Var på visning på en gammal gård i omgivningen. Det satt en liten förskrämd fladdermus i en rumshörna och mäklaren blev hysterisk. Inte bara för själva vilddjuret utan också rädd för att gården nu blev osäljbar . Vi besökare/spekulanter lyfte försiktigt upp det lilla livet på vinden och sedan skyfflade mäklaren ut oss, ett tiotal personer, och stängde/låste huset och försvann ...

Jag har satt upp en holk i min stora ask men har inte fått någon hyresgäst
 
  • Gilla
Johan Frank och 1 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Men den dagen jag vill inreda vinden. Måste man söka tillåtelse då att få ta bort dem?
Om du vet vart de flyger in/ut så kan man tejpa dit en påse med hål i botten runt hålet.. Då kan de krypa ut igenom påsen men hittar inte in igen. Däremot så måste man vara 100% säker att det inte finns ungar i boet då.
Jag blev av med mina då jag bytte yttertaket, de kröp in/ut intill skorstensplåten och satte igen det när taket byttes. Det var inga som bodde där just då.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Troligtvis bor de bara på din vind på sommaren, vintertid bor de väl i grottor? Vi har tydligen 3 olika fladdermusarter på vår vind och i ladugården men de finns bara där sommartid samt använder utrymmena som ”nursery”/barnkammare, vintertid bor de på annat håll. (Sa en fladdermus-expert som var här och utredde/mätte) Så om du nångång tänkt göra om vinden så gör det på vintern då så stör du dem inte! Men de får väl tyvärr hitta ett annat boställe om du gör om. Vi älskar våra fladdermöss, så mysigt att stå på gårdsplan en halvmörk sommarkväll och se dem flyga runt o fånga dessa sabla knott/myggor! :love::)
 
  • Älska
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Men den dagen jag vill inreda vinden. Måste man söka tillåtelse då att få ta bort dem?
Du kan glömma att få tillåtelse att ta bort dem för något så ”trivialt” som att du vill inreda din vind...
Har du *tur* kan du få hjälp av länsstyrelsen att få dem att frivilligt flytta någonstans som är mer lämpligt för din del.

Men rent krasst, anmäl det inte, vänta tills de inte har ungar och försök skrämma bort dem och täta så att de inte kan komma tillbaka.

Exempel på hur fredade de är:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/museipersonalens-skrack-doda-fladdermoss
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Jag har varit med om att sanera vindar efter fladdermöss och det är ingen hit.
Många blir gärna fler om dom trivs.
Har du några hundra så med tiden blir det ett rejält täcke av ren skit som luktar något fruktansvärt
Som du redan har fått förslag på så täta alla springor in men gör så att dom kan ta sig ut typ låst kattlucka utifrån men ok ut
 
Stämmer in i kören. Det är bra med fladdermöss! Myggor är ett jäkla skit vid sommarstugan. Jag och barnen har byggt fladdermusholkar och satt upp. Ett kul och lärorikt projekt :). Helt gratis och miljövänlig myggbekämpning!
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Fladdermöss omfattas av artskyddsförordningen. Det gäller samtliga arter. De får alltså inte skadas, dödas, störas eller liknande. En ensam fladdermus är förmodligen en hanne av en art som lever ensam. Tex bor dvärgpipistrellens hannar för sig själv och sjunger för att locka till sig honor. Vi har en sådan hanne på vår hanvind (passande). Det är ju bara bra, fladdermöss äter massor med insekter. Deras avföring består ju av insektsdelar som torkar och blir helt harmlöst. Om det inte torkar beror nog det på fuktproblem snarare än fladdermöss.
Hur gjorde ni med huset? Är ni spekulanter?
 
Jiji Jiji skrev:
Hur gjorde ni med huset? Är ni spekulanter?
Det var goda vänner som var spekulanter. Huset såldes så småningom; det var mycket nedgånget men hade en betagande utsikt. Tyvärr låg nybyggda svinstallar inom "doftavstånd".
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tex bor dvärgpipistrellens hannar för sig själv och sjunger för att locka till sig honor.
Påminner mig om vissa människohannar, men nu hamnade vi visst OT.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.