Smeagol skrev:
Självfallet skall man välja den tomt som känns bäst. Vet dock inte vilken som känns bäst ännu  :) De hr båda sina styrkor.

Det verkar som många är emot fjärrvärme. Skall kolla om det är et krav att ansluta sig till fjärrvärme nätet.

Min tanke var annars jordvärme med en kamin att elda i ibland för trivsel samt att kapa topparna. Är detta ett vettigt alternativ?
Många är emot fjärrvärmen av rädsla för höjda taxor.
Men om man bygger ett nytt energisnålt hus (väl isolerat med återvinning på ventilationen) då blir energiförbrukningen så låg att det knappast går att räkna hem investering av Mark- Berg- eller Pelletsvärme på grund av betydligt högre investeringskostnad men lägre energipris.

Många pratar om fasta avgifter men det får du kolla upp med din fjärvärmeleverantör för på många orter baseras årsavgiften på toppeffekt som räknas fram med hjälp av årsförbrukningen och en energisnål villa får då en låg avgift.

En annan aspekt är att fjärrvärme undercentralen tar väldigt liten plats om du.

/Patrik
 
Pasta skrev:
[quote author=Smeagol link=1138742971/0#9 date=1138783628]Självfallet skall man välja den tomt som känns bäst. Vet dock inte vilken som känns bäst ännu  :) De hr båda sina styrkor.

Det verkar som många är emot fjärrvärme. Skall kolla om det är et krav att ansluta sig till fjärrvärme nätet.

Min tanke var annars jordvärme med en kamin att elda i ibland för trivsel samt att kapa topparna. Är detta ett vettigt alternativ?
Många är emot fjärrvärmen av rädsla för höjda taxor.
Men om man bygger ett nytt energisnålt hus (väl isolerat med återvinning på ventilationen) då blir energiförbrukningen så låg att det knappast går att räkna hem investering av Mark- Berg- eller Pelletsvärme på grund av betydligt högre investeringskostnad men lägre energipris.

Många pratar om fasta avgifter men det får du kolla upp med din fjärvärmeleverantör för på många orter baseras årsavgiften på toppeffekt som räknas fram med hjälp av årsförbrukningen och en energisnål villa får då en låg avgift.

En annan aspekt är att fjärrvärme undercentralen tar väldigt liten plats om du.

/Patrik[/quote]

den fasta avgiften baseras persis som du säger på tippeffekten o inte på förbrukningen !!!
hur mycke du en snålar så behöver huset en viss effekt vid svinkyla.
du kanske behöver en effekt på 10kW men du förbrukar bara 20 000kWh i energi (det är olikasaker)
 
Pasta skrev:
[quote author=CarMan link=1138742971/0#13 date=1138809279][quote author=Mau link=1138742971/0#12 date=1138795791][quote author=Immobil link=1138742971/0#2 date=1138743548]Jag anser att du med fjärrvärme hamnar i fjärrvärmebolagets klor. När du väl är där så blir det dyrt att byta när de höjer sina avgifter. Satsa på en egen värmeanläggning! ;)
Den stora fördelen är bekymmerslösheten. Skiten funkar. De få gånger den inte gör det är det troligen leverantörens problem (bara ringa och klaga) och OM det, mot förmodan, är ens egna prylar som packat ihop är det oftast förhållandevis billigt att få det fixat.

Men jag håller med. JAG vill inte ha fjärrvärme utan tar hellre strulet med egna grejor. Inte för att kommunen ens funderar på att dra en pipeline ut dit i obygden där vi lever, men ändå. Blir det dags att flytta kommer jag definitivt se indragen fjärrvärme som en nackdel snarare än fördel...  ;)[/quote]


Fins väll många andra energi källor som är lika bekymersfria som fjärvärme ![/quote]

Nämn några !!

Inte Ved.
Inte pellets.
Inte Värmepump klartmycket vanligare med driftavbrott och utlösta motorskydd.
Inte Olja

Direkt EL. ganska likvärdigt
Elpanna. ganska likvärdigt
Gas. Ganska likvärdigt

En injusterad fjärrvärmeanläggning behöver man inte göra någonting åt den har lång livslängd och billig investering.

/Patrik[/quote]
Ja.

