I en modern växlare bör intekulverten in till huset kallna, en varmhållningsfunktion bör se till att växlaren alltid är varm för snabb tillgång på tappvarmvatten.
Men om du har värmen igång så borde ju kulverten vara uppvärmd i vilket fall.
 
Gabbe1 skrev:
I en modern växlare bör intekulverten in till huset kallna, en varmhållningsfunktion bör se till att växlaren alltid är varm för snabb tillgång på tappvarmvatten.
Men om du har värmen igång så borde ju kulverten vara uppvärmd i vilket fall.
Intressant att höra. Vi i Göteborg har inte den funktionen (då är min växlare sedan 2008). Det fanns däremot en överledning på primären längst bort på varje gata, för att kulvertarna fram till husen skulle hålla sig varma, men den är borta på våran. Den satt nämligen i min central och började läcka, så jag fick den borttagen (tjöt och hade sig ändå). Eftersom jag ändå har stödvärme i källaren året runt så gör det inget.
 
Hej,

Om kulverten in till huset kallnar mellan värmebehoven, hur påverkar det förbrukingen?

Mvh
Bambi
 
Viktor Cz. skrev:
Det viktiga eftersom du har FTX är att säkerställa att återvinningen i aggregatet går för fullt innan värmen går på. Värmen du återvinner är 'gratis' i förhållande till att köra fjärrvärmen.
Hej,

Innebär det att man ställer in tilluften så högt det går utan att hjälpbatteriet hoppar in? Om det är så innebär inte det att den roterande värmeväxlarn får gå oftare pga hög begärd tilluftstemp med extra strömförbrukning av roterande växlarns motor? Den motorns energibehov kanske är försumbar jämfört med vinsten av luftåtervinningen?

Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Hej,
Om kulverten in till huset kallnar mellan värmebehoven, hur påverkar det förbrukingen?
Inte särskilt. De allra flesta betalar för förbrukad energi, och om den kommer från mer kallare vatten, eller mindre varmare vatten spelar mindre roll.

Din komfort, exv. hur lång tid det tar att få varmvatten, kan dock som sagt påverkas negativt.
 
Bambi skrev:
Hej,

Innebär det att man ställer in tilluften så högt det går utan att hjälpbatteriet hoppar in? Om det är så innebär inte det att den roterande värmeväxlarn får gå oftare pga hög begärd tilluftstemp med extra strömförbrukning av roterande växlarns motor? Den motorns energibehov kanske är försumbar jämfört med vinsten av luftåtervinningen?
Jag kan väldigt lite om sådana system (har bara frånluft själv), men ja, om hjälpbatteriet består av elvärme så känns det ju fel. Antingen så är det dyrare och då skall man använda fjärrvärmen, eller så är det billigare(!) och då är det ju lika bra att stänga av fjärrvärmen (iaf för uppvärmningen)...

Fläktmotorn drar nog inte så mycket, 50-100W eller så, MEN innan man bara räknar det på värmekontot så får man tänka på att den också är en del i ventilationen, och fjärrvärmen har ju ingen del i den. Så den bör nog gå i någon form ändå för luftkomfortens skull.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Inte särskilt. De allra flesta betalar för förbrukad energi, och om den kommer från mer kallare vatten, eller mindre varmare vatten spelar mindre roll.

Din komfort, exv. hur lång tid det tar att få varmvatten, kan dock som sagt påverkas negativt.
Tack för svar

Anledningen att jag frågade är att jag har värmehållningsventilen på min sida, jag tar kostnaden för den pga att vi har VVC, förkastligt med fjärrvärme och värmeväxlare enligt mig. Jag åkte bort en helg och då stängde jag av VVC och skruvade därför ner varmhålnningsventilen som normalt håller växlarn till 50 på VVC pga legionella. Jag skruvade ner den jättelågt och tänkte inte på att den också ska göra så det finns fjärrvarmvatten fram till centralen, trots vi inte duschat eller haft VVC på lördagen så var förbrukningen dubbelt så hög som normalt, min hjälp hade alltså försämrat förbrukningen och jag var frågande.

Detta kanske kan ha gjort att kulverten till mitt hus svalnat eller blivit baksug eller något, vad kan ha hänt?

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
OK, det var lite komplicerat. Typiskt så tar man ingen kostnad för värmehållningsventilen, dvs den som leverantören satt dit, eftersom den kopplar förbi på primärsidan. Det vattnet går alltså inte igenom din anläggning/mätare, utan helt förbi. Och den förhindrar också att kulverten blir kall.

