Makita vs Hitachi

  • Hitachi

    7 Röster 17,9%
  • Makita

    32 Röster 82,1%
  • Antal röster
    39
Gilbert skrev:
Om man bortser från ekonomin skulle nog de allra flesta välja BDF, men med tanke på att man kan spara en rätt rejäl slant på att välja BHP istället för BDF så ser åtminstone inte jag varför man ska tjuras att välja BDF
Ja mellan BHP452 och BDF452 ser jag inte viktskillnaden eller storleken som speciellt avgörande.
Nackdelen för BHP är väl mer om den skulle ha större risk för krångel i maskinhuset pga slagfunktionen som Binesh befarade. Fördelen är att den är billigare.

Gilbert skrev:
Slagskruvdragaren är ett underbart verktyg, när man väl börjat använda den ser man ogärna åt nåt annat när man ska ha in en skruv, oavsett storlek, mina vanliga dragare är mer eller mindre rena borrmaskiner efter att slagskruvdragaren kom in i maskinparken.
Ja det är lite det jag misstänker. Och om jag ändå ska handla känns det dumt att inte passa på när man får båda till ett så pass bra pris

Men, jag känner mig rätt kluven mellan Makitorna och Hitachimasiknerna. Jag uppfattar dom som rätt likvärdiga, och det verkar finns ungefär likvärdigt sortiment med maskiner att utöka 18V maskinparken med från båda märken.
Har jag FEL här eller är det hugget som stucket? (under förutsättningen att jag inte har maskiner från någon av dem sedan tidigare)
 
Ingen aning, det som fick mig att köpa Makita var att en kompis som är snickare tyckte att de hade högre lägstanivå på sina grejor. Men han kan ju ha fel.

Tror för övrigt att det just nu är billigare att köpa enbatteriversionen (Makitan) och lägga till ett extra batteri än att köpa tvåbatteriversionen....

Batteristicksågen gillar jag mycket, om du ska ha nån mer grej. Men du kanske har en redan.
 
jag gillar hitachi maskinerna, men jag blev lite irriterad nu när jag skickade iväg min ds14dfl på lagning eftersom jag tyckte att chucken var lite glapp. När jag lämnade in den så var det sagt att jag skulle få tillbaka den inom en vecka, men istället tog det 3 veckor innan jag fick tillbaka den igen vilket var irriterande eftersom jag hade ett plåttak som skulle läggas.
Ursäkterna till att det tog tid var allt från att dom inte fick den förrän efter
9 (!) dagar (den skickades från swedol till verkstaden), och sedan så blev den ändå liggande fast dom hade fått den.
dessutom var maskinen inte helt ok när den kom tillbaka.
Maskinen i sig är kanonfin, men service verkstaden är usel.
 
Har både: BHP452 http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Cordless Combi 18v Makita

och ett LCT204-kit:
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Cordless Drill / Drivers 10.8V#94367

Visst, fjuttdragaren är smidig, men jag plockar ändå oftast fram 18 voltaren pga styrkan och batterikapaciteten!

Fjutten använder jag mest ist för skruvmejseln.

Skulle jag bara köpt en så vore valet enkelt, en 18 volts-maskin, då finns det dessutom en uppsjö av andra 18 volts maskiner du kan köpa till.

Har oxå kört en del med lillbrorsans Hitachi DS14DL (tror jag den heter) o den var minst lika stark o smidig som min nya 18v Makita, och då är Hitachin ändå rejält skamfilad efter mkt slit på byggen.

Så Hitachi får oxå rekommendation från mig, köpte dock Makita till mkt bättre pris från England därav mitt val...
 
Då är en BDF452 + BTD140Z beställda, hoppas bara pundet inte hinner återhämta sig innan pengarna dras från kortet. ;)
 
Tror du blir nöjd, och skulle du av någon anledning vilja ha slagborrmaskinen istället för 452:an så är jag frivillig på att byta ;P
 
Så då var grejerna hemma, £348.35 ink frakt och moms för dom båda. Levererades i en LXT232 låda, enda att notera var att det var en mindre spricka i lådan och att ”5mtr Power Tools Pro tradesman's tape” som skulle ingå saknades i paketet.
Men Jesus vilken drag det var i maskinerna! Och vikten i relation till kraften känns bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.