"+ Mindre arbete med rör, köpa radiatorer"

Ja, det stod ett frågetecken efter golvvärme.

För att ytterligare spä på fördelarna med llvp så bör det väl betraktas som ganska oekonomiskt att utveckla/utöka användningen av ett långt dyrare system, vilket fjärrvärme är. Att vara i klorna på någon som sätter avgifter efter hur mycket vinst de "behöver" vill jag vara så lite som möjligt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Finns ju dock inget som säger att man i framtiden byter till något annat system som är mer ekonomiskt, har man då vattenburet så är det bytet enklare.
LLVP kommer gå sönder och behövas bytas i framtiden.

Sen så kan man ju fundera på dagens välisolerade hus så borde uppvärmningen av 25kvm inte vara några jättepengar oavsett uppvärmningsform.
 
Precis...och det var därför jag föreslog att gräva ber en kulvert när ändå grävmaskinen var framme ;)
Allting går sönder förr eller senare. LLVP kostar idag ca 10kkr (Panasonic) ink installation och 5 års garanti. De är byggda för 10 års livslängd. Säg vilket system som du får för 1000:- per år och med en ny 5-årig garanti vart 10:e år.

Helt sant, men oavsett vad så blir det dyrare med fjärrvärme, samt färre funktioner (kylning och torkning t.ex.).
 
Vill man hålla nere investeringen kan man ju helt enkelt ställa dit en elradiator för några hundralappar.
 
Driftskostnaden av den elradiatorn för att värma 25 kvm till behaglig temperatur under ett år är vad det kostar att installera en llvp.
 
Ja, jag överdriver :) men you get my point.
 
Installationskostanden för golvvärme om du redan har ett vattenburetsystem i huset torde väl vara väldigt låg. 25kvm, en kanske två slingor, en minishunt med termostat. Borde väl gå på en bit under 10k. Vad kulverten kostar vågar jag dock inte svara på. Och detta lär du ju inte behöva byta under husets livslängd (kanske pumpen och termostaten). Betydligt mycket högre komfort än en fläkt.

Dock är ju kylan med en luft/luft en klar fördel. Ännu mer så i ett litet rum. Och som sagt den största nackdelen med fjärrvärmeanläggningen är ju just fjärrvärmen. Det är dyrt, priset höjs varje år och man kan inte göra något åt det.

//Johan
 
Jag skulle vilja veta vad alla ni som menar att det är bättre komfort med golvvärme menar med just det; bättre komfort. Vad innefattas i begreppet komfort?
 
Cancerman_777 skrev:
För att ytterligare spä på fördelarna med llvp så bör det väl betraktas som ganska oekonomiskt att utveckla/utöka användningen av ett långt dyrare system, vilket fjärrvärme är. Att vara i klorna på någon som sätter avgifter efter hur mycket vinst de "behöver" vill jag vara så lite som möjligt.
Här får man ju vara försiktig eftersom fjärrvärmepriserna skiljer sig ganska mycket åt i landet. I Gbg så har vi ganska mycket spillvärme, och det är därför relativt billigt med fjärrvärme.

Jag betalar exv. ca 40 öre/kWh efter att jag friköpt anläggningen när den installerades (skall man räkna på ränta på det så ökar kostnaden till 45-50 öre/kWh med min förbrukning).

Nu kan man ju dra en högtempkulvert också, men då drar ju kostnaderna iväg lite.

(Jag vet inte vad 22000 kWh luft-luftvärmepump skulle kostat mig om året, men eftersom jag väl i rimlighetens namn hade behövt en tre stycken llvp för att täcka huset (inte ens det är rimligt egentligen) så var det ju aldrig något allternativ. Luft vatten hade krävt att jag byggde om till ett lågtempsystem med byte av i stort sett alla radiatorer, så det kändes inte heller aktuellt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.