Så vad det är i ditt scenario som förbrukat värme det är svårt att sia om. Glömde ni ett fönster öppet? :)

VVC är som sagt helt förkastligt i en fjärrvärmecentral med genomströmningsvärmare (denna "hålls" typiskt inte på 50 grader heller, utan är helt "on-demand", dvs värmer vattnet när du börjar tappa det). Om jag var du så skulle jag stänga av det och plugga s.a. inte vatten blir stående i slingan. Legionella är inget jätteproblem med genomströmningsvärmare eftersom det är så små vattenmängder som blir stående. Även om vattnet är "kallt", dvs perfekt för legionellatillväxt så spolar man snabbt ut det när man börjar använda systemet. Jmf det vatten som står i ledningen.
 
Ja, VVC-vattenmängden räcker inte till som genomströmningvätska i värmeväxlarn för att bygga de 50 grader VVC kräver. Därför har de satt varmhållningsventilen på andra sidan i centralen jämfört med normalt och från den går en liten koppertråd som värme växlarn så den orkar hålla tempen, jag kan styra tempen med termostaten så jag får 50 grader på VVC. (Vattenvärmeväxlarn är alltså alltid igång och redo för varmavtten) Det var denna termostat jag skruvade ner helt samtidgt som jag drig ur sladden till VVC pumpen, inga fönster eller något glömt, hade räknat med halverad förbrukning utan VVC och duschning låg på 25 innan, nu var det 50 i stället, blev lite förvånad och försökte komma på vad som kan ha hänt. Måste haft att göra med att jag skruvade ner varmhållningsventilen till lågt tänkte jag...

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
Jag ser inte hur det kunde hända givet beskrivningen, men jag är inte helt klar över hur det fungerar... Pröva att dra ur sladden till pumpen också nästa gång.

Jag hade rivit ut hela skiten, alltså kört utan VVCn men det kan ju finnas andra skäl till den som jag inte vet om.
 
Vi har bara VVC mellan förrådet där fjärrvärmecentralen sitter och till precis in i huset(ca 10m), därefter vanliga rör till tappställena, ungefär som om centralen hade suttit inne i huset utan VVC. I huset där VVC slingan vänder har jag en termostatventil som jag kan stänga, har funderat på detta och köra som om den inte funnits. Men samtidigt är det skönt att få varmvatten på under 10s med och det kostar mig under 1000kr/år. Det hade blivit mycket spolande annars, spola så växlarna kommer igång och därefter ca 20m till varje tappställe.

Jaja, direkt efter jag startade upp allt igen så sjönk förbrukningen till det vanliga och VVC kostar ca 1,5kw/dag, vilket jag märkte när jag glömde den igång under semestern :), så nästa gång jag åker bort över helgen får den stå på :)

Mvh
Bambi
 
Eldar ganska rejält i braskaminen och och har en generell rumstemperatur som ligger högre än vad jag ställt in på golvvärmetermostaterna. Kan även se på dem att de inte kallar på uppvärmning särskilt ofta då de är digitala. Dock går inte min fjärrvärmeförbrukning ner mer. I november en förbrukning på 668 kWh och motsvarande period i fjol låg på 615 kWh och då eldade jag betydligt mindre. Nu har jag inte någon mätning av yttertemperatur men jag tror att dessa är ganska lika 2011 och 2012. Utav denna förbukning försvinner ca 300 i varmvatten tror jag och då finns det kanske inte något mer att hämta längre ? Har jag nått botten? Går det att få ner fjärrvärmeförbrukningen nära noll eller försvinner det alltid en viss mängd värme utan att "man behöver värma upp huset" ?
 
Så länge huvudkranarna är öppen så kommer du troligen (beroende på hur växlaren funkar) ha en liten energiförbrukning då kulverten in till huset bör hållas varm.

Vad har du för hus som klarar uppvärmning på 668kwh i nov, friggebod eller passivhus?
 
Kanske inte är hela sanningen i föbrukning. Tillkommer ca 250 KWh på FTX:en då denna ju återvinner också..

Varken passivhus eller friggebod :)

Har ett 2-planshus byggt 2011 på 200 m2. Isolerade hyffsat normalt 220+45 i ytterväggar. Var extremt noga med ångspärr och tätningar runt fönster och dörrar. Tror huset är extremt tätt faktiskt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.