjde med mitt Harvia-aggregat om det kan vara till någon hjälp.
 
  • bastuvent.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett beslut är taget :)

Rektangulär kanalfläkt i undertak från österbergs LKP100A maxtemp 80 grader.
Separat steglös varvtalsregulator.

Kommer under bastubad att kunna reglera luftflödet på många sätt enligt bilden.

röd pil = bastubad
Blå pil = evekuering av fukten efteråt.

Detta hoppas jag ger den jämnaste och fuktigaste värmen
Nackdelen är övertrycket jag har kontroll på, men jag måste helt enkelt lita på att folien fyller sin funktion.

Bifogar även Helo´s tankar på ventilation

 
  • skanna0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ventilation enligt helo

hoppas det går å läsa
 
  • helo_ventilation_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.