Direkt EL. man gör inget alls!
Elpanna. man gör inget alls!
Gas. vet inte hur dom systemen funkar, är man direktansluten? måste nått munstycke servas? tändanordning? säkert nån besiktning & sotning, sä där är det inte bara att köra.
Markvärmepump. där gör man ingen ting
luft/vatten värmepump. dör gör man ingenting
tuft/lutf värmepump, där måsta man göra rent filter
frånluftsvärmepump, där måste man göra rent filter
fjärvärme, där gör man heller ingenting
 
Många är emot fjärrvärmen av rädsla för höjda taxor
Bor i en kommun som haft fjärrvärme i 40 år och de som satsade på detta då har tjänat in många sköna slantar. Och mig veterligt har det inte bytts många växlare från den tiden, möjligen rengjorts och bytt några styrsystem.
Har man möjlighet till fjärrvärme och är bekväm så är det nog inget att tveka på.
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Många är emot fjärrvärmen av rädsla för höjda taxor
Bor i en kommun som haft fjärrvärme i 40 år och de som satsade på detta då har tjänat in många sköna slantar. Och mig veterligt har det inte bytts många växlare från den tiden, möjligen rengjorts och bytt några styrsystem.
Har man möjlighet till fjärrvärme och är bekväm så är det nog inget att tveka på.
rogge

Jag tror inte på det där ryktet med schk höjning när tilräckligt många är anslutna, men det är fördyra taxor redan idag!
 
Jag tror inte på det där ryktet med schk höjning när tilräckligt många är anslutna, men det är fördyra taxor redan idag!
"Min" kommun 59 öre 2005 höjning 2% från 2004 hur mycket var det nu oljan höjdes förra året? Och hur mycket har elpriset höjts de senaste åren? mmmmmmmm
Som sagt har ni möjlighet till fjärrvärme tror jag iaf det är en bra investering i förhållande till allt annat.
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Jag tror inte på det där ryktet med schk höjning när tilräckligt många är anslutna, men det är fördyra taxor redan idag!
"Min" kommun 59 öre 2005 höjning 2% från 2004 hur mycket var det nu oljan höjdes förra året? Och hur mycket har elpriset höjts de senaste åren? mmmmmmmm
Som sagt har ni möjlighet till fjärrvärme tror jag iaf det är en bra investering i förhållande till allt annat.
rogge

Håller med om at man inte ska välja olja !

oavset om dom bara höjt 2% i just din komun eller ej, så anstr jag att 59 öre är för mycke för fjärrvärme, varför är den så dyr, borde ju vara billigt att göra värmen centralt & effektivt.

jag ligger ju på 25 öre/ kW med min bergvärme, då kan dom häjja många % innan vi hamnar på dom 72öre/kw som gjärvärmen kostar hoss mig !!!

& med tanke på att jag har COP4 på min anläggning så blir en 4% ökning bara en 1% ökning för mig.
men bor man i Oxelesund eller nått så är det ju ingen tvekan om vad man ska välja
 
Men är inte tex bergvärme dyrare att installera?
Om det skiljer typ 50 000 i instalations kostnad så får man ju mycket fjärrvärme för dom pengarna, Eller?
 
jag ligger ju på 25 öre/ kW med min bergvärme
Vad har du för elpris och hur räknar du för att komma fram till 25 öre/kw? Tycker detta låter lite väl bra.
http://www.karlshamnenergi.se/includes/information.asp?information=f_priser här är en länk som visar hur man bör/kan räkna. Och lite exempel runt om i landet.

De flesta ser ut att hamna mellan 80-100 öre /kwh ink moms, ink alles och det ska då till en 75% besparing i vissa fall för att hamna på 25 öre /kwh. Behövde du gå upp eller ner i säkringsstorlek när du satte in vp? Har du räknat någon investeringkostnad för merkostnaden när du bytte till vp ? och/eller lägger du undan pengar för framtida byte av vp?

Många frågor dyker upp när man börjar jämföra olika alternativ, ska bli intressant och se om man kan "döda" din perfekta vp, cop och kwh-pris :cool:
rogge
 
Jag kör på 16A i huvudsäkring.
Jag har väll ett elpris som liger på Ca 1:-/kWh
min pump ligger på mer än 4 i års cop, men om vi räknar på 4 i cop så blir det 25 öre/KW värme (inte 25 öre kWh el) (den ligger på ungefär 4,4 i COP)
jag har inte räknat in investeringskostnaden utan räknar bara driftskostnad. Med dom inställningar jag har bör pumpen hålla mer ön 30 år (men man kan ju aldrig vara säker)
En fjärvärmeväxlare lär hålla längre & är billigare att byta.


mitt hus drar ungefär 25 000kW i uppvärmning & varmvatten
med värmepump & 4 i årscop 1:-/kW så blir det 6250:-/år
Hade jag haft fjärrvärme & betalat 72 öre/kWh så blir det 18 000:-/år
Det skiljer för mig 11750:-/år i dagsläget
(men eftersom jag har änu högre COP så skiljer det mer, gjorde av med 5600kWh för värme o varmvatten 2005)
 
Finns nog ingen ekonom som räknar som carman...okej då kan man köpa en "pryl" för 2 miljoner o få en rörlig kostnad på 5 öre..och vara bäst o billigast!
Klart man måste räkna med investeringskostnaden.
Skillnaden i pris på en fjärrvärme anläggning o en bergvärmeinstallation är ca 100 tusen....det motsvarar ca 150 tusen kwh räknat på fjärrvärmepriset...sen att carmans värmepump håller i 30 år okej...men en vanlig värmepump håller ca 15 år sen måste den bytas/repareras o det är ju en ganska stor kostnad.
Går inte att räkna hem en bergvärmepump om man inte har över ca 40-45 tusen kwh förbrukning
 
Om man får ett års cop på 4+ så är det väl inget att tveka på igentligen..
Då äts ju den högre investerings kostnaden upp rätt fort..



 
knatte skrev:
Finns nog ingen ekonom som räknar som carman...okej då kan man köpa en "pryl" för 2 miljoner o få en rörlig kostnad på 5 öre..och vara bäst o billigast!
Klart man måste räkna med investeringskostnaden.
Skillnaden i pris på en fjärrvärme anläggning o en bergvärmeinstallation är ca 100 tusen....det motsvarar ca 150 tusen kwh räknat på fjärrvärmepriset...sen att carmans värmepump håller i 30 år okej...men en vanlig värmepump håller ca 15 år sen måste den bytas/repareras o det är ju en ganska stor kostnad.
Går inte att räkna hem en bergvärmepump om man inte har över ca 40-45 tusen kwh förbrukning
Ska man räkna med en normal anläggning så räkna med 3 i årscop & att den håller 20 år minst.
det är frånluftsvärmepumparna som bara håller 10-15 år. o dom har ju knapt 2 i årscop.


vist kan man räkna med investeringskostnaden, men det finns ingen anledning arr täkna som många gör att allt ska vara betalt efter 10 år, vadr just 10 år, vad händer sen? värdens undrgång?


vi tar ett hus som bara drar 20 000kWh 1:-/kW för el & 70 öre/kW för fjärvärme
fjärvärmen kostar 50 000:-
markvärmen koster 140 000:-
markvärmepump med 3 i årscop = 6666:-/ år i drift
Fjärvärmen 14:-/år i drift
du har då över 7000:- att betala dom där extra 90 000:- med.

bor du i huset i 30 år så har dom där 7000:- blivit 210 000:- (det är skilnaden mellan fjärvärme & bergvärme, inte skilnaden på bergvärme & tidigare uppvärning, för den blir högre)
men sen säger vi att värmepumpn paja efter 20 år o inte gicka tt laga, då får man köpa en ny som kostar med dagens pris 50 000:-
då vart skilnaden bara 160 000:-

men det är klart, har du bara tänkt att bo i huset i 13 år eller kortare, så är fjärvärme billigare


------------------------------

(alla priser har rundatsav till fjärvärmens fördel & vi har inte spekulerat i prishöjningar, eftersom ingen vet nått om det)
 
25000-30000 kWh är väl ganska normalt för äldre villor och då kan det vara ekonomiskt fördelaktigt med marvärme och bergvärme trots högre investeringskostnad än föt tex fjärrvärme.

CarMan du ger ju alltid råd att installera markvärme även vid nybyggnad oavsett storlek på hus eller beräknad värmeenergiförbrukning.

Hur många kWh tycker du att en nybyggd villa på ca 160m² bör ha i tappvatten och värmeenergiförbrukning för en normalfamilj?

Var tror du brytgränsen i kWh går där det inte längre lönar sig jämfört med fjärrvärme eller elpanna som har betydligt lägre investeringskostnad och längre livslängd?

När man räknar livscykelcostnader LCC för lönsamhets bedömning så räknar man Årlig besparing x Livslängd / Investering > 1,33
eller
Livslängden / Payofftid > 1,33
Mao så måste du räkna upp den ökade investeringen med 1,33 för att täcka kapitalkostnader.